ŽIVOT PODLE SCÉNÁŘE
Pre-rozhovor k portrétu PM pro časopis JUICY
1. Jaká byla Vaše cesta k profesi režiséra?
V 8mi letech mi tatínek půjčil 8milimetrovou kameru a v 8mé třídě jsem si pak natočil první "umělecký" záběr ve stylu Věry Chytilové.
2. Co Vám dalo pro tuto profesi studium na FF?
Viděl jsem filmy, o kterých bych se jnak nedozvěděl a poznal myšlení o filmu, které by mě jinak ani nenapadlo - a to jak v přínosném, tak i v legračním.
3. Koho profesně obdivujete a co kdo je Vaším vzorem?
U nás ranná tvorba Věry Chytilové, hlavně Ovoce stromů rajských jíme a pozdní Jan Němec, především Jméno kódu:Rubín. Ve světě kompletní Godard, Resnais, Jancso. A ze současných "komerčních" Soderbergh a Shyamalan. A za nejúžasnější dva filmy považuju Ježka v mlze Jurije Norštejna a českou sérii Pane pojďte si hrát, obojí animované. Taky jsem si uvědomil při novém shlédnutí Formanova Taking Off, jak mě asi před patnácti lety strašně "naformátoval" k používání určitých postupů.
4. Dají se nějak charakterizovat filmy, které točíte? Kde je lidé mohou
vidět? Věnujete se i divadelní režii? Co Vás baví víc?
Mé filmy jsou z jedné poloviny portréty skutečných lidí a z druhé poloviny výzkum formy filmového vyprávění. V kinech běžel a občas ještě běží můj celovečerní film LÁSKA SHORA. Nyní se chystá česká premiéra mého druhého filmu NEBÝT DNEŠNÍ. A divadlo mě baví o kus víc - protože jsou tam rovnou diváci.
5. Co byste chtěl natočit a zatím nebyl třeba čas, peníze, odvaha...je
něco takového? Jaké jsou Vaše cíle?
Napsal jsem před dvěma lety scénář s názvem Trampoty Piva Kuleho, inženýra, má to být "sociální pohádka" a to je můj projekt snů. Není nijak složitý, jen hledám organizátora, který by zorganizoval především mě.
6. Jak podle Vás pozná laik dobrý či špatný film?
Musí za prvé zapomenout na filmy co už viděl a nečekat něco podobného. A za druhé si zkusit odmyslet jeho psychologickou substituční funkci, čili to, že mu ten film třeba ukazuje něco, čeho má on ve svém životě málo, a už jen proto je s ním jako divák spokojen, ale s filmem to nemá nic společného. Když na tohle zapomene a otevře se čemukoli, jednoduše pozná do pěti minut, jestli ho ten film podvádí nebo ne.
7. Co nebo kdo Vás při práci inspiruje?
Konkrétní lidé, které mám chuť umístit na plátno a potom touha "pokazit" nějaký žánr, vykloubit ho a tím znovu oživit.
8. Dá se touto profesí uživit? Pokud ne, co ještě jiného děláte?
Přednáším na FAMU, hraju divadlo s Dekadentním divadlem Beruška, ve Studiu Studia Ypsilon a s Divadlem Vosto5 a s projektem Rádio Ivo. Taky hraju v elektro-kapele KRÁSNÝ STĚHOVÁK GERARD & SEXUÁLNÍ NÁBYTEK a dělám filmovou hudbu - třeba k filmu Marka Najbrta MISTŘI.
9. Jak relaxujete?
Hudba, vaření, špatný humor.
10. Máte nějakého oblíbeného herce, kterého byste jednou rád obsadil do
svého filmu?
Toužím po Standovi Filipovi do role Piva Kuleho, mám rád Jaromíra Dulavu a líbil se mi také jeden vedlejší herec ve filmu Kameňák. Jinak toužím po Jane Birkinové, Elodie Bouchezové a Janě Plichtové, která hrála v Herzových Sladkých hrách minulého léta.
11. Křičíte na herce? :-)
Ano.
12. Na který film z dětství rád vzpomínáte?
Základní zkušenost je Zvíře s Belmondem. Byl to film o filmu! A pak Faunovo velmi pozdní odpoledne Věry Chytilové. Byl to FILM!
13. Na co rád zajdete do kina a vadí Vám multiplexy?
Mám rád všechny žánry, moc mi nesedí jen 3D animace. Proti multiplexům nic nemám, když nezniční malé kino v okolí.
14. Jaký je podle Vás český divák?
Nepoučený. Zná málo o filmu jako takovém a to mu stačí. Nemůže ale za to, dělají mu to čestí filmaři a distributoři.
15. Kdo Vám s Vaší prací nejvíc pomáhá - co na to říká rodina, přítelkyně,
žena?
Možná by mi nejvíc pomohlo mít opravdovou rodinu.
Otázky Jany Rýznerové