KAŽDÁ VTEŘINA SE ZAPICHÁVÁ
Rozhovor Peter Marek – Jan Gogola ml.,
Kino/Ikon 2004
KAŽDÁ VTEŘINA SE
ZAPICHÁVÁ
Marek: Hej, hej... dobrý den... dobrý den, pane Gogola...
Haló... takže sluchátkama je to... Mělo by to být slyšet. Chtěl jsem se zeptat
jenom, jestli by to šlo třeba abysme byli fakt struční, protože ty máš takovej
obvyklej systém abstraktních odpovědí typu „film se zrcadlí ve mě – já se
zrcadlím ve filmu“ a já tomu občas nerozumím a trošku se v tom zaplétám. I když
vím, co tím myslíš, ale ty dokážeš s tím zamlžit lecjakou odpověď. Tak jsem
zvědav, jestli by se podařila třeba holejma větama skoro... ale nevím jestli je
to možný a jestli já dokážu položit takovou otázku.
Gogola: No tak
vzhledem k tomu, že se vysvlékáš, tak třeba to bude věta holá.
Marek:
Ajaj!
Marek: Já jsem si cestou napsal do telefonu několik nápadů, z
nichž...
Gogola: Tak s tím zrcadlením toho filmu je to jak s těma
sluchátkama, které jsou i mikrofonem, takže poslouchají aj nahrávají. Protože
nahráváme do sluchátek teda, protože čtenář to nevidí... A když člověk se dívá
na film, tak ten film je zároveň takový, jaký je ten člověk, který se na něho
dívá, takže ten člověk se na ten film dívá a zároveň ho natáčí. Tak, je to holá
věta? Nebo to je souvětí? Holé souvětí? (smích)
Marek: Hele, ale to je
trochu blbost, ne?
Gogola: Tak já su taky trochu blbý...
Marek:
Kdo z nás je blbější?
Gogola: No třeba se uvidí z toho...
Marek:
Dobře. Ale nemusí to být souboj, nutně.
Gogola: To ne, akorát ještě
vlastně jestli prozradíme, že se procházíme... teda že se neprocházíme, protože
redakce myslím chtěla, abychom se bavili při procházce Národní
třídou…
Marek: No skončili jsme alespoň na místě, kde se odehrává
závěrečná scéna filmu, která mně se líbí, a zároveň jsme se původně setkali na
místě, kde se odehrává jiná scéna filmu, která se mi líbí asi úplně nejvíc, kdy
se kamera jenom kouká po Národní třídě a hledá, kdy přijde Duch Národní třídy. A
to mi vlastně teďka připadá, že to je hezké k tomu... Já jsem totiž se chtěl
zeptat původně... poslední otázka, která mě cestou napadla, byla, z čeho má
pramenit v Národu sobě libost diváka?
(Dlouhé míchání
čaje.)
Gogola: No... z toho, že do toho filmu patří i on. Protože tam
jsou jak kdyby sociologicky dejme tomu všechny sociální typy. Umělci,
intelektuálové, manuálně pracující člověk, diagnostik strojů, je tam prodavačka,
je tam učitelka, studenti, jsou tam děti, je tam starší člověk...
Marek:
Rozumím. Takže... identifikace s libovolným hrdinou… Ale ty tam vytváříš
představu, že všechno navzájem se prostupuje, a že „každý může být každým“
navzájem a to „umění je v nás“...
Gogola: Jak to říkají v poslední scéně
ti dva tady, že všechno může být uměním a každý může být umělcem.
Marek:
No, a... jak...
Gogola: Učitelka věří... učitelka církevní školy by měla
vlastně být takovou učitelkou, aby byla věrohodná, aby mohli žáci věřit v ni.
Prodavačka může vnímat potraviny jako potraviny a nebo je může vnímat jako
možnosti... vlastně jako básně, ty potraviny. Vlastně každé to prostředí jakože
je těhotné nějakým jiným možným významem a k té identifikaci by mělo napomoct i
to, že vlastně ty postavy, které v tom filmu jsou, jsou ztělesněny lidmi, kteří
jsou těmi postavami ve svých životech. To znamená, že i vlastně tak jako mluví a
chovají se a gestikulují ne vlastně jako kdyby filmově nebo herecky, nebo ne
jenom, to znamená, že ten průnik z toho filmu do života by měl být tímto také
umocněn.
Marek: To mi připomíná právě tu scénu, která mi připadá
paradoxně nejživější, kdy tam opravdu nejsou žádní herci a je tam jenom pes s
holkou, chlapcem a rozhlíží se kamera. Takže tam jsem vlastně citově nejvíc
zainteresován, protože tam je nejmíň násilí v tom filmu, toho v uvozovkách
uměleckého. A já jsem si u toho jako násilí vzpomínal hrozně na to, že já s
Jirkou Nebeským jsme dělávali filmy, a já jsem postupně přišel na to, že
Nebeského zajímá tu realitu maximálně znásilnit... realitu vlastně ani ne, to
vyprávění právě. Maximálně znásilnit vyprávění. Z čehož vyplynulo to, že třeba
jsme natočili nějaký obraz, a až poté byl pře... interpretován vlastně jinak než
co původně byl, co měl natočeno, co říkal... byl přeinterpretován z toho, co v
tom obrazu potentně bylo. A tohle násilí na vyprávění neboli na obrazu reality
mě přimělo k tomu, že ty hodně často na můj vkus (smích) nebo na můj cit,
používáš násilí na realitě samotné. A v tvých filmech je to hodně přítomné... ty
si vlastně hraješ na znásilnění těch lidí celou dobu... Co ty na
to?
