"NÁŠ KONTEXT"
Nekrácený rozhovor Petra Marka s
Martinem Čihákem pro časopis CINEPUR na
téma "Český experimentální film 90. let".
31. 5. 2001
Čihák: Já o tom nemůžu
mluvit, o těch věcech, co jsme dělali s Honzou Daňhelem, protože to je strašně
dávno. Pro mě je to strašně dávno a pro mě je to těžká minulost a to nemyslím,
že bych se od toho jako distancoval, to vůbec ne, naopak. Je to prostě zlatý
období a pro mě tehdy bylo strašně důležitý to, za co já jsem Honzovi vděčnej a
nikdy jsem to Honzovi neřek´ a nikdy mu to neřeknu, že mě naučil vidět... určitý
věci, který já jsem předtím neviděl. To bylo všechno takový latentní... no to je
pičovina takhle říkat, jo, ale ta spolupráce, že jsme věděli, že spolu máme
dělat ty film a já jsem si z toho odnesl, že on mě naučil určitej způsob
vizuality nebo ne vizuality, prostě vnímání tý skutečnosti. Zpátky k tomu
Kadmonovi. To je náš dlouholetej spor o to, jestli v tom Kadmonovi ta muzika je
nebo není na místě. Honza to chtěl x - krát předělávat tu hudbu a já ji prostě
předělávat nechci. Ale pro mě je důležitý, že v tý době to tahle vzniklo a
šmytec. A to, jestli se nám to po letech může jevit divný, nebo takový makový...
Já strašně nerad se vracím k tomu, aby člověk ty filmy, který jednou udělal,
předělával. To mně přijde divný.
Marek: A co je teda to viděný, co jsi říkal,
že ti ten Honza zprostředkoval? V čem to je?
Č: Hm... Možná že to řeknu blbě,
a je to na mě strašně negativní, ale musím to říct, že tak jak jsem předtím
dělal svoje filmy, tak furt v pozadí byl nějakej, já to řeknu blbě, ale
nějakej... obrazovej estetismus? ... to je blbost říkat, ale jo... vpodstatě jo.
A on mě naučil vidět realitubez toho že by musel bejt ten obraz estetizovanej.
J8 si to přesně pamatuju v tom Neustadtu, když jsme to točili, žejo, to jsou
banality, nějaký pičoviny na smetišti a každej jsme dělali jeden záběr a druhej
záběr najednou díky tomu, že jsem viděl, jak on to zabral, tak jsem najednou
viděl ty věci jinak.
M: No a jak on to teda zabíral?
Č: No to je těžký, to
já nedokážu popsat. Jeho fotky a celá vůbec fotografická tvorba... já jsem se s
ním dlouho pral, protože jsme byli kamarádi a ta ranná fáze toho
antropomorfismu, to on tam měl a furt to tlačil do těchhle věcí, tak mně to
vadilo, ale pak se to najednou přehouplo někam... já o tom nedokážu mluvit. To
je třeba podobný jako Brakhage Sirius remembered. To je taky najednou jinej typ
vidění skutečnosti a to mi přišlo, že mi ten Honza dal strašně moc. On mi
otevřel úplně novej prostor. Úplně skvělý, úžasný!
M: A co bylo teda předtím?
Co byl ten starej tvůj prostor?
Č: Ono když se bude chtít člověk vyprsit, tak
může říct, že stejně jako v sobě tuhle potenci měl a že už to tam bylo, to je
takový to ješitný, kdyby to člověk chtěl říct. Což si myslím, že jo, že kdyby se
to chtělo zpětně dohledávat, tak že tam nějaký tyhlencty motivy byly.
M: A to
předtím bylo blízké té estetice osmdesátých let, ty symboly a tak?
Č: No to
jo! Protože já jsem začínal dělat ty filmy skutečně z takovýho toho.. to zní
blbě, ale... z takový tý vnitřní potřeby vyjádřit se ke světu... tahle píčovina
základní, která nás ovšem všechnystejně nějak drtí. Já jsem fotografoval a
zjistil jsem, že neumím fotografovat. To není prdel, to je fakt! A že teda bych
měl točit.
M: Máme možná podobnej vývoj.
Č: Že mi to bude bližší a tak
jsem si v osmnácti letech koupil první kameru, zcela cílevědomě za ušetřené
peníze od příbuzných, jsem si koupil osmičku a začal jsem točit filmy. A
samozřejmě to bylo ve stylu osmdesátých let.
M: A oni byly osmdesátý léta, že
jo! (smích)
Č: To vůbec nemá s věcma, který jsme dělali s tím Hozou, vůbec
nic společnýho. To je úplně jiná epizoda. Já myslím, že třeba Omastek by se dal
vidět i dneska. To je dokument o skupině Omastek.
M: Já bych rád viděl
všechny.
Č: Ten, si myslím, že i po letech, byť je tak jako hodně
subjektivní... Tím, že není hranej. Ty hraný věci... (otřepe se) to bylo
takový... No co s tím... Chleba.
M: Říkáš "byť subjektivní"... Proč
"byť"?
Č: No subjektivní, myslím,že ten Omastek v sobě nese... že je v tom ta
doba. Když jsem to viděl nedávno, tak jsem zjistil, že se povedo něco, co v tý
chvíli třeba člověk si není jistej, že tam zachytíš něco z toho ducha doby. A
najednou to tam je. A nebo mě to přijde teďka. A to i když se na to dívám
kriticky, protože mě samotnýho, jako každýho, to bolí dívat se na vlastní film,
to je strašná věc. Ale když je vidím z odstupu, tak mnohdy jsem překvapenej, co
tam vůbec je. ALe to třeba vůbec nemá pro tohlencto smysl, protože dneska ta
avantgarda v uvozovkách devadesátejch let je někde úplně jinde.
M: No a kde
jseš tam ty, říkáš?
Č: No, to je...
M: Zkus to... Protože tě vlastně známe
jako "guru"...
