Láska shora
Anonymní text ze serveru brněnského Kina
Art
Sebevražedné producentské (Negativ) a
distributorské (CinemArt) gesto představí režisérskou osobnost Petra Marka
(poměrně) širšímu publiku prostřednictvím jeho celovečerního projektu Láska
shora, ačkoliv Marek má již na svém kontě přibližně třicet filmů krátkých a sedm
děl s delší stopáží. Ačkoliv lze v Lásce shora (snad) bez větších námah
"vykutat" hlavní linku příběhu a její forma se zdá být jistým kompromisem mezi
přirozenou autorskou náturou a vědomím o nasměrování filmu do širší distribuce
(kde by se například Markův hyperfilm Všechno na Mars asi vydýchával podstatně
hůře), přesto si ještě natolik pohrává se stereotypy divácké recepce, že odložit
je na oněch 100 minut bude pro obohacující pocit z filmu nezbytné. Ono pohrávání
si není přetvářením nějakého žánrového kánonu, ale radostí z čisté hry.
Experimentální postupy nemají svůj důvod samy v sobě, ale jsou výsledkem
intimního průzkumu svého nejbližšího okolí (proto ve filmech Petra Marka logicky
figuruje sám autor a jeho přátelé), na které jsou klasické filmařské formy
krátké.
Popudem k filmu Láska shora byla podle režiséra snaha zachytit
neopakovatelnou osobnost dvou "čistých duší", Prokopa Holoubka (krom studia na
brněnské FAVU je zdejší komunitě možná znám jako dramaturg filmového klubu
Flédy) a Magdaleny Hrubé. Mimo této ústřední dvojice se ve filmu objeví další
experimentální filmař Bohdan Karásek (v neodolatelné muzikálové vložce), filmový
teoretik a dokumentarista Vít Janeček a například i jedna žena-stopařka. Její
vstup do filmu nejprve znejistí svou aranžovaností oproti předchozímu (stopuje
Prokopa v "nechtěně" ukradnutém autě), aby posléze tento pocit vykrystalizoval v
neodbytné přesvědčení o tom, že jsme svědky autentické promluvy (žena Prokopovi
ve zkratce vypráví svou historii). Jedná se o matku Petra Marka a ve filmu
skutečně zazní její reálný životní příběh. Polní natáčecí podmínky lze
dokumentovat na technickém stavu kamery: film vznikal pomocí šestnáctky Bolex
bez elektrického pohonu, schopné chodu pouze díky mechanickému pérku - proto se
ve filmu neobjeví záběr delší než 28 sekund.
Pokud se o Lásce shora mluví jak
o road-movie, pak je to road movie hodně svérázná. Odehraje se vlastně v
nejbližším okolí Markova paneláku v Hranicích na Moravě, nejdále se herci ocitli
v 10 km vzdáleném Lipníku nad Bečvou. Skromnou fyzickou vzdálenost nahrazuje v
Lásce shora (interpretaci tohoto mnohovýznamového názvu filmu odmítá Marek
zkonkretizovat a nechává ji na divácích) cestování po zákrutách vlastní mysli,
jako odpovídající paralele k přesunům v reálu, které se objevují spíše ve
slovech protagonistů - viz Prokopova úvaha o cestujících rohlících. Markovu
charakteristiku překotných myšlenkových pochodů Prokopa Holoubka ("myšlení v
reálném čase") si lze také vypůjčit pro lakonickou charakteristiku jeho
filmování. Petr Marek se nechává unášet tokem gest, náhlých nápadů, nálad,
pocitů a převrstvuje je do tvaru, z něhož pramení další asociace. Láska shora je
tak otevřeným dílem, elastickou membránou zachycující myšlenky bez jejich
těžkého přívlastku "závažné". Láska shora nic nevnucuje, jen si hraje stejně
jako autor, který hře přisuzuje v roli účinného prostředku pro testování sebe i
svého okolí význam větší, než je v obecném povědomí o podobě celovečerního filmu
povoleno.