NOČNÍ HOVORY S MATKOU JANA NĚMCE
Svůj
nový film Jan Němec, autor zřejmě nejčistšího českého kinematografického díla DÉMANTY NOCI (1964), označil jako “monolog syna a matky, hledajících se na pražské trase tramvaje č.17 - Vinohradskou třídou od krematoria k Muzeu a koni sv.Václava”. Režisér v něm nastupuje autobiografickou cestu ve směru dětské říkanky “Facka – funus – Olšany”, aby v místech svého dětství za pochodu vzýval komunikaci s ženou, která jej porodila, a s níž se nepřišel rozloučit ke smrtelnému loži. Tolik zvulgárněný rámec vyprávění, které se od první chvíle odvíjí skutečně jako dvojí monolog - tedy dialog bez odezvy, protnutí. Matka (ústy Zuzany Stivínové) sděluje synovi své pocity, včetně posmrtných, a syn (v krásně “nesvém” podání Karla Rodena – jak ve smyslu “být nesvůj ” (postava), tak v pro známého herce svěže netypické poloze) líčí svůj pohled na svůj životní příběh od dětství do současnosti. Subjektivita je tu základní stavební jednotkou. Své svérázné vidění světa podporuje Němec tím, že většina obrazového i zvukového materiálu, který použil, pochází z jeho vlastního archívu: filmové a video záznamy točené jeho rukou, jeho fotografie, audiozáznamy jeho klavírních improvizací… Jedná se o výsostně “svůj” film. A v momentech, kdy nejsme svědky předkládání historických “důkazů”, sledujeme režisérovým okem a s jeho rukou na spoušti malé digitální kamery, pouť dnešního “Jendy” současnou Prahou. A ta se díky této technice odehrává tak “natěsno”, že cítíme doslova každý pohyb, každé šlápnutí, každé zakopnutí. Chtělo by se až říci – “každý pocit”. Sugestivitu podporuje použití velmi širokého objektivu (tzv. “rybího oka”) prakticky pro všechny mimoarchívní sekvence. Kamera tak nekompromisně uzurpuje realitu, nasává ji (je vpravdě “vztahovačná”!) a proměňuje k ryzímu obrazu svému. A kamera je tedy kdo? Zkusme být duchaplní: Jan Němec? Jeho duše? Pohled ducha matky, provázející svého syna? Nebo duch kinematografie, mířící svou zbraní na režisérova záda (jak sugeruje jeden z obrazů)? A kudy to jan Němec svou Prahou prochází? Ve scéně návštěvy jakéhosi hotelu a prohlížení jeho útrob, se díky “rybímu” zkreslení mění “dekorace” ve skutečný “labyrint duše”, což podporuje připojený “psychoanalytický” komentář z úst komusi (jindy, jinde a někomu jinému - ve filmu ale rozhodně samotnému “Janovi”) spílající Ester Krumbachové. Němec nás postupně zavádí na různě důležitá místa svého života, aby se také pokusil navštívit matku na olšanských hřbitovech. Závěrečná scéna Nočních hovorů je pak jednou z nejsilnějších sekvencí, jaké český film kdy nabídl: starý “Jan” vylézá po kruhovém žebříku na střechu domu, nad svou (matku) Prahu, aby jí hrál svou píseň. Ve zvuku zní americká kytarová improvizace Oskara Petra na Němcův hudební motiv, jejíž hlavní textovou figurou je opakující se cituplně frázované slovo “freedom!” Němec se ve svém klobouku a plášti s miniauturním dětským keyboardem protahuje mezi rozevřenýma “nohama” žebříku “na svět” a na jeho střeše hraje proti zapadajícímu slunci. Fotografie matky z mládí zpomaleně vlaje z ruky kameramana, natažené před objektiv na pozadí oceánu.Petr Marek