Č: No to je paradoxní... Vždyť já jsem vlastně nic neudělal,
že jo. No né, rozumíš... Když to vezmem takhle, tak je to vpodstatě pravda,
nebudeme si to nalhávat. Martin Blažíček udělal - můžeme se bavit, jestli to má
prostě srdce nebo to nemá srdce - ale udělal nějaký filmy. Ale já jsem vpodstatě
nic za posledních pár let neudělal, já jenom prostě mlžím a... Jo, chci, aby se
tyhle filmy prezentovaly a snažím se pro to něco dělat, pokud můžu...
M: Jsi
vlastně v poslední době "manažer české avantgardy, českého experimentálního
filmu". Humor.
Č: To je blbost, že?
M: No.
Č: No ale já už na nic
jinýho se nezmůžu, že jo. To, co teďka děláme s tou Alicí, to je zas něco úplně
jinýho. To je úplně jinde.
M: Počítáš teda třeba, že od Zahrádky jsi
jinde?
Č: Periodizace mé tvorby, jo? První fáze... to je blbý sebehodnotir,
ale je to tak... první fáze jsou ty osmičky, co jsem dělal v první polovině
os,desátejch let. Druhá fáze - konec osmdesátejch let, kdy jsem začal dělat na
šestnáctkua trošičku se ty věci proměnily a kdy po těch prvních - Hra na slepou
bábu, Chleba, Filtrace - slavné filmy, které bych někdy rád viděl...
M: Ony
jsou ztracený některý, ne?
Č: No některý jsou ztracený, ale naštěstí existuje
jedna kazeta, kde jsou nahraný, ale já jsem si to nikdy nepustil, protože se
toho bojím a bohužel mě to mrzí.
M: Čeho se v tom bojíš, že to bude
blbý?
Č: No že to bude blbý, protože si pamatuju ten film na filmu. A teď,
když to uvidím na tý kazetě tak vím, že to prostě bude zkurvenina. To je prostě
vždycky. Pak jsem měl strašně velký období, a já za chvíli začnu strašně
vzpomínat sentimentálně, takovej zlom po tom prvním období, kdy jsem byl jako
urputnej a chtěl jsem sám dělat ten film a "vyjádřit se" k tomu světu a bejt
jako... A pak během tý poloviny osmdesátejch let nastala taková věc pro mě
strašně důležitá, že jsem se naučil spolupracovat s lidma. Ono je to normální,
to by člověk měl...
M: Já s tím mám třeba problém.
Č: Že jsem si řekl, že
nemusím dělat svůj film, prsit se, ale prostě přišli kamarádi, měli nějakej
námět, tak říkám "jo, já vám udělám kameru, odstříhám, vy se pod to podepíšete,
to je jedno..." Tak takhle vzniknul třeba Bufet, to je takovej kultovní film,
kterej třeba ex post.... v něm je zajímavý sledovat, kam se ty lidi z něj pak
posunuli. protože tam hrahe třeba Jirka Peňás,kterej tam hraje bufeťáka, kterej
tam čte Marxův Kapitál ve španělštině a jí k tomu suchej knedlík. Nebo jsou tam,
další lidi, třeba Petr Švarc, kterej potom dělal šéfa zpravodajství na Primě.
Prostě jak ty osudy se z toho bufetu... A jedna holka, která tam hrála, ta pak
dělala někde velyslankyni, někde ve Slovinsku nebo arabskejch zemích... To bylo
zajímavý vidět, jak se ty lidi rozutekli...
M: ...z bufetu...
Č: ...z
bufetu, no... kde mocali to pivo... Pak pro mě byl důležitej svatej František.
To je klasickej hranej film o svatým Františku z Assisi z osmdesátýho osmýho,
kterej pro mě byl důležitej kvůli Ester Krumbachový, která mi jednak pomohla,
když jsem se s ní tehdy hodně přátelil a to trvalo tak půl roku, pak jsme se tak
nějak... já už nevím, to je jedno. A ta mi třeba dala víc než celá FAMU. Tím, že
byla ochotná se mnou sedět nad tím mým scénářem. To je, jak říkám, klasickej
hranej film, kterej je dělanej jaksi nestřihově, že ty sekvence jsou vlastně
pojatý v jednotlivejch záběrech, který vycházej z románský ikonomalby. Tam jsou
přesně ty kompozice a je to takový... ano, je to ten estetizmus, kterej mi
naštěstí potom Honza ukázal, že ne. O svytým Frantušku z Assisi, kterej mě
zajímal a kterej mě bral a tak dál. A Ester, no na to když se dostanu, tak budu
za chvíli plakat... To byla úžasná ženská, strašně mě naučila vnímat ten film. A
je to to, co já věřím, že by mělo bejt a musí bejt a vždycky je, že si ty věci
nějak předáváme.
M: Ta tě teda naučila vnímat zase jak?
Č: Třeba.
marginálie, úplná. Ale jako příklad: když mi třeba vysvětlovala, co je to
kostým. Že ona kostým, aspoň co mi vykládala když dělal s Honzou Němcem, že pro
ni nebyl kostým "oblíknout toho herce", ale vymyslet třeba gesto...
M:
...hrající, významová záležitost.
Č: Přesně. Nebo když prostě v Mučednících
lásky na vojenskou čepici dá tři perličky, úplně bižuterní. A najednou ono to
funguje a celý se to posune. Není to realita, ale je to realita, víš co myslím?
A za tohle jsem jí strašně vděčnej. Neřkuli o tom, co znamenala pro mě tehdy, já
jsem měl problémy srodičema, protože jsem propad ve škole na vejšce, takže těžká
pruda s rodičema, že jsem nespolehlivej a neschopen studovat. A teď mluvíš s
někým, kdo je otevřenej... No, to je sentimentální... kterej prostě
jednadvacátýho srpna osmdesát pět, šest otevře balkón, pustí Martu Kubišovou,
podívá se na mraky a řekne: "Ještě letos neodejdou"... Tak to je o tom,
no.
