Láska shora se ocitla jinde, než chtěla být

Věra Míšková, Právo, 21. listopadu 2002

Kdyby zůstal nový český film Láska shora mezi přáteli, s nimiž a o nichž ho Petr Marek natočil, bylo by mu tam určitě dobře. V prostředí amatérského filmu by byl kamarády hýčkán jako další kousek tvůrce, který ač se sedmkrát nedostal na FAMU, má dnes na kontě řádku krátkých i celovečerních amatérských filmů, a na oné škole působí jako pedagog. Jenže Láska shora vstupuje péčí producenta Petra Oukropce, s přispěním Státního fondu na podporu a rozvoj kinematografie a prostřednictvím distribuční firmy Cinemart do běžné distribuce, tedy na jedno kolbiště nejen se Zelenkou, Svěrákem a Hřebejkem, ale i Stevenem Spielbergem. Do kin, kde se vybírá vstupné. A v tu chvíli je všechno jinak a na povrch vyplývá především smutek z toho, že Láska shora vydává za experiment věc velmi neexperimentální a neoriginální - absenci prostého filmového řemesla.

Film pouze pro kamarády
Základem byla podle Markových vlastních slov touha zachytit na filmový pás "úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a Magdalenu Hrubou", kteří se vydali podívat na zatmění slunce. Že vám ta jména nic neříkají? Vaše chyba, pro vás Marek svůj film netočil. Což je princip, na který byste měli, pokud vyjdete do kina a nepatříte do party zasvěcených, ve vlastním zájmu přistoupit, abyste si nekladli zbytečné otázky. Třeba proč vám vypravěč sděluje věci, které sami vidíte: že vypadl zvuk nebo že je obraz rozmazaný? Proč se za "podivuhodnou procházku po cestách mysli" vydávají věty typu "Slunko furt někde zapadá, teď tady a za chvilku jinde" nebo "Lidi si na dovolenou nesou s sebou svůj vlastní svět"? Proč tu není stopička něčeho aspoň provokativního? Proč je to taková nuda? Na to všechno vystačí jediná odpověď: Protože to vznikalo s kamarády, o nich a pro ně, a nic jiného s tím nikdo neudělal.

Absence příběhu jako experiment
Za záměr, experiment a přednost lze vydávat prakticky všechno: absenci příběhu,myšlenky i schopnosti alespoň přibližně napodobit to, co jste v životě viděli (je evidentní, že Marek toho viděl dost). Když pak do toho vrazíte na nápěv Pec nám spadla text "Peťa Marek, Peťa Marek, ten má pěkné nápady", máte skoro jistotu, že najdete vykladače, kteří vás označí za génia, jenž dnes udává směr. A vaše největší smůla bude, když tomu uvěříte. PS: Vzkaz pro nezasvěcené majitele brýlí: Nemáte je upatlané vy, upatlaný byl objektiv kamery, kterou si půjčovali jednotliví aktéři a někdo ho zapomněl utřít.

Věra Míšková



REAKCE NA SERVERU FLASHNEWS:

Jana, 21.11:
Chytra recenze!


jsi, 21.11.:
absence řemesla je slabé slovo, myslím že je to projev člověka buď pod drogama nebo iq foxteriera, ale zato sebevědomí Napoleona. Je zajímavé, jak to čím bylo pražská Famu pověstná, a to dokonalým zvládnutím řemesla se zde nprojevuje.... To je ale nyní vidět, protože sebevědomí jedinci si myslí a učí je to již od základních škol: hlavní je chtít...
buď sebevědomý, dravý, no akdyž to řekneš volovi... Je to stejné jako dej volovi funkci...