Gogola: No že v souvislosti s tím záběrem, s tím zevlováním na
Národní, kdy se čeká a jsme zvědaví, kdy se zjeví ten duch... mluvíš vlastně o
něčem tak přírodním, o něčem tak živém a tak svobodném a otevřeném jako je svět
nebo příroda sama, a já si myslím, že kdybychom zůstali v té situaci, tak že
znásilní ona nás. Že vlastně znásilní nás do pozice nějakých zvířátek jako kdyby
a že...
Marek: Jak to myslíš?
Gogola: …no tak, že... že jo, potom
by bylo nejživější, nejotevřenější, jak kdyby nic neříkat, nic neformulovat a s
nikým se nescházet a takzvaně jenom žít ve vyplývání situací a z vyplývání
situací...
Marek: Václav Koubek tomu říkal „plankton“...
systém.
Gogola: No, třeba... si myslím, že člověk když i neznásilňuje,
tak je vždy i znásilňován. Přičemž samozřejmě jde o míru znásilňování a toho
nechat se znásilňovat. A já si myslím, že míra toho mého znásilnění je otupená,
oslabená tím, že já se nechávám znásilňovat tím, že se přizpůsobuju tomu
prostředí a těm lidem. Já jsem se nesnažil ty lidi naučit hrát nebo naučit je se
pohybovat a dělat jak to říkají. Já jsem se nesnažil tu Národní třídu nějak
přestavět a... že jo, tu Národní třídu někdo postavil a ty lidi někdo... ty lidi
nějak prostě žijou a někdo je... ovlivnil... a tomu já se
přizpůsobuju.
Marek: Tenhle koncept mně se strašně vlastně líbil na
začátku a pak mě překvapilo, když první den na natáčení jsi přivedl čtyřicet
statistů, kteří dělali chodce na Národní třídě a v jednom z dní jsi v kině Evald
přestavěl vitrínku, aby se tam hodily tvoje fotky z Národa sobě... u kina Evald.
Tak jsem si říkal, jestli tohle není už zbytečně moc právě. Že si uzavíráš cestu
„nechat sám sebe znásilnit“ tím, že si tam dáváš ty figuranty.
Gogola: No
jo, ale to už je vlastně o té míře, když už vstoupíš s kamerou do té ulice, tak
ta kamera tam stejně není každý den. Ty už vlastně znásilňuješ ten prostor tím,
že tam vstupuješ s kamerou a zmocňuješ se toho prostoru tou kamerou. To znamená:
já jsem si tam dodal čtyřicet komparsistů proto, že se naplnilo, že v určitou
dobu po té Národní skoro nikdo nechodí! Což vlastně může znít překvapivě, ale
zrovna když jsme tam točili, tak téměř... téměř kromě těch statistů tam nikdo
nebyl, jo? A ta vitrína u Evaldu, ta co tam je, je prostě malá…
Marek:
(smích)
Gogola: …a jestli potřebujeme mít ty fotky veliké tak, aby bylo
vidět, že jsou to fotky z filmu, a myslím si, že tam je hodně důležitý ten
titulek Národ sobě jako v té vitríně, tak se jako musela zvětšit,
jo?
Marek: Počkat, tady u tohodlenctoho... teď se vlastně odehrál taky
jeden pouliční film, v uvozovkách, kterej byl ten Krysař. Já jsem ho neviděl,
ale... Viděls ho?
Gogola: Kousek jenom.
Marek: Což je vlastně
zčásti koncept... také v něm bylo deklarováno, že budou vstupovat různí lidé,
nevím jak se tam podařilo nebo ne, neviděl jsi? Ale oni měli toho násilí
připraveno maximálně hodně. A tys mě taky překvapil, že toho bylo připraveno
opravdu hodně. Čekal jsem třeba šedesátiprocentní nebo padesátiprocentní
nějakou... „shovívavost“...
Gogola: Ale to tak je, šedesát
procent!
Marek: Ale potom ses omezil ještě tím, že... Mě chvílema mrzelo,
jak jsme se už bavili, že některé věci, které ti malinko narušovaly koncept, ale
byly třeba pro mě živé, a chvílemi i živější než idea, jsi dal pryč kvůli tomu,
že nezapadaly přesně do ideové koncepce. Já jsem měl třeba strašně rád toho
dědečka na začátku, kterej mluvil se Stivínovou. I tenhle člověk se mi líbí, ale
toho dědečka jsem měl mnohem raději. Ale pořád mám ještě scénu se Stivínovou
rád.
Gogola: Jenomže! Mně se líbil vlastně taky, ale problém je v tom, že
poté, co má titulek „Čtenář brigádník“, tak si myslím, že nemůže být „Náhodný
chodec“, jo? Že to divák nevezme, že je náhodný chodec. Anebo by neměl titulek
„Čtenář-brigádník“. Ale potom kdo to tam tak stojí a tak se směje,
jo?