Č: Kdybych měl jmenovat své v uvozovkách učitele, tak to bude ing.
Valušiak, bude to Ester Krumbachová a bude to pan matematik Vopěnka.
M: Před
chvilkou jsi jmenoval ještě Honzu Daňhela.
Č: A Honzu Daňhela, jasně,
samozřejmě, to jako bezpochyby. Ale s Honzou to bylo jako rovný s rovným. Honza
Daňhel mě strašně ovlivnil. Otevřel mi věci, který...
M: Tak něco o tom
Valušiakovi...
Č: Ovlivnění od Valušiaka bylo v první řadě o tom, že mi řekl,
že se mám přihlásit na střih. Protože já jsem se, to asi víš, na FAMU hlásil
sedm let než jsem se tam dostal.
M: No tak to nevím, to je vynikající, to
jsme na tom podobně skoro...
Č: Hlásil jsem se na dokument, na fotografii...
A pak mi pan Valušiak v Uničově říká "A nechcete se přihlásit na střih? Tam
byste se moh° dostat." Sice jsem se tam nedostal na poprvé, přesto že jsem
vyhrál příjimačky, což bylo daný tím, že jsem byl na matfyzu a oni nechtěli...
ale to je jedno.
M: Máme to stejně, teda?
Č: No a pak jsem se teda příští
rok dostal. A to bylo první ovlivnění, že mi řekl, že na tom střihu pochopíš ten
filmovej jazyk zevnitř. A to je důležitý. A hlavně si myslím, že českej
amatérskej film by v těch osmdesátejch letech nebyl bez pana Valušiak, kterej to
v těch porotách zaštiťoval a hájil atd.
M: Já ho dodnes mám hodně rád,
vlastně vždycky, když jsem se s ním potkával...
Č: Problém je v tom,
že...
M: Že to má svou mez a za tu už se nejde...
Č: Že to má svou mez a v
odbdobí tý Zahrádky, Neustadtu a Kadmona se to prostě nesetkalo. Což já jsem si
myslel, že on jako...
M: ...ještě...
Č: ...veme... A nevzal, no. Takže pak
už nic nebylo.
M: Já jsem jednou seděl u televize, pustil jsem si doma
televizi a viděl jsem nějaký dvě sekundy filmu a řekl jsem si:"To stříhá
Valušiak, určitě!" a měl jsem pravdu. Nevím, jak jsem to poznal...
Č: Ale to
je jasný!
M: Ale mně se tohle stalo třeba i s Radimem Špačkem, že jsem viděl
na festivalu začátek filmu...
Č: Kterýho?
M: Film Ve svém bytě bydlím
sám
Č: No?
M: A já jsem si říkal: To natočil určitě Špaček!", asi po třech
sekundách. A byla to pravda. Jakkoli mně třeba může i srát... a tak..., takže v
něm je něco opravdu... je v něm něco, co je z toho poznat.
Č: Ale Radim
Špaček je, myslím, jako slušněj filmař, na druhou stranu.
M: To je vlastně
zajímavý, že když se mluví o tom takzvaným "experimentálním filmu", tak kdo tady
natočil jedinej celovečerní experimentální film, je Radim Špaček. rychlé pohyby
očí jsou vlastně experimentální film, i když mně se třeba nelíbí...
Č: Ale je
to jako jiný...
M: A je podiv, že se o tom vlastně nemluví v kontextu...
"našem"... (smích)
Č: "Našem kontextu"! (smích)
M: "Náš"...
Č: "Náš
kontext"! Ne, je to pičovina... "náš kontext"
M: No já vím, tam byly uvozovky
rovnou.
Č: No jasně.
M: Já jsem si říkal, že to je důležité, aby takový
film vznikl, ale vlastně se mi nelíbí, je důležité aby vznikl, ale ne
takhle.
Č: Podle mě to je ale daný tím, že... To dělal David Čálek? Já si
myslím, že kdyby to Radim udělal s někým jiným, kdo by tam nerval tedlecten
estetismus šílenej, takovej jako obrazovej, kterej tam je furt celou
dobu...
M: Koneckonců jsou tam i ty osmdesátý léta hodně...
Č: Jsou tam,
no...
M: Takový ty momenty třeba s těma rukama, i když říká Špaček, že tohle
se mu zdálo, ale v tom filmu to působí prostě tímhle způsobem.
Č: Je to
divný.
M: A je srandovní, že jak jsou mi ty věci v těch osmdesátých létech
směšný, tak je mi to i blízký, hodně.
Č: No však počkej, vždyť tys v
osmdesátejch letech už...
M: Já jsem vlastně už točil, takže...
Č: ...tys
už točil, ne?
M: Jako ale já jsem byl v osmdesátým v první třídě! Já jsem
chodil s Pavlínou Míčovou do třídy.
Č: Jo to je ta, jak má o tobě psát do
toho? Aha!
M: To jste fakt chodili do první třídy? To já jsem byl na
gymplu!
M: Kolik ti je let teďka?
Č: Třicet sedm.
M: Ty jsi o deset let
starší? Tobě je tolik, jo?
Č: Jo.
M: Já mám dvacet sedm. Těší mě.
Č: Ty
seš sedmdesátej třetí?
M: Sedmdsát čtyři.
Č: No, já jsem šedesát
čtyři.
M: Aha, no tak to jsem netušil. Já jsem... ty seš starej!
Č:
(smích)
M: To je hnus!
Č: No to je hnus...
M: Tak to tě může těšit, že
to lidi netušej, že to nejde poznat... To jsou pělkné komplimenty.
Č:
No...
M: Takže já jsem to dětství prožil v těch osmdesátých letech... Já jsem
třeba zjistil, že většina hudby co mám rád, je tak z let sedmdesát devět až
osmdesát tři.
Č: Dál už člověk nic neposlouchá, že jo? A to taky rveš do těch
svejch filmů.
