Na hraně snesitelnosti
Jan Jaroš, reflex, 2. prosince
2002
Pokud film Petra Marka Láska shora označuje
nástup nových syžetových i vypravěčských trendů, zřejmě jsem beznadějně zaostal,
protože v něm shledávám toliko bezbřehé, obtížně stravitelné ochotničení,
sebevědomě rozmáchlé do celovečerní metráže.
Režisérova roztěkaná pozornost
se upíná na putování jakoby zpozdilého, přitom však bezmála filozofujícího
Prokopa (že by Prokop Holoubek hrál sebe samého?) a jeho uvážlivější společnice
Magdaleny (Magdalena Hrubá), kterou se až v samém záběru odváží políbit. K
ústřední dvojici se občas přitáčejí další postavy, zpravidla něco vysvětlující
či objasňující. Hrdinové zcela nezávazně střídají pěší chůzi s jízdou ve
"vypůjčeném" autě, pohled na zatmění Slunce se prolíná do meditace o pocitech
viny kvůli krádeži.
Příběh se vyznačuje záměrně nedoříkávanými motivy,
skládá se z jakýchsi pocitových segmentů, oddělovaných častými mezititulky. Bez
zábran a velice eklekticky používá nejrozličnější postupy z experimentálních
hříček (barevná i tvarová stylizace obrazu, časosběrné záběry), ale také si
vypůjčuje atributy absurdního divadla, jak se lze přesvědčit ve scénách, kdy
hrdinové překročí "magickou hranici", načež se ocitají v prostředí beze zvuku,
či dokonce bez obrazu. Některé výstupy získávají rozměr verbálních (a někdy i
pohybových) etud - stačí si vybavit dohadování o správné chůzi či si připomenout
radu, jak se nejsnáze sblížit s děvčetem, když je k dispozici zledovatělý
povrch. Režisér se ovšem nespokojuje pouze s dialogy jednotlivých postav,
přidává ještě jakoby vševědoucí autorské komentáře, které nejenže hodnotí či
naopak předjímají sledované dění, ale někdy doslova vstupují do kontaktu s
postavami tím, že je napomínají, k něčemu vybízejí a podobně. Mladiství hrdinové
(kteří jsou vrstevníci tvůrců samých - vesměs narozených v sedmdesátých letech)
nezastírají svou submisívnost, krajní odlišnost od "klipové" mládeže naší
současnosti. Autenticita rozhovorů je jistě ohromující, určitě i zvolené typy
lidí existují a prožívají své směšně dojemné osudy. Jenže způsobilost přiměřeně
je prezentovat krajně pokulhává, až se ocitá na rozmezí snesitelnosti. Tyto
řekněme nadšenecké pokusy nejsou ničím novým, kromě nedávno uvedeného Braku lze
do této linie řadit i tituly z poloviny devadesátých let, jako Hranice stínu
nebo Hořké léto. Jenže kdo si na ně dnes vzpomene?
Jan Jaroš