Marek: A nedalo se třeba během toho skutečně přiznat, že tohle je náš
komparsista, kterej ale nepočítal s tím, že bude vyzván? Víš jako, tady je ještě
další možnost, jak se tím nechat...
Gogola: No jedině to tam napsat
titulkem!
Marek: Stejně tam byl „Čtenář-brigádník“!
Gogola: No to
jo, ale napsat „Čtenář-brigádník, který neví, že se stane náhodným
chodce-brigádníkem“... (smích) tak nevím, jestli by to vyšlo. On tam byl, ale
nenechali jsme ho tam, protože to nebyl náhodný chodec ve chvíli, kdy byl v roli
toho člověka, který se tam směje.
Marek: No já to vím.
Gogola: No
tak to by bylo jenom pro autory v té chvíli.
Marek: Ne, ne, ne. A stejně
tak několik věcí, kdy mně třeba přišlo, že v některé verzi nějakého záběru to
celé, v uvozovkách, kinematograficky šlapalo, pohyb kamery byl v souvislosti
s... nějak... s dechem herců, zaškobrtnutí nějaké ve větě řeklo něco pěkného...
A to zaškobrtnutí se ti třeba znelíbilo, protože zase znejasnilo tu ideu... Tak
tam jsem taky se s tebou hádal, že to tam musí být, a že bych měl právě libost z
plynutí toho filmu, kterou potom ztrácím dost často. Že někdy se podařilo tady
díky tomu, si myslím, umrtvit o třeba dvacet procent až víc věci, které mohly
být mnohem zábavnější. Já jsem dneska vzpomínal na to, kde mi ten film působí
libost a zároveň jsem se chtěl bavit o tom, kde je místo pro cit v tom filmu. A
na mě působí citově třeba, když... A jestli vůbec chceš, aby něco v tom filmu
působilo citově a jak se ti líbí, když film působí citově a jak to „nemá být“.
Já třeba mám strašně rád, když Sobota udělá gesto „ony se jí ty vlasy takhle
míhaj...“ a to mi stačí, že to je pro mě vlastně v uvozovkách... no ne „v
uvozovkách“... Dojemný moment!
Gogola: No tak co já vím, tak v tom
filmu jsou téměř všechny zaškobrtnutí, které jsem zase nechtěl uměle vytvářet,
dělat nepřirozeně přirozenost. A co se týče Soboty, tak mně se líbí taky,
protože je vlastně takový něžný, přestože to je takový starší pán, takový vypadá
lehce usedlejc, ale zároveň je tam takový klukovský a vlastně něžný. V tom gestu
i v tom hlase. Což souvisí s tím, že pro mě může být citové jenom to, čemu
rozumím. A naopak.
Marek: Což zní zajímavě nebezpečně!
Gogola:
Protože si myslím, že v myšlence je vždycky nějaká emoce a nějaký cit, nějaká
touha nebo vášeň, protože člověk nic nevymyslí, jestliže není citlivý a vnímavý
k něčemu. Kdyby nebyl k ničemu vnímavý a citlivý, tak nemůže nic pochopit a
nemůže hovořit zevnitř ničeho, protože by se k tomu nepřiblížil, nedostal. To
znamená podle mě je to naprosto nezrušitelná symbióza. Abych mohl něco vymyslet,
a my myslíme zároveň s něčím, co je mimo nás, tak se tomu mimo nás musíme
přiblížit, a nepřiblížíme se k tomu bez toho, že bychom byli citliví,
zcitlivělí. Pro mě je ten film citlivý jaksi nepřetržitě a... i když jsem to
neočekával, tak mě překvapily opravdu desítky reakcí lidí, kteří byli vlastně
dojatí, jo?
Marek: Já musím říct, že mě už ve scénáři, a i ve filmu,
dojímá závěrečná scéna, která je tak přehnaně krásně pitomá až pravdivá zároveň,
že tam je pro mě symbióza ideje s citem.
Gogola: Hodně z těch lidí k tomu
dodávají, že to je hodně dané i tvými písněmi, které teďka skutečně kolujou,
nahrávají se a vypalují se...
Marek: To jsou docela dobrý
písně.
Gogola: Myslím si, že tvoje písně jsou dobrým příkladem toho, o
čem mluvím, že v souvislosti s těmi texty jsou rozjitřující, a zároveň víme
„proč“ a „o čem“. Jakýsi možný patos toho „Zařvi zpěvem/že jedem!“ nebo „Buďte
šťastní/budete krásní“ nebo „Buďte nazí/všechno vám vychází“ je tady s tím, že
se zde zdraví jídlo a pití. Jakože se zpívá o „pejscích čurajících na
vodítkách“, že vlastně je tam to banální s tím nebanálním, jo? Že se prostě o
lži mluví ze „lžiček“, že z toho subtilního, jemného, se jde k tomu takhle
obecnému a vážnému. Takže v těch tvých písničkách já tuhletu symbiózu cítím.