M: No. A jsou tam i různý shity,kterejch se nemůžu zbavit. A
jsou třeba hudby a i filmy, ke kterejm jako dneska už nemám žádný stanovisko,
jestli je to dobrý nbeo špatný, jenom to prostě mám rád z té doby, takže to
vlastně nedokážu už vůbec nějak... něchci říkat "objektivně", protože to
neexistuje, ... posoudit.
Č: No ale to je šílený s tímhle žít,
rozumíš...
M: No každej s sebou vlastně vleče těch pět let určitejch,
kterejch se jako...
Č: ...nemůže vzdát...
M: Na to se vlastně potom
nabalují ty komerční vlny těch nostalgií potom.
Č: No nebudeme to...
M:
...vulgarizovat.
Č: No nebudeme říkat, že Renč měl svých pět let a proto
natočil Rebely!
M: No ne, ale jak se třeba po těch periodách dvaceti let
vrací ta hudba těch šedesátejch v osmdesátejch a sedmdesátejch v
devadesátejch... že vlastmě ta mládež, která to poslouchala v autě s rodičema v
těch pěti nebo deseti letech, teďka má tu kupní sílu!
Č: To je šílený.
M:
Ale zpět.
Č: No kam zpět? Pan Valušiak je skvělej. A mrzí mě, že s ním
vlastně dál nemlžu víst dialog... nebo nevedu dialog, protože mi to chybí... no
nevím jestli chybí, ale mrzí mě to v každým případě. Jo, že mě strašně mrzí
ztrácet ty lidi takhle, že se prostě jakoby rozejdete a to je divný... nevím co
s tím.
M: Ten Honza Daňhel teď zrvna říkal, to bude možná podobný hodně... to
bude asi dost silný mezi váma, říkal právě, že by tě rád viděl...
Č: Já jeho
taky.
M: ...a že proto vlastně nic nedělá a že cítí tu blízkost na dálku
pořád...
Č: No, to tam je, no... Já myslím, že bylo strašně důležitý, že jsme
loni jeli do toho New Yorku spolu vlastně po těch X letech, kdy jsme se víceméně
neviděli, Tak to bylo skvělý, že jsme tam spolu byli s tím Michalem Bregantem,
byť mě to srao, že teď se tady pouštěj filmy, myslím jako Adam Kadmon, pět let
poté co byl natočenej. My když jsme ho udělali, tak jsme chtěli, aby to v tý
době bylo... nechci říkat publikováno..., ale mně vadilo, že se o tom v tý době
mlčelo. Prostě jsme to odpromítali v Dejvickým divadle, protože on tam byl na
civilce, tak jsme tam udělali jednu projekci a vlastně ty filmy vyšuměly. A
vlastně dnešní v uvozovkách generace, myslím Martina Blažíčka, Františka
Wirtha..., oni k tomuhlectomu nemají vztah, nebo... tam se necejtí kontinuita.
To je taky jedna věc, která mi přijde důležitá, co u nás existuje, že vlastně
není kontinuita v tý filmový tvorbě mezi těmahletěma klukama, který teďka dělaj
- Martina, Františka, Martona Ježka... Ale oni vlastně amni necejtí potřebu se
vztahovat k nějaký minulosti. Ať pozitivně nebo negativně.
M: Zase já
speciálně u Martina Blažíčka cítím, že tam je ta kontinuita, že dokonce poměrně
plynule, mně připadá, že navazuje na postupy, který...
Č: Myslíš? Tak to je
zajímavý, to já právě mám pocit, že... To nevím, no...
M: Mně připadá vlastně
Blažíček jako takový "poučený žák", zcela navazující...
Č: Ale on mi sám
říkal, že on osobně se nevztahuje žádným způsobem třeba k tý generaci
osmdesátejch let, to znamená třeba Pavla Dražana, Petra Hviždě... jo, těch... to
vůbec.
M: No to si ani nemyslím, já třeba myslím tu světovou jako Mekas,
Kren...
Č: No to jo! Na to jo!
M: A ty myslíš na tu naši českou.
Č: No,
a on řekl, že ho to prostě nezajímá, že to jsou ty symbolisti... atakdál. Já to
cejtím, že to je zlom, že tyto lidi se k tomu nevztahujou. To je přece úplně
jinej způsob vyjadřování, úplně jinej způsob uchopení filmu...
M: Mě připadá,
že jediným přemostěním právě tady tohohle je Pevnost.
Č: Vihanové...
M: Že
to je takový divný skloubení...
Č: No to jsi samozřejmě... jestli to má být v
rámci nějakýho rozhovoru, tak na Pevnost já jsem samozřejmě...
M:
Háklivej.
Č: No... k Pevnosti já mám vlmi intimní vztah, blízkej, protože
jako...
M: ..."nechci to říct, ale"...
Č: ... no tak to chci říct, prostě
Pevnost je... teď to jako bude nadnesnený, jo, ale... kdyžs to řekl tak dobře,
budem se o tom bavit. Pavnost já skoro považuju za svůj film. Jo? A faskt mě to
mrzí, že se to posralo s tou Vihankou, že jsme to prostě spolu nedostříhali...
