Další zbytečný experiment přichází na
filmová plátna
Deníky Bohemia -
25.11.2002
Nový celovečerní film režiséra a
scenáristy Petra Marka Láska shora je dalším nízkorozpočtovým dílem, které
zkouší trpělivost a přizpůsobivost současného diváka. Po reportážně laděných
Hrách prachu je zde opět snímek, který byl vytvořen doslova na koleni, a který
se snaží převracet zažité filmové konvence. V obou případech však značně
pokulhává síla výpovědi.
Příběh Petra Marka má přitom být co nejupřímnějším
zachycením jedné obyčejné lásky dvou obyčejných mladých lidí Prokopa a
Magdaleny. Jejich přímé spojení s protagonisty není pouze záležitostí stejných
křestních jmen (hrají je Prokop Holoubek a Magdalena Hrubá), ale také míry
improvizace, která dovoluje propojení postav a herců. Totéž lze říci i o Petru
Markovi, který zde nevystupuje "pouze" v roli scenáristy, režiséra, kameramana,
střihače a zvukaře, ale také coby nejlepší kamarád ústředního páru. Svůj
"herecký" výkon však vystihne hned první věta z jeho úst: "Proboha, já jsem tak
prkenej!" A totéž se dá říct i o ději, zápletce a formě celého filmu.
Jenom
málokdo může Markovi vytknout odvahu, s jakou se, vybaven pouze ruční kamerou,
do projektu vrhnul. Samotná odvaha však diváky do kin nenaláká, a tak se jeho
Láska shora jeví jako další nadbytečný výkřik české produkce. Příběh je záměrně
tou nejjednoduší ukázkou lidských citů a emocí, které se nederou na povrch pouze
díky mladému páru, ale také prostřednictvím "poetických" záběrů na přírodu či
detaily místa děje.
Vznikla tak nesourodá "hudba obrazu", která neodradí od
odchodu z kina jenom skutečně trpělivého diváka. Výkony představitelů sice
nejsou vyloženě křečovité, o jejich podmanivosti a originalitě však nemůže být
řeč. Nejrušivěji potom působí komentář Petra Marka, který si svou polopatickou
dovysvětlovací formou chvílemi nezadá ani s "šíleným" Waterloo po
česku.
Jenom výjimečně vytryskne z této šedivé nudnosti zamýšlená paralela k
způsobům mezilidské komunikaci a fungování společnosti. Čekat na tyto světlejší
okamžiky však vyžAduje téměř nadlidské úsilí.
JAKUB LEDERER