Jinak bych ani nechtěl aby tam byly, jenom proto aby se tam zpívalo. Jana
Kratochvílová… vlastně ten text je nacionalistický, jo? Jsou to v podstatě
jakési mýtické, mytologické texty, jenomže díky tomu jak ona vypadá jako vlastně
oživlá hračka, jak se třpytí, jak doslovně na sebe nalepí ty rohy s těmi kříži
staniolovými, tak zároveň ten patos najednou je hravý patos. Já tomu říkám
„hratos“. Saudek třeba mluví tak, že je to, dá se říct, sentimentální projev,
přesto, že si držel celkem civilní intonaci, charakter hlasu, tak zase ta Jana
to rozpouští tím, jak se uchichtává, jak si tam oddechuje, vydechuje, jak se
hihňá. To znamená, že furt vlastně jsme sledovali nějakou snahu i o ten afekt a
zároveň o myšlení v rámci toho afektu spolu s tím afektem, protože jedno bez
druhého vlastně myslím ani neexistuje.
Marek: Což ty říkáš, že „by to měl
rozpouštět“ nebo že „jsme se snažili“... Mně třeba tady u tohohle připadá, že
strašně je právě z toho cítit, že je potřeba to tam dostat a že to je umělé.
Tady zrovna je to na mě násilný, to její uchechtávání. Ale taky možná proto, já
jsem vlastně zaujatej vůči tomu, že jsem viděl jak to různě vzniká a jak se to
do sebe lepilo. Takže já si myslím, že mě z toho filmu oslovuje třeba, když budu
tvrdej, jako že se mi velmi líbí třeba... dvacet minut. Nebo dvacet pět minut se
mi líbí velmi. A ostatní tak jako už... a některý nesnáším, některý kousky.
Některý jsou na mě hodně umělý. Ale přemýšlím o tom, že kdybych byl nezaujatý a
nebyl u toho natáčení, tak že bych si, předpokládám, tenhle film velmi oblíbil
jako tu „ujetinu“, kterou jsem tady ještě neviděl. Zvláště kdybych to viděl na
plátně, což by mi udělalo velkou radost. Takže vlastně jsem úplně nesoudný.
Protože já jsem tam ještě vkládal věci, které jsem myslel, že tam budou jiné,
během toho natáčení. Takže vlastně jsem úplně nesoudný. A i když jsem viděl ta
„jetí“, která mi připadala... kinematografičtější... a tak.
Gogola: S tím
souvisí to, co já pojmenovávám „filmově-sociální akce“. Že jako... my si to v
životě nemůžeme moc vybírat, respektive když si vybíráme ve smyslu toho, co nám
způsobuje libost, a dejme tomu, že každý má třeba pět, deset, patnáct, dvacet
lidí, se kterými se stýká...
Marek: Tohle vypadá, žes říkal už hodněkrát,
to máš takový rozjetý...(smích) Zkus to zestručnit. (smích) ... ale
promiň.
Gogola: (smích) ... musíš se víc snažit, aby se ti líbilo i to,
co se ti nelíbí, protože ty s těma lidma žiješ, ať chceš nebo
nechceš.
Marek: Já třeba jsem se dozvěděl, že mám ve své povaze Vodnáře,
že když se mi to nelíbí, tak prostě odcházím a s těma lidma se nebavím
nikdy.
Gogola: No, ale to neznamená, že oni se nebudou bavit s tebou! Že
jako k tobě nedojdou jiným způsobem, odjinud a tak, že o tom ani nebudeš
vědět…
Marek: Já neříkám, že je to dobře. Jen jsem se to dočetl nedávno.
Vlastně ti diváci, kteří se na to budou dívat, ti diváci Vodnáři (smích), se s
tím filmem nebudou „chtít bavit“. Ale to jsou blbci možná, že?
Gogola: Já
si třeba myslím... já nevím jaký máš třeba vztah k manažerům a k trhu, k
takovému jako komerčnímu uvažování, že se třeba vydávají knihy, které se mají
prodávat. Troufám si říct, že v těch dejme tomu intelektuálně-uměleckých kruzích
převažuje nedůvěra nebo averze vůči tomuto způsobu jako života. Mě baví pokusit
se vnímat tento způsob jako možný univerzální způsob čtení společnosti, jo? Že
vlastně abych já prodal něco, tak musím myslet i „za“ ty, i „na“ ty lidi. A
samozřejmě, že potom záleží na tom, v co to proměním, tu svou empatii vůči
společnosti. Ale to, že tam ten moment empatie je, a teď mě nezajímá, jestli je
dán penězi nebo ne, ale že je. Já musím být zvědavý na tu společnost, jestliže
ji chci oslovit, a už z toho důvodu něco podstatného o té společnosti v tom
každém bestselleru a každém trháku říkám.
Marek: Mě třeba tady u toho
„komerčního využití ideje“ napadá pořád moje velmi oblíbená hudební
anarchistická skupina Chumbawamba, nevím jestli ji znáš. To jsou anarchisti,
kteří nejdřív hráli takový tvrdý punk a postupně se stali takovou disco-Abbou
lomeno Sex Pistols, trošku. A nakonec to dopadlo tak, že udělali velký hit a
vydávali u EMI, velké společnosti, za což se od ní odvrátili ideologicky všichni
anarchisti a punkeři, ale oni neustále tu svou ideu, skrz to, že hrajou hitovky,
a opravdu velké hitovky, tam tu ideu tlačí a já je mezi těmi anarchisty obhajuju
tím, že to není skok „proti“, ale právě ta jediná cesta! Takže na to máme asi
podobný pohled. Kromě toho, když mi občas někdo říká, že jsem „experimentální
filmař“, a že „tohle se ti asi nebude líbit“, tak říkám, že mám oblíbené filmy i
velmi komerční, mám rád film Vetřelec a mám rád Indiana Jonese a
podobně.