Protože, to znáš asi tu historii toho, že já jsem dělal jí asistenta režie a
vlastně jsem tam byl celou dobu a ten film jsem opravdu miloval a pak jsme to
stříhali spolu a pak je tam pod střihem někdo jinej, ale to je jiná věc... No
prostě jsme se... já jsem konfliktní debil, takže mě pak nakonec vykopla... Ale
já prostě ten film miluju. Myslím si, že je to jeden z mála filmů český
kinematografie devadesátých let, kterej... A tam byli tak nasraný! Žejo, ty
osvětlovači byli nasraný a říkali "Ty vole, proč tady točí nějaký šedesátý léta,
to už je dávno pryč!" A já jsem říkal "Ne, netočí šedesátý léta, točí osmdesátý
devadesátý"... Tam byla strašná averze z hlediska toho štábu vůči celýmu tomu
natáčení, to by bylo na samostatný povídání. Ale jako Pevnost... Pevnost jo. Já
tam mám samozřejmě ještě takový svoje libůstky, já je nebudu říkat... ale řeknu
je..., který jsem tam jako implantoval... ale to jsou jenom úplný detaily jako
třeba pohyby herců, věci herců, který jsem tam... já vím, že to zní namyšleně,
kurvaprdel, ale já to neříkám z toho důvodu! Já to říkám z otho důvodu, že ten
film mám rád. A že jsem tam třeba s tou Vihankou..., že prostě jsem řek "Jo, tak
dejte tý herečce do ruky jabko" a bude to... najednou se ta epizoda odvíjí úplně
jinak nebo... v tom aranžmá... něbo udělejme tohle, že to bude takhle, jo? Že
ten člověk poběží... Takže to jako mám rád... Pevnost... na Pevnost ses ptal
dobře. A myslím, si že tam udělal obrovskou - teďka jsem to nedávno viděl, byť
tady na videu - že tam udělal obrovskou práci ten Jirka Macák, kameraman, tím,
že tam vlastně neexhiboval. To se mi na tom líbilo, že on se nesnažil bejt
kameraman jako F. A. Brabec nebo tak. On prostě ctil tu věc a v tom mi to přišlo
strašně dobře. A o mi vlastně taky strašně otevřelo.... to, že prostě nějaká
vnitřní pokora toho tvýho řemesla nebo jak to nazveme, že tomu prospěje víc, než
když budu dělat... a to si myslím, že on tam dokázal. Protože to vlastně není
film, kde by někdo řekl "To je kameramansky zajímavý". No ale on ctil... On se
prostě nesnažil prosazovat, to se mi na něm líbilo. No máš pravdu, to je
vlastně... jo. To jsem si nikdy neuvědomil, že to je tendlecten přechodovej
film...
M: No ale smaozřejmě jak si stěžovali osvětlovači na šedesátý léta,
tak ono je to přemostění i z těch šedesátejch.
Č: Je, je.
M: V tý
alegoričnosti třeba.
Č: Ale je to... je to FILM, že jo...FILM je to v každým
případě.
M: Já jsem o viděl tehdy, když to mělo premiéru a já jsem byl v
prvním ročníku na filmový vě, tehdy mi bylo osmnáct nebo devatenáct, což jsem
toho o filmu ještě mnoho netušil, si myslím, tak si pamatuju... hlavně si tam
pamatuju nějakej záběr nějakýho světlíku nebo co to bylo, ten mi utkvěl z toho
nejvíc... Světelný bod uprostřed někde...
Č: Aha, aha...
M: ...jako
nějakej světlík nebo komín... nevíš co? SVětlo uprostřed tmy...
čtverhranné...
Č: No jo, asi vím, no...
M: Pamatuju si, že se mi strašně
líbil střih u toho filmu a že mě tehdy ten film zčásti i sral. Ale střih se mi
líbil hodně. Takže jsem nevěděl, že na tom máš podíl!
Č: No mě to mrzí
dodneška, fakt, to mám jako těžkej ten... Ale to bylo daný tím, že já jsem byl
debil. Já jsem prostě paní Vihanový... teda to je moje interpretace, ona by
řekla možná jinou, ale... My jsme to stříhali spolu, a když jsme dostříhali
první verzi, tak já jsem jí říkal - to bylo někdy před vánocema... Ona měla tu
urputnost, to je v pořádku, ale já to nemůžu akceptovat stoprocentně. Já jsem
říkal: "Já chci teď čtrnáct dní nebo tři neděle od toho odstup." A ona říká "Ne,
musíme dál stříhat!" A já říkám "Ne, paní režisérko, já to prostě nebudu... teď
si dejme odstup". A ona že jsem se na to vysral a já říkám "Ne, nevysral, já
chci jenom odstup". A seděla na tom v tom Krátkých filmu, na tom Barrandově než
to zrušili, sama a dostříhala to. Některý střihy, který tam udělala, protože sei
je pamatuju samozřejmě, mě serou, některý ne, ale mrzí mě to. Mylsím si, žeby to
bejvalo tomu pomohlo ten odstup, kjdyby ho ona měla a já a oba dva, který jsme
na tom dělali, že by to tomu pomohlo.
M: No já mám zkušenost s Vítkem
Janečkem, když jsme dělali ten film o těch Karlových Varech - V centru filmu -
tak jsme si právě říkal "Musíme si dát pauzičku a potom se na to podívat" A
nakonec jsme stříhali, že jsme to dostříhali tak tak v termínu a odevzdali jsme
to do televize, protože jsme to prostě nestíhali. tak jsme si řekli "Uf, máme to
za sebou!" a pustili jsme si ho za měsíc nato a zjistili jsme, že jsou tam
opravdu věci naprosto nesnesitelné, dokonce věci, o kterých jsem se s ním dva
dny hádal, že tam musí být, přesvědčil jsem ho nakonec a zjistil jsem, že to
nakonec vůbec nebyla pravda, že to tam nepatřlo a že on měl pravdu.
Č: Ale to
je důležitý mít odstup, mít čas na ten film. A to je to, co dneska není. V tý
zkurvený televizní produkci ti řeknou, že máš sedm dní na střih a hotovo.
M:
Dokončit film a za měsíc se ke němu vrátit a zjistitm, jestli to stálo za to.
Teda pokud zase neděláš ten film stříhanej v kameře, kterej na tom zase
stojí.
Č: Ale ta Pevnost, to jsi narazil jako...
M: ...hřebíček na
hlavičku?
Č: Mě to mrzí. Já to přeženu úmyslně, ale pro mě je to něco jako
ukradený dítě nebo jak to nazvat. Já jsem fakt s tím žil a chtěl jsem to dostát
do konce. Fakt jsem chtěl a ten film jsem měl moc rád.
M: Tak to ti bylo
zrovna přibližně tolik kolik mně, že? To bylo zhruba před deseti lety...
