Láska shora – kritika na film
P.Marka
Anonymní text, nalezený Ondřejem Šárkem na
ploše počítače brněnské JAMU
Po dlouhé době se na
české filmové scéně objevuje pořádně nezávislý a alternativní film. Láska shora
-–film Petra Marka a jeho přátel. Působí jako úkaz, působí svou výjimečností. Na
tuto výjimečnost lze nahlížet z různých stran. V záplavě produkce komerčních
„trháků a chytláků“, finančně náročných projektů působí svěže a odvážně. Vždyť
kdo by se v dnešní době pokoušel prosadit proti velkofilmům „houlivůdu“ – jenom
blázen! Film nabízí jiný pohled, nabízí divákovi možnost, téměř ho až nutí,
vnímat film jinak, než je na to zvyklý, neboť v okamžiku,kdy jej budete sledovat
obyklým způsobem, film se vám nebude líbit.
Holt, takový je osud nezávislých
filmů – že zkrátka nejsou pro každého.
Co se týče příběhu, nelze dopředu
předvídat, co se bude dít. Příběh vzniká samovolně. Podobně jako vylézají z
postav dialogy, tak vznikají i situace. Tady je na místě má první kritická
připomínka na účet filmu a to totiž neokleštěnost od všech nápadů, které přijdou
pod ruku, které před kamerou vzniknou. V takových okamžicích člověka popadají
pocity nudy a zdlouhavosti. Očividně ale i toto mluví za to, že tady není příběh
podstatný, jde v něm o lidi a o téma, které v sobě film obsahuje – je to
komunikace, způsoby komunikace, její možné formy apod.
Průvodcem a pomocníkem
orientace ve filmu je vtipný komentář, který zároveň počínání postav nadlehčuje
a posouvá do ještě absurdnějších výšin. Neopomonutelná je hudba, která filmu
dodává šmrnc. Hudba podporuje niternou a do hedvábí zabalenou poetiku, která na
diváka promlouvá snad nejvíce a nejvíce ze všech použitých prostředků nás do
příběhu Prokopa, Majdy a Jirky vtahuje. Příjemné barvy, výtvarná, místy ale
neurotická kamera, hudba, potrhlé dialogy a potrhlý příběh – to vše dohromady
útočí na divákovu pohodlnost a stereotypnost.
Co by se tady po těch všech
komplimentech dalo filmu Láska shora vytknout? Je to tedy podle mého názoru už
zmíněná délka některých scén, které se vypotřebují v polovině, a my jsme nuceni
trpělivě snášet jakoby dětskou posedlost vyhrát si s něím až do krajnosti, dokud
to jej jde. (Takto přetížená se mně zdála např. scéna, výborný nápad s hluchými
místy v krajině. Naproti tomu ovšem naprosto svěže působí namlouvání na ledové
klouzačce.) Přeze všechny výhrady, které již byly zmíněny, chci se ještě
vyjádřit k jedné věci, která mně osobně ve filmu chyběla nejvíce. Je to
opravdovost. Při sledování filmu mi chybí, že na mě z filmového plátna
nevystoupí naléhavost toho, co postavy prožívají a o čem hrají. Bohužel k tomu
přispívají herecké výkony. Až na postarší stopařku mi k vcítění se do postav a
do příběhu musejí pomáhat všechny ostatní věci – stručně řečeno poetika; je to
škoda. (Jde hrozně posnat, že když se odehrávají nějaké rozpačité nebo trapné
situace, hercům jejich hraní věřím, ale jindy…)
Ikdyž by mě mohlo napadnout
dalších stopadesát připomínek, musím film zkrátka ocenit z hlediska jeho
originálnosti a jinakosti vůči všemu, co je dnes v kinech možné vidět.
Nepřichází s osvědčenými, silnými a propracovanými příběhy, scenériémi či
efekty. Až na (podle mě) onanistické úlety Petra Marka typu: „Peťa Marek, Peťa
Marek, ten má dobré nápady…“, mám radost z toho, že se tenhle film objevil na
českých plátnech.