Gogola: Já mám rád třeba poslední desku Elánu Tretie
oko...
Marek: To jsem ještě neslyšel!
Gogola: ...kde třeba zpívají
„Nemáme to ľahké / nemáme to ťažké / máme to tak akurát“.
Marek: No já
jsem starý fanoušek Elánu. To je hezké pro ten Kino-Ikon na to Slovensko. Oni
mají ještě tu mečiarovskou nějakou kapitolu za sebou, že jo, ti Eláni, takže
vlastně nevíme, co jsou zač vůbec!
Gogola: Hlavně se jim teď bude líp
dařit, když bude Mečiar prezident! Třeba udělají nějakou fanfáru
prezidentskou.
Marek: Já se schválně podívám, co jsem
si...
Gogola: Pozdravuje tě moje žena, prosím tě.
Marek:
Děkuji.
Gogola: Možná ti někdy řekne něco aj takové osobnější. To říkat
nebudu, abych to... protože bych to řekl špatně možná.
Marek:
Aha?
Gogola: Ale mohl bys třeba přijít někdy na návštěvu k
nám.
Marek: Trochu se bojím.
Gogola: (smích)
Marek: Já jsem
se bál právě tohohle rozhovoru, jak se domlouval dlouho... jsem se hrozně bál...
a mám takovou tu koncepci, že nejpozději do půl hodiny se musí stát něco co mě
napadne... Tohle mi přišlo, že je zajímavý, jak ses... že to je ta Národní třída
a ty jsi z Moravy, takže máš k Národní třídě vztah racionální a odtažitý, si
myslím, že jo, určitě?
Gogola: No ne, já jsem byl sedmnáctého listopadu v
první řadě jako... tehdy... (smích)
Marek: (smích) No tak na to nemůžu
nic říct, že jo! Ale cos tam dělal?
Gogola: Demonstroval.
Marek:
(smích) Byls první kdo bil někoho?
Gogola: Ne, tam byl můj... mezi těmi
těžkooděnci byl můj kamarád, který se mnou spával ve stanu na táboře. A ještě
jsem tam měl jeden silný zážitek, protože to točil Špáta, který stál deset metrů
ode mě, z profilu, točil kordon těch policistů, a když se to začalo mlít, tak
jsem si všiml, že do něho jeden z těch policistů strčil a já jsem, protože to
byl takový můj idol, Špáta, začal křičet: „To je Špáta! To je Špáta!“
(smích)
Marek: Udavač? (smích)
Gogola: Láskyplný
udavač.
Marek: To je hezké. No a tak mě zajímal ten odtažitý vztah...
nebo ten racionální vztah k té Národní třídě. Já k ní třeba vlastně nijaký vztah
nemám. A což je ještě legrační, my jsme se teď pohádali s Uršou Žgank, s naší
studentkou, Slovinkou, o pojem „národní hrdosti“ a ona se málem rozplakala, když
zjistila, že my Češi třeba považujeme dezerci za „hrdinství“ v podstatě. Takže
na to se chci zeptat. Pro mě „Národní třída“ a film s názvem Národ sobě, je...
už se bojím jít do kina.
Gogola: No ale národní zážitky jsou vždy taky
osobní…
Marek: ...a ta Morava ještě, že jsme z Moravy...
Gogola:
...ten revoluční zážitek já mám spojený zase s tím, že na základě toho přijela
Martina, která je taky z Moravy a taky od Uherského Hradiště, do Prahy a
pak jsme spolu dlouho byli a pak jsme se vzali... takže ta revoluce taková
sametová byla jako... nebo ještě je pro mě vlastně... „sametová“. Je třeba říct,
že ten koncept Národní třídy vznikl nečekaně. Ne od počátku. Protože když mi dal
Klusák ten scénář, který byl koncipovaný víceméně jako povídkový film, tak... a
já vlastně téměř neznám povídkový film, který by měl opodstatnění pro mě... ty
povídky, v povídkových filmech co znám, téměř všechny jsou natolik autonomní, že
nechápu jejich souvislosti. Tak jsme to chtěli uzavřít nějakým časoprostorem,
nějaký rámec, který umožní sjednotit to v osobní rovině i v té společenské. Že
to vlastně musí být i veřejný prostor. A nic jiného, než ta Národní třída nás
nenapadla, protože tam jsou ty věci takhle dějinného, společenského charakteru i
samozřejmě to umožňuje ty věci toho intimnějšího charakteru, jako je byt třeba.
A jsou tam potraviny, jsou tam kanalizace, Louvre, Národní divadlo, kino a tak
dál, jo? To znamená, že na počátku nebyla ani idea udělat „národní film“, jo?
Krom toho, že každý film by měl být v určitém slova smyslu
„národní“...
Marek: ... „a každý národ v určitém slova smyslu filmový“...