Č: A
vůbec ten zápas s celým tím štábem! My jsme s Vihankou dělali tak, že jsme tam
měli regulerní střihací stůl na místě natáčení v tý pevnosti a, dodneska to
nechápu jak jsem to vydržel, ale přes den se točilo a přes noc se stříhalo. Nebo
minimálně synchronizovalo. To bylo šílený, to nechápu. To se nedělá běžně, to je
blbost úplná. No Pevnost je prostě nedoceněnej film. Ať dopadl jakkoliv - Serou
mě některý věci, který tam ona dotočila potom - takový záběry na ty baráky v
takovym podlhledu a tak... tak to mně vadí, protože si myslím, že to tam není na
místě, ale to je jedno. Ale Pevnost mám rád. Ale kolik je takovejch českejch
filmů? Nic není. Oni tady budou furt propagovat nějakej zkurvenej bleděmodrej
svět nebo tmavomodrej... a vlastně tu Pevnost vůbec nikdo stejně nikdo neocenil.
Ani ta kritika. Já neříkám, má samozřejmě svý mouchy ten film, můžeme provést
analýzu a rozbor, ale pořád je něčím důležitej a myslím, že úplně vymizel v tý
český uměnovědný nebo filmovědný kultuře. M: Ale tím hůř ještě dopadl ten
Rubín.
Č: A ten Rubín taky, jistě.
M: Ten dopadl ještě hůř.
Č: Ano,
ano! Pevnost a Rubín jsou dva filmy, který o něčem byly v osmdesátých letech.
Teda v devadesátých. A nic jinýho nebylo... a nebude.
M: A kdy jste dělali
ten Neustadt?
Č: Neustadt byl někdy devadesát jedna nebo devadesát dva si
myslím... Já jsem předtím dělal ty Bohnice... Ale je tu jedna zapomenutá věc v
dějinách českého filmu, že my jsme s Honzou dělali první česko - americký film.
Jmenuje se Squaller, mám ho ještě tam... existuje kopie...
M: No ještě ten
Jánošík, ne?
Č: Squaller. Na FAMU přišel kluk Američan, takovej rasta vlasy,
mimoň - samozřejmě A přišel za paní MAšíkovou na produkci a říkal: "Já bych
chtěl točit film". A ona říká "Běžte na Filmexport!" (smích) A tak jsme se dali
dohromady a nattočili jsme todlencto. A zpětně: na to, že já jsem předtím
neviděl žádnýho Jarmusche a von mi jenom o tom vyprávěl, tak si myslím, že to
určitou tuhle náladu, nechci říkat jarmuschovskou... ale jo, jo... trošku to tam
je. Některý tydlencty momenty tam jsou a to byl hlavně film, od kterýho jsem
taky stříhal negativ. Fyzicky. Opravdu stříhal negativ, protože jsme neměli
prachy samozřejmě, tak jsem stahoval negativ sám. A myslím si, že to taky není
úplně blbost. To byl devadesátej první rok. To bylo opravdu jinak, než co dělá
dneska ten Blažíček a tydlecty lidi. A to nemyslím vůči nim zle
M: A jak to
myslíš?
Č: No jenom že to bylo jiný a nevím, do jaký míry by tohle bylo pro
ně akceptovatelný. Já si nejsem jistej, do jaký míry by pro tebe, pro další
lidi... jako já bych klidně promítal svatýho Františka z Assisi, ale bojím se
toho, že prostě řeknete "To je pičus, debil! On tady dělá hranej film normální.
My všichni smažíme tu avantgardu... teď to přeháním, jo... a on tady dělá
normálně hranej film, kde jsou dialogy, symbolismus a... bla bla bla..."
M:
No a teď: Není to jedno přece?
Č: No je, ale já se s tím musím nejdřív
srovnat.
M: No ne, já myslím, jestli není jedno jestli hranej nebo... Je! Já
to mám tak, já jsem vlastně v tomhle ohledu úžasně promiskuitní, protože já si
rád udělám vpodstatě hranej popovej film, protože si myslím, že je to fakt
jedno.
Č: No já vím, no...
M: Mám pocit, že třeba možná Bažíček je v
tomhle takovej... rigidní... proto se bojím takové té zakonzervovanosti...
Č:
No, to je pravda. Ano, to jsi řekl úplně přesně, ano. Martin Blažíček je v
určitém ohledu rigidní. C ož ovšem se nakonec ukazuje v tom V_LTRA
možná...
M: Jako že přenáší něco... Že to dotáhne až do té hodiny a půl
celovečerního programu něco, co vlastně má potenci na těch čtyřicet minut
třeba...
Č: No, přesně, přesně...
M: No s tou rigidností souvisí vlastně
to, jak jsem říkalten humor, ne ve smyslu anekdota nebo gag, ale jako vůbec
ironickej přístup... Rigidní můžeš být ve chvíli, kdy jseš si stoprocentně
jistej a můžeš být tvrdej... A když nemáš ten ironickej podtón, tak...
Č: Tak
to je v pr...
M: To je jako ten Bresson, mně připadá... Já jsem se dneska
bavil s Němcem o tom, že Němec mi připadá, jako kdyby Bresson měl humor.
Č:
To je dobrý. To je dobrý, ano.
M: Že dokáže z každýho záběru vytáhnout přesně
jeho podstatu, ale s tím, že Němcovi se tam dostávají boční věci a věci co
valstně jsou jako "nepatřičný" a kolem dokola a on je dokáže všechny z toho
vytáhnout a zase využít. Kdežto Bresson si to osekaljenom na tu výpověď a
vlastně začal, i když ne filmově, nudit. Filmově to nenudí. Ale vlastně to
člověka... vlastně to ztrácí šťávu tou důsledností. Že tam není možný uhnout, že
je to všechno úplně přesný... A jakkoli třeba já úplně souzním s tím, co psal,
tak vlastně s těma filmama už tolik ne.
Č: Hm.
