FILM PETRA
Na okraj experimentálního
filmu
“Protože já jsem začínal dělat ty filmy skutečně z takovýho
toho…, to zní blbě ale…, z takový tý vnitřní potřeby vyjádřit se ke světu…,
tahle pičovina základní, která nás ovšem všechny stejně drtí.” Martin Čihák
v rozhovoru s Petrem Markem (Cinepur č. 17)
Současný český
experimentální film se nachází v křeči. Jeho atrofující orgány a celkově
ustrnulá tělesná konstituce vyvolává dráždivé impulzy, které jsou vysílány do
paralyzovaného nerovového centra. Reflexní reakce je nevyhnutelná. Film Petra,
bytostná autostylizace kypící hravou sebeironií, se v této situaci podobá
šeptavému kýchnutí prorážejícímu až trapné ticho, po němž zákonitě musí
následovat obligátní: “Pardon.”
Ne-smělý, ne-amatér Petr Marek, “moravský
Godard”, hranický Ferda Mravenec a David Bowie v jedné osobě, se poddává
filmové technice s bezbřehou zálibou juvenilního cinefila. Obyčejná VHS
kamera, skupina blízkých přátel a neutuchající vášeň představují základní
ingredience jeho autorské směsi. Recept zní: “Z minima vytěžit
maximum.”
V kameře střižená sebe-zpytná trilogie, kterou tvoří kromě
Filmu Petra ještě následující Film Marka a Mého snu čert, už volbou pojmenování
odkazuje do nejvlastnějšího útočiště hranického prostoru, jenž umělecká
společnost UNARFILM svou aktivitou kreativně oživuje. Toto seskupení mladých
produktivních lidí, sdružených kolem Petra Marka a Jiřího Nebeského, již více
než jedno desetiletí vysílá do světa signály ve formě hudební, literární,
dramatické a samozřejmě i filmové. Lokální omezenost jejich působení byla jednou
provždy prolomena celoplošným distribučním počinem v podobě filmu Láska
shora, který, jak předpokládám, unikl pozornosti značné části čtenářů této
recenze. Ale požadovat něco takového je asi stejně tak scestné jako ptát se,
proč Markův soused hraje v sajbršansonové kapele. Generační zákonitosti
jsou prostě nevyzpytatelné. A stejně tak i pravidla filmové řeči provokují
k rozmanitým experimentům, k přepínání, popřípadě škrcení jednotlivých
segmentů filmu až k mezi únosnosti, kde vydávají neopakovatelnou
kvalitu.
Peťa Marek, Peťa Marek…
Jako deklaraci Markovy tvůrčí metody
je možno vnímat úvodní předtitulkový dialog protagonisty – režiséra
s přítelem – objektivem. Psychoanalytická deskripce jednání nejmenované
osoby (možná Petra Marka samotného) je retušována mírnými střihačskými posuny
v obrazu a zvuku. Prvoplánově naznačené dostředivé směřování je
v druhém sledu vyvraceno formálními experimenty a autorskou sebeironií.
Divák se ocitá v hlavě Petra Marka, v osobitě autonomním prostoru,
kterým nás provází Petr Marek – Křemílek a Vochomůrka, Petr Marek – David Bowie,
Petr Marek – pilot, Petr Marek – Petr Marek. Peťa Marek, Peťa Marek, ten má
dobré nápady.
Dochází zde k zmnožování, zvrstvování rovin, prolínající
se motivy prostupují do tématu, které nejpregnantněji vyjadřuje už samotný
název. Osudové nalezení filmového kotouče s popiskem Petra, který obsahuje
impresionisticky pojatou střihovou sekvenci zhmotnělého Markova vnitra, startuje
tento podkreslující introspektivní monolog: “A celá nálada odpovídala mojí
náladě, v domech bylo pusto, mrtvo a mně připadaly ty domy strašně známé,
cítil jsem se v tom domě strašně smutně.”
Na Petra Marka až nezvykle
přímočará metafora pohrávající si s metajazykovými aspekty filmového média.
Stylovou ukázněností projevuje se vůbec celé toto dílko. Motiv intimního boje
s archetypálním zlem, ztělesněným démonickou ženou Bupakou a ve zvukové
stopě odosobněnou sterilitou, vtiskuje filmu jednotící rámec. Petr Marek oproti
svým jiným dílům se v tomto případě neztrácí v intelektuálních
klauniádách, ale naopak dodržením určité vývojové linie dosahuje osobitějšího
sdělení, jehož kvintesenci explicitně vyjadřuje až později ve filmu Mého snu
čert. Hlavní postava putující pustými ulicemi rodného města zde
v myšlenkovém vytržení vyslovuje tuto subverzivně vyznívající větu: “I já
vám dám své alter ego.”
Petr Pláteník