(smích)
Gogola: Takže jako když je Národní divadlo, tak by měl být
divadelní národ. Ale já jsem si někdy k tomu filmu uvědomil, že třeba když
Smetana nebo Vltava, je Vltava jako řeka a národní hudební opus a parník a
rocková kapela, a když třeba teče i Národním divadlem, jak říká Krejčík, nebo
když ten Smetana hraje, když ho hraje rádio, když ho hrajou rozhlasoví
symfonici, když hraje v Krejčíkově filmu, v Krškově filmu, tak vlastně přes toho
Smetanu, přes tu Vltavu jsem si uvědomil, že tady jsou nějaké věci, které jsou
nějakou duchovní „Národní třídou“, tvoří to nějakou takovou „tekutou ulici“,
kterou ten národ prochází. Jinak by se k tomu tak nepřetržitě v těch dějinách
nevztahoval. A zároveň jsem si uvědomil to, že něco ve smyslu té národní
identity... pro mě z toho filmu vyplynulo něco, co jsem nazval s tou
Kratochvílovou jako „hravý patos“. Myslím si, že umíme zažít nějaký ten vzmach a
dosáhnout něčeho takhle jako výjimečného, a zároveň umíme si udržet ten odstup.
Což třeba pro mě ztělesňuje ten Pollert, který vlastně ovládne ten svět jak
kdyby, a pak to... symbol toho ovládnutí takhle rozpustí, jo? Umí to Krejčík,
který jak kdyby se snaží zmocnit světa tou svojí agresivitou, přičemž je vlastně
tak jako vyhraněná, až jako absurdní, že nevíme, do jaké míry to vlastně myslí
vážně nebo ne. A on je důležitý tím, že nám to neusnadní, tu ironii nezviditelní
natolik, aby se stala ironií.
Marek: Hele, ale dostanou se tyhle myšlenky
k divákovi? Všechny?
Gogola: Hm... tak já si myslím, že má tu možnost.
Jo?
Marek: Mně třeba chvílemi... že spousta těch myšlenek se odehrává ve
spojitosti slovní, což ve filmu je kosa na kámen někdy. Dokonce parodií na to
mám ten záběr, kdy se řekne „A v kině Praha...“ plus máš tam ten záběr jako „z
Prahy“ samostatný... ale ty záběry „z Prahy“ jsou tam přitom všechny! Takže
tohle je pro mě parodie intelektuální montáže nějaké...
Gogola: Ale to
nevadí! Protože to kino Praha je... jednak ta Praha je divadlem...
Marek: Já tomu jako rozumím! Té ideji. Ale myslím, že tam máš spoustu
spojení, které přeceňuješ, že všichni... že ke všem dojdou.
Gogola: Ale
oni z toho nevypadnou. V tomto případě z toho nemusí vypadnout, když nepochopí,
že střih z ordinace na terasu s Krejčíkem je jakože se stříháme do „kina
Praha“...
Marek: Já jsem to uvedl jako extrémní legrační
příklad.
Gogola: No tak ale to je dobrý příklad. Protože tam je třeba
souvislost ta, že oční lékař promítá Krejčíkův film a my se stříháme do
Krejčíka, jo? Jako původ toho, co nás nějakým způsobem ovlivňuje a chová se k
nám, tak má nějaké tělo! A má to nějakého takto významného autora nebo
spoluautora, protože on zase vychází zase třeba z té Destinové, že jo. To
setkání s obecným může potom být takto lidsky intimní.
Marek: A teď
jestli ten záběr právě na tu Prahu, když se tohohle podržíme... tak tenhle záběr
na tu Prahu jako... není... jak bych to řekl... není jako... „velmi sytý“! Že by
mohl bejt jako „sytější“, jasnější pojem v tom záběru třeba, jo?
Gogola:
Ty, ale on je celkem „sytý“, protože on má kompozici jak kdyby plátna. Protože
tam má ty dvě sochy, které dělají kompozici jako když sedíš v kině, tak ti to
dělá ty okraje plátna. A to jsem nechtěl, to tak nemělo být, to ty víš, že to
tak ani nemělo být, protože to nemělo být rozstříhané! Takže to ani nebylo tak
točené. Ale pak když jsme to střihli, tak si to tak vlastně jako „sedlo“. Ony
jsou tmavé ty sochy takto blízké, jsou tmavé a je to přesně jako kraje plátna.
Marek: No tak...
Gogola: Pro někoho.
Marek: (smích) Ani
pro mě ne teda, musím říct. Takže mě překvapuje, že ještě jako
znovu...
Gogola: Tak se na to ještě podívej, na ten film!
Marek:
Já jsem to už viděl...
Gogola: (smích) Marek: ...párkrát... (smích) Ale
já samozřejmě, že jo, u svého filmu překvapuju diváky dalšími třemi rovinami,
které předpokládám, že by mohli chytit, ale... nakonec zjišťuju, že taky ne,
samozřejmě.
Gogola: Ale říkala mi jedna holka po projekci Národa sobě
v brněnském klubu na Skleněné louce, že ji zaujalo po projekci Národa sobě,
jak vlastně jsme si podobní, jako těma filmama.
Marek:
Aha?
