Láska shora
DFox, Korona 33
(http://korona.unas.cz)
Láska shora" je autorským
počinem Petra Marka. Ujal se nejen režie, námětu, scénáře, ale i práce
kameramana, střihače, zvukaře a sestavil i hudební doprovod. Filmový podklad byl
natočen šestnáctimilimetrovou kamerou bez elektrického pohonu, takže délka
jednoho záběru mohla být maximálně 28 sekund. Stříhán byl pak na starém
stříhacím stole v malé domácí střižně.
Film je pohledem a portrétem
skutečných osob a světa kolem nich v hraném filmu. "Prvotní myšlenkou byla moje
chuť zachytit na filmový pás úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a
Magdaleny Hrubé. Svou vlastní existencí před kamerou pak tito dva vlastně určili
podobu a ducha celého filmu. Z mé hlavy k tomu přibyl příběh a ´myšlenkové
podhoubí´." Uvádí k filmu jeho autor Petr Marek. A opravdu, "Láska shora" se
nesoustřeďuje ani tak na příběh, jako na lyrické vyjádření vnitřního i reálného
světa představovaných osob, kteří se vydají za zatměním slunce (tedy za
Koronou:).
Nebylo by asi od věci představit hereckou obec trochu blíže. Jak
totiž Petr Marek sám říká: "Jestli se vám má ´Láska shora´ líbit, musíte si její
hrdiny zamilovat". Prokop Holoubek - Prokop - je mnohostrannou individualitou,
lesník, performer, videoartista a vůdčí osobnost divadla Tolerance, herec
dekadentního divadla Beruška a student FAVU. Magdalena Hrubá, alias Magdalena:)
se zabývá výtvarnictvím, animátorstvím a studuje VŠUP. Pro "Lásku shora"
nazpívala několik písní. Petr Marek (Bajesta Gumbrina, Film Marka - svět
hlemizu, České Pulp Fiction a Blair Witch) se nám prezentuje nejen jako režisér,
ale i jako filmový teoretik a herec dekadentního divadla Beruška.
Jak je
vidět, základ hereckého umu zde netvořila filmová praxe, jako spíše divadelní
nadání. To se samozřejmě promítlo i do filmu, který je vesměs postaven na
divadelních kamenech. Vyvstává potom otázka, jestli se nemáme bát pojmu
"přehrávání", které je pro divadlo tak typické, jako pro film nepřípustné. Pokud
je však celý film postaven na principu divadelního herectví, je naprosto na
místě.
Produkce filmu se ujal Petr Oukropec z Negativ s.r.o., který se s
Petrem Markem již na některých jeho filmech podílel. Oukropcovo zásluhou se
"Láska shora" pak dostala do tzv. eXtra uvedení CinemArtu, takže jí bude možno v
omezené míře najít v našich kinech. Z toho mimo jiné i vyplývá, že člověk nemusí
být Steven Spielberg, ani vlastnit dokonalý arzenál filmové techniky, aby mohl
natočit film, který se dostane do sálů kin. A možná i trochu o tom je tento
filmařský experiment.
Přenášení myšlenek a pocitů na filmové plátno není
samozřejmě myšlenka originální. Tento film je ale svým charakterem tak
netradiční, že divák vlastně ani nebude vědět jaký konkrétní názor si má na
dílko vytvořit. Tak na mě alespoň "Láska shora" působila (tedy mimo to, že se mi
zdálo, že se celý štáb kolektivně zkouřil a začal točit). Proto samozřejmě
nechci vynášet jak negativní tak pozitivní soud, tento film se prostě musí
vidět, aby člověk pochopil o čem vlastně
je.
DFox