M: Ale Něžná se mi líbila
hrozně moc. Ale teď se zase vrátit k těm ježkům a k tomu Blažíčkovi. Ježek, to
zase... tam je hodně humoru, myslím.
Č: No Ježek je... hodně humoru... Ježek
je
M: To je takový ten "skeptik - těšitel", taková skeptická ironie.
Č: No
já nevím, já ho mám... Ježek je dobrý, ale buďme k tomu neschovívaví, že jo...
Já nevím, do jaký míry on ten vztah zvukový složky a obrazu domejšlí. On to má
obrazově velmi pěkný. A má to zvukově velmi pěkný. Ale já si nejsem úplně
jistej, jestli obě dvě tydle, teď to řekneme učeně, složky filmového...
M:
...komunikujou...
Č: ...jestli spolu komunikujou...
M: ...a na těch
správných místech...
Č: Ano, přesně. A jestli by se to nedalo dotáhnout dál.
To nevím.
M: No mám úplně stejný pocit. Ale Ježek ti na to řekne, že to je
jedno, že on to tam prostě dává...
Č: ...a že na to sere...
M: ...a že tam
žádný významy nejsou.
Č: Což je nejlepší, žejo!
M: Ale on nemá pravdu,
protože ty významy se tam stejně objevujou, aniž chce nebo nechce. Prostě všude
je nějakej znak a všude je nějakej význam, takže není možný se tomu vyhnout. A
nebo je už zase tak daleko, že dokáže už ten film... na ten váýsledek se dívat
bez toho...
Č: No pro něj ne, no... On tím, že není vychovanej těma
debilitama (smích obou) filmový vědy, tak on tam ty významy nevidí. (smích) No
ne, ale je to tak! Prostě my je tam vidíme, protože my jsme tím vychovaní,
vyučení, my prostě paseme po těch významech!
M: Po metaforách!
Č: No no...
a po tom všem.
M: No já jsem už zjistil, zase s Janečkem jsme měli problém
nas tom stejným filmu z těch Varů, a Janeček pro to má docela silný sklony a
nechal jsem se dost strhnout - já to mám hrozně taky právě, takže jsem se nechal
ještě víc strhnout... A nakonec jsem zjistil, že jsme ten film sestříhali podle
potencionálních obsahů těch obrazů...
Č: Aha...
M: ...vlastně metaforicky
hrozně moc, a že jsme vlastně skoro už zapomněli na to, co skutečně nesou - jako
jenom úplně ploše ta základní dokumentární hodnota. A že jsme hrozně častošli po
takových těch už... a já jsem ho i chvílema krotil, protože on třeba říkal "A
teď tam uděláme takovou pohanskou slavnost s těmi ohni!" A já jsem říkal "Tam
žádná pohanská slavnost není v karlových Varech, na to se vyser!" a jeli jsme
tímhle způsobem...
Č: No jasně.
M: A já to na sobě vidím hrozně taky. Když
se dívám na film nebo na nějaký záběr, tak už rovnou sleduju druhej plán "co to
říká o..."
Č: No, no...
M: ...tom dokola, společnosti a jaká metafora se z
toho dá vytáhnout. Teď mě napadá ten rantišek Wirth vlastně, já vlůastně jsem se
s ním viděl asi dvakrát v životě... A jak tady jestli by nechtěl něco napsat se
ho ptala Alice nebo ty a on říkal "Ne!", tak mně připadá, že on to taky určitě
nebude mít. Že má vlastně takový solidně jednodušší myšlení, nezkurvený
tím...
Č: No to má, no...
M: Ono je hezký, že se tam dají najít ty dvě až
několik vrstev, ale nesmí vlastně převážit... nesmí se to přehnat. No a Ježek,
ten je mi vlastně nejbližší...
Č: No Ježek... Tobě je hodně blízkej... To by
mě zajímalo!
M: No já to nedokážu dost pojmenovat...
Č: No, to nejde,
no...
M: Možná proto, že oba jsme z Prostějova. (smích) Takže možná je tam
nějaký Prostějovský moment v tom.
Č: Počkej, ty jsi z Prostějova? Já myslel,
že jsi z Hranic!
M: No já jsem původně z Prostějova. Narodil jsem se v
Prostějově a žil jsem tam osm let. Tam jsem taky natočil první filmy, u
Prostějova. V Čuníně.
Č: Fakt? Aha...
Č: No říkám: To je prostě rozpor
obrazu a zvuku. Což ale není špatně, že jo! To není špatně. To je jenom o tom,
no... já nevím.
M: To je vlastně...Jakmile člověk... vlastně JE zodpovědný za
ten svůj výtvor.
Č: Je! Šíleně.
M: Jakkoliv může tvrdit, že na to sere,
jako že Ježek řekne určitě, že... On třeba v tom Uničově, tam se ho ptali "Proč
to tady promítáte?" už provokativně blbci z televize (smích), ale on říkal "Já
nechci, aby to nikdo viděl, mně je to jedno, jestli to někdo uvidí", ale přesto
to tam jako promítá, takže to je rozpor. Nebo kdyby aspoň říkal "Promítám to
proto, abych tím provokoval", to on neřekne. A já si myslím, že tím vlastně ani
neprovokuje.
Č: No jasně že ne.
M: To by bylo velice zjednodušující. Oni
ho tam právě považujou za provokatéra...
Č: Oni ho považujou za provokatéra,
to je samozřejmě úplně blbost. On je mnohem hlubší, než aby byl jenom
provokatér.
M: Takhle vlastně dopadá asi i ten Němec.
Č: Čili zpátky.
resumé je toto: Český film devadesátých let měl dva zářné body. A to je Pevnost
a Jméno kódu: Rubín. Mezi tím není nic. Bohužel oba dva tyto filmy se
nedostaly... Ale je to pravda, Petře, je to stejně pravda. Všechno ostatní je v
prdeli, nebudeme mluvit o Kytici, z které jsem viděl dva záběry a pozvracel jsem
se stejně hnedka. Ještě že tam mají hajzl.