Gogola: A já jsem se jí ptal jak to, tak říkala, vlastně tím, že ty
se k tomu dostáváš přes to jako jemné a subtilní a konkrétní a já se k tomu
dostávám přes to jak kdyby jako obecné a abstraktnější. A že se to nakonec
vlastně slévá do toho nějak vnímat svět nejenom v popisu, ale v nějakém tvůrčím
a proměňujícím. Takže tě mám pozdravovat.
Marek: Jo... No mně se právě
líbilo, kdyžs mluvil o Lásce shora, jeden z mála jsi mluvil ve smyslu, kterej
jsem tam chtěl, aby se tam odehrávalo to, že promlouvají nejen ústa, lidé,
hrdinové a děj, ale i pozadí, strom a jako vlastně rovnocenně všechny části
obrazu, což Dominika Prejdová pěkně napsala, že jsem... jsem měl radost, že byla
jedinej člověk kterej napsal, že jsem zrovnoprávnil první a druhý plán. Což jsem
vlastně strašně chtěl, protože jsou pro mě vždycky ve vztahu „plus“, že je mezi
nimi znamínko „plus“ nebo „lomeno“, ale nikdy nejsou odděleny. To se mi líbilo,
žes o tom takhle mluvil a tys říkal, že něco podobného bys chtěl v tom Národě,
aby se odehrávalo. Ale že se mi zdá, žes do toho popředí... příliš potom vynikla
umělost toho herectví a to že to vlastně zabilo trochu.
Gogola: To je
třeba možné, ale zase se mně líbilo, jak Petr Szczepanik napsal teďka v Cinepuru
to o zmaterializování metafor, jo? Vlastně Vltava je tam fyzicky přítomná v těch
hudebnících, ten film je fyzicky přítomný v tom očním lékaři... A to je myslím
podstatný moment...
Marek: U lékaře se úplně nudím! A idea už je mi skoro
jedno . Bacha na to. (smích)
Gogola: No tak že si třeba moc chytrý na tu
scénu, protože je moc hloupá na tebe!
Marek: Já jsem na tu scénu dost
hloupý.
Gogola: Ale tam by si člověk měl uvědomit, jestli vlastně z toho
kina má odejít nebo ne, jo? Tam by si člověk měl uvědomit „Jak to na mě působí?
Dělá mi to dobře, ten film? Vždyť já tady teďka sedím a on mě na celý život
poznamenává, ten film! Nemám se zvednout? Spíš mě to uzdraví nebo spíš z toho
budu nemocný?“ Protože ten film tetuje rafinovaněji než tetovací jehla. Ale
tetuje. Všechno tetuje. Žádný oddechový film, žádné „jít se pobavit“, žádné „ono
to za chvilku skončí, jsem zvědavý,jak to dopadne“, nic takového! Každá vteřina
se zapichává!
Marek: Ale na takovouhle úvahu tam ale mělo být teda toho
svícení do toho diváka jako třeba tři minuty, aby si to stihl tady tohlencto
říkat! V nějakým filmu od člověka co natočil toho Zvráceného, jsem se právě
dočetl, že tam je napsáno „máte pět minut na to, abyste opustili kino“, jestli
nechcete vidět něco hrozného... tam se prý odehrává nějaká brutalita... Což je
docela hezký on-line způsob, jak nechat člověka zapřemýšlet.
Gogola:
Hodně se tam zasmáli teďka lidi v Plzni na tom Finále, když ten doktor říká
„Jezdíme na festivaly testovat...“
Marek: Tohle se mi
líbilo...
Gogola: Tam myslím, že k tomu došli, protože ty lidi byli na
tom festivale, že oni teďka vybírají na sobě ty věci, jo? I jako je to dobré
vidět v ne úplně plném kině, třeba tu scénu, když tam říká tomu klukovi, jak si
má přesedávat...
Marek: A přitom já tam mám jako těch možností k
identifikaci strašně moc, protože miluji sedět v tom kině na tom místě úplně
přesně pod tím plátnem a vím, že půjčit film z Národního filmového archívu se
musí často dost podivně... Takže těch možností mám moc. Ale tam to herectví a ta
celá koncepce, která z toho čiší, nebo ta idea mě ubila. A dokonce tam mám i
některý... obrazy....
Gogola: Ono to vypadá tak jako rutinérsky a chladně
a odtažitě, protože já mám pocit, že to byla jediná možnost, jak vlastně udělat
přesvědčivě takovou nadsázku, takový výmysl... že film „léčí“, jako co je to za
blbost, jo? No zkusme to odvyprávět úplně tak samozřejmě a tak jako že ten
doktor to každý den vysvětluje...
Marek: Ale ten doktor to nevysvětluje
jako každý den! Ten doktor to právě vysvětluje jako herec! To je právě
ten...
Gogola: No...
Marek: ...na mě ten problém!
Gogola:
Vždyť on to skoro jen tak jako odvypráví...
