Láska shora

DFox, Korona 33 (http://korona.unas.cz)

Láska shora" je autorským počinem Petra Marka. Ujal se nejen režie, námětu, scénáře, ale i práce kameramana, střihače, zvukaře a sestavil i hudební doprovod. Filmový podklad byl natočen šestnáctimilimetrovou kamerou bez elektrického pohonu, takže délka jednoho záběru mohla být maximálně 28 sekund. Stříhán byl pak na starém stříhacím stole v malé domácí střižně.
Film je pohledem a portrétem skutečných osob a světa kolem nich v hraném filmu. "Prvotní myšlenkou byla moje chuť zachytit na filmový pás úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a Magdaleny Hrubé. Svou vlastní existencí před kamerou pak tito dva vlastně určili podobu a ducha celého filmu. Z mé hlavy k tomu přibyl příběh a ´myšlenkové podhoubí´." Uvádí k filmu jeho autor Petr Marek. A opravdu, "Láska shora" se nesoustřeďuje ani tak na příběh, jako na lyrické vyjádření vnitřního i reálného světa představovaných osob, kteří se vydají za zatměním slunce (tedy za Koronou:).
Nebylo by asi od věci představit hereckou obec trochu blíže. Jak totiž Petr Marek sám říká: "Jestli se vám má ´Láska shora´ líbit, musíte si její hrdiny zamilovat". Prokop Holoubek - Prokop - je mnohostrannou individualitou, lesník, performer, videoartista a vůdčí osobnost divadla Tolerance, herec dekadentního divadla Beruška a student FAVU. Magdalena Hrubá, alias Magdalena:) se zabývá výtvarnictvím, animátorstvím a studuje VŠUP. Pro "Lásku shora" nazpívala několik písní. Petr Marek (Bajesta Gumbrina, Film Marka - svět hlemizu, České Pulp Fiction a Blair Witch) se nám prezentuje nejen jako režisér, ale i jako filmový teoretik a herec dekadentního divadla Beruška.
Jak je vidět, základ hereckého umu zde netvořila filmová praxe, jako spíše divadelní nadání. To se samozřejmě promítlo i do filmu, který je vesměs postaven na divadelních kamenech. Vyvstává potom otázka, jestli se nemáme bát pojmu "přehrávání", které je pro divadlo tak typické, jako pro film nepřípustné. Pokud je však celý film postaven na principu divadelního herectví, je naprosto na místě.
Produkce filmu se ujal Petr Oukropec z Negativ s.r.o., který se s Petrem Markem již na některých jeho filmech podílel. Oukropcovo zásluhou se "Láska shora" pak dostala do tzv. eXtra uvedení CinemArtu, takže jí bude možno v omezené míře najít v našich kinech. Z toho mimo jiné i vyplývá, že člověk nemusí být Steven Spielberg, ani vlastnit dokonalý arzenál filmové techniky, aby mohl natočit film, který se dostane do sálů kin. A možná i trochu o tom je tento filmařský experiment.
Přenášení myšlenek a pocitů na filmové plátno není samozřejmě myšlenka originální. Tento film je ale svým charakterem tak netradiční, že divák vlastně ani nebude vědět jaký konkrétní názor si má na dílko vytvořit. Tak na mě alespoň "Láska shora" působila (tedy mimo to, že se mi zdálo, že se celý štáb kolektivně zkouřil a začal točit). Proto samozřejmě nechci vynášet jak negativní tak pozitivní soud, tento film se prostě musí vidět, aby člověk pochopil o čem vlastně je.

DFox