M: To je příliš velkej hard
core.
Č: No, ale jako proč ten národ z tohohlenctoho uchcává, s vodpuštěním,
proč jsou z tohohle všichni nadšení? To mě děsí. Protože to svědčí o tom, že
teda ta společnost je nemocná.
M: Ale to je otázka té propagandy strašně moc.
Já myslím, že tady osmdesát procent dělá ta propaganda. Já věřím tomu, v
idealistickém momentu, že když prostě uzavřu v Hranicích v kině přístup všem
sračkám a budu tam pouštět jenom "kvalitní" filmy - a nebude tam samozřejmě
videopůjčovna! (výbuch smíchu) - tak, že lidi se přeorientujou a budou nuceni
chodit na tohlencto.
Č: No a povedlo se?
M: Ne ne ne, k tomu jsem neměl
volný ruce. Ale to je ta idealistická varianta. V podstatě radši uvidím tu
Esmeraldu...
Č: To je co?
M: Taková stupidní telenovela brazilská... Ale
ta je čistější než ta Kytice, protože ta Kytice estetizuje a hraje si na umění,
kdežto ta Esmeralda opravdu jenom plní potřeby těch babiček po tom kýči a nedává
k tomu to přízvisko toho umění. Největší podfuky jsou v tomhle. Říkal jsem si,
když psát o filmu, tak jedině o něčem, co se mi líbí nebo co mě oslovilo a
nechci psát negativní, protože to mi připadá strašný. Jenom právě v případě, ve
chvíli, kdy je to opravdu ako podfuk jasnej.
Č: No a to je jako ale
Kytice.
M: No ale vraťme se k "trilogii".
Č: No, trilogie... tam se ještě
vůbec neřeklo, že... (zvoní telefon) ... že to je o světle. To až se řekne, tak
to bude důležitý.
Č: No máme takovou těžkou sebeanalýzu dneska, co?
M: No ze začátku to byly takové ty rodinné osmičky, ve kterejch byly takové
ty momentky nějakých "uměleckých záměrů" jaksi, a pa jsme dělali s kamarády
takový srandičky jako gangsterský parodie, prostě jako začínají skoro všichni
amatérští s vi...
Č: ... na video, no jasně (smích obou)
M: My jsme se k
tomu dokonce teď vrátili tím Českým Pulp Fiction, k té estetice toho
"začínajícího home videa". A já mám vlastně toho kamaráda Jirku Nebeského, se
kterým jsme dělali, ono se na to třeba hodně zapomíná, když se píše "film Petra
Marka", ale třeba film úplně nejdůležitější co jsme spolu dělali, kterej máme
nejradši, nebo dva, Bajesta Gumbrina se jeden jmenuje a druhý My Life Opodál,
předtím než jsem začal dělat sám hodně, tak to jsou dva základní, které jsme
udělali naprosto rovnocenně. Akorát že při natáčení jsem "vedl herce" já a měl
jsem v ruce kameru, takže nakonec tam bylo v titulku "režie Petr Marek" a teď
toho režiséra považují za toho tvůrce, ale ve skutečnosti... Takže on byl
naštvaný, když se to tu začalo promítat, kdy Víťa Janeček objevil ty naše filmy,
tak že se píšou "filmy Petra Marka", tak jsme do titulků filmu My Life Opodál
dali "režie, scénář, střih atd. Petr Marek a Jiří Nebeský". A to byl nakonec
poslední náš film, co jsme takhle spolu měli. A Film Petra je už první film, co
jsem udělal skoro úplně sám. Takže jedno období končí těma srandičkama, druhý
začíná s tím Jirkou Nebeským...
Č: Počkej, a jakej ty máš vlastně vztah k
filmu?
M: Jak to myslíš?
Č: K filmu jako k médiu. Jako k materiálu.
M:
Mě se kdysi ptal Martin Švoma pro "Rozhovor s moravským Godardem" (smích), je to
označení hodně vtipné teda, to mi zavařil Janeček, tak se mě ptal "Chceš točit
raději na video nebo na film?" A já jsem mu říkal něco jako "Teď by se slušelo
říct, že to je rovnocenný, že všude můžeš sdělit... ale každý chce točit na
film!" A zvlášť kvůli tomu, že, jak jsem měl dřív montážní období a teďlka už mě
to trochu přechází, rychlé montáže a podobně, tak mám zase to období "co se do
toho záběru, nejlépe statického, nejvíc vleze" a co z něj může vysáknout... což
to video ti nedá tu hloubku prostoru a já bych potřeboval teď točit třeba
desetiminutové záběry na "velký film" pro to, co bych chtěl teď dělat. Protože
mě začíná zajímat trvání obrazu. A to jsme se právě shodli s Honzou Daňhelem, že
ho to v poslední době zajímá a mluvili jsme o té "křivce pozornosti", že nás
zajímá vlastně co je za ní. Za těmi kulminačními body.
Č: No to mě mrzí, že
se ten Honza Daňhel neozval.
M: Tak se ozvi.
Č: Já vím, no.
M: Já jsem
jednou tři měsíce nemluvil s Jirkou Nebeským, že jsme se pohádali. Já jsem to
pak nevydržel a přišel jsem za ním. A vy nejste rozhádaní, tak to máte
lehčí.
Č: No nejsme.
M: A Blažíček s Ježkem teda jsou rozhádaní?
Č:
Jo?
M: Ptám se.
Č: Já myslím, že jo. On to nikdo z nich neříká, ale je to
tak. Oni jsou rozhádaní.
M: Vidím, že tě už trochu polila únava z
vína...
Č: A ty musíš jít stříhat, že jo... To je drsný... Máš to
drsný.
M: Mám to drsný? Já myslím, že ne.
Č: No tak bylo dobré, že jsme
žádný rozhovor neudělali a bylo to všechno v pohodě, no... No je to pravda,
Petře... Je to pravda.