Marek: No to jsme se taky
hádali o to, jak se ti líbí ten student DAMU, kterej tam... tys říkal, že je pro
tebe přirozený, a já jsem se bránil, že je to vlastně herecká macha DAMU, kterou
on tam mluví. A hádal jsem se třeba s Milanem Klepikovem o film Célina a Julie
si vyjely na lodi, že mně připadá, že to jediný, co mě z toho filmu, kterej
strašně miluju, vytrhává je, že ty holky hrajou chvílemi nepřirozeně. A on mi
říkal, že podle něj jsou úplně přirozené. A pak říkal, ty seš ideolog
přirozenosti, potřebuješ to, aby to bylo hyper-přirozené, ale že tak to všichni
nemají. A já jsem mu říkal, ale uznáváš, že je třeba možné, že já, když jsem na
to teda „specializovanej“, že teda mám to tykadlo v tomhle hluboko, a ty třeba
tenhle kousek, že přehrávají, už jako necítíš? A on říkal ne, to není možné. A
já jsem říkal, že já zase třeba nechápu nějakou jinou věc, a mám třeba jenom
hypertrofovaný tykadlo tady na tohle. Tak proto jsem se třeba hádal s tebou o
to, proto třeba já úplně umírám tím, že se to dopouští nějakého násilí ve filmu.
Pak dochází k tomu, že Láska shora je vlastně nezábavný film, protože ty lidi...
že se tam neděje nic dramatického.
Gogola: Jenomže on tady bude vždycky
dobře v určitém slova smyslu, ten herec. Tady byl podstatný tvůj nápad, který
myslím tu situaci teprve udělal, a v určitém slova smyslu zachránil, tedy aby se
díval do kamery, na což bylo zaděláno tím, že vlastně oni jsou ve svém životě,
ve kterém zároveň hrají, díky tomu, že se rozhodují, jestli půjdou do kina na
film, ve kterém hrají. Jestli půjdou „na svůj život“, tak potom je to
vlastně...
Marek: Opět idea, která se k divákům skoro
nedostává!
Gogola: To přece známe, že v životě si nevíme vždycky rady a
někdy sáhnu k určitému afektovanějšímu gestu a k hlasu a jsem takový
křečovitější a strnulejší, protože si nejsem třeba jistý a snažím se něco ustát,
zachránit, tak sáhnu prostě k něčemu, kde třeba řeknu téměř že „mládí má
zelenou“, nebo se chytnu za hlavu, i když hned vím, že jsem příliš
doslovný.
Marek: Na tom se mi líbí, že lidi v tramvaji, když třeba
zakopne nebo tramvaj cukne, tak skoro každej člověk propadne najednou záchvatu
krátkého herectví, kdy předvede takovou tu etudu na téma „no to snad není možné,
co se to tady na tom světě děje, podívejte se, co se mně mohlo
stát!“.
Gogola: A nebo etudu slušnosti. „Vůbec nic se nestalo,
v pořádku“.
Marek: Takže to je docela hezký, že jako v lidech tady
tohlencto je... ale nevím, jak jsem se k tomu...
Gogola: Ale třeba já
nevím... Szczepanik napsal, že to je příšerná scéna, Helena Bendová, že to je
šmírácká scéna, Martin Mareček mně říkal, že to je pro něho jedna z těch
podstatných scén právě díky tomu nejednoznačnému vyznění toho, do jaké míry jsou
sví a přirození, do jaké míry vlastně něco hrajou, tak mu to odpovídá té
zkušenosti z života jako kdy různě hrajeme a nehrajeme.
Marek: Já tomu
rozumím a právě proto jsem tam přimyslel tu koncepci, kterou jsem se to snažil
zachránit, když už jsem viděl, že on je přímo... jak se to řekne... „naložen“ v
tom... v té herecké maše... tenhle člověk.
Gogola: Ale jenom ještě
bych zopakoval to, co... Marek: Ale jinak mi ta scéna připadá hrozně
podstatná... podstatná jinak, že vlastně se pro mě z ní vytratila ta citová
záležitost, kdy... já taky v těch sedmnácti letech jsem měl hroznou euforii z
listopadu 89, měli jsme to v té pubertě jako „hlavní životní štěstí“, měli jsme
pocit, že se nám v úplně geniální dobu otevírá svět, který vypadal uzavřeně, že
jo. Takže my strašně jsme s tím spojeni, tady s tímhle, a vysvětlovat někomu
mladému, co to vlastně pro nás bylo, to je opravdu velká věc.Takže tady já bych
vlastně chtěl zažít mnohem víc. A to platí o hodně scénách v tom
filmu.
Gogola: No tak teď to bude alibistické, co řeknu, ale... Já
myslím, že v tom filmu... že v těch filmech toho nemá být až zas tak jako, že
nemají být plné, zaplněné… Že v těch filmech to má být jako takový polotovar,
jestli nemají být hotové ještě předtím, než je někdo uvidí.
Marek: Ale
nemáš v tom filmu strašně moc věcí, právě naopak?
Gogola: No to je možné,
ale já na základě těch mnoha reakcí nedokážu říct, do jaké míry je zaplněný ten
film anebo divák nebo do jaké míry je tento film a určitý divák polotovar, jo…
duben 2004
CITOVANÉ FILMY:
Božská Ema (1979; Jiří
Krejčík), Célina a Julie si vyjely na lodi (1974 – Céline et Julie vont en
bateau; Jacques Rivette), Krysař (2003; F. A. Brabec), Láska shora (2002; Petr
Marek), Národ sobě aneb České moře v osmnácti přílivech (2003; Jan Gogola
ml.), Vetřelec (1979 – Alien; Ridley Scott), Z mého života (1955; Václav Krška),
Zvrácený (2002 – Irréversible; Gaspar Noé).