Láska shora se ocitla jinde, než chtěla být
Věra Míšková, Právo, 21. listopadu
2002
Kdyby zůstal nový český film Láska shora mezi
přáteli, s nimiž a o nichž ho Petr Marek natočil, bylo by mu tam určitě dobře. V
prostředí amatérského filmu by byl kamarády hýčkán jako další kousek tvůrce,
který ač se sedmkrát nedostal na FAMU, má dnes na kontě řádku krátkých i
celovečerních amatérských filmů, a na oné škole působí jako pedagog. Jenže Láska
shora vstupuje péčí producenta Petra Oukropce, s přispěním Státního fondu na
podporu a rozvoj kinematografie a prostřednictvím distribuční firmy Cinemart do
běžné distribuce, tedy na jedno kolbiště nejen se Zelenkou, Svěrákem a
Hřebejkem, ale i Stevenem Spielbergem. Do kin, kde se vybírá vstupné. A v tu
chvíli je všechno jinak a na povrch vyplývá především smutek z toho, že Láska
shora vydává za experiment věc velmi neexperimentální a neoriginální - absenci
prostého filmového řemesla.
Film pouze pro kamarády
Základem byla
podle Markových vlastních slov touha zachytit na filmový pás "úžasné a jedinečné
osobnosti Prokopa Holoubka a Magdalenu Hrubou", kteří se vydali podívat na
zatmění slunce. Že vám ta jména nic neříkají? Vaše chyba, pro vás Marek svůj
film netočil. Což je princip, na který byste měli, pokud vyjdete do kina a
nepatříte do party zasvěcených, ve vlastním zájmu přistoupit, abyste si nekladli
zbytečné otázky. Třeba proč vám vypravěč sděluje věci, které sami vidíte: že
vypadl zvuk nebo že je obraz rozmazaný? Proč se za "podivuhodnou procházku po
cestách mysli" vydávají věty typu "Slunko furt někde zapadá, teď tady a za
chvilku jinde" nebo "Lidi si na dovolenou nesou s sebou svůj vlastní svět"? Proč
tu není stopička něčeho aspoň provokativního? Proč je to taková nuda? Na to
všechno vystačí jediná odpověď: Protože to vznikalo s kamarády, o nich a pro ně,
a nic jiného s tím nikdo neudělal.
Absence příběhu jako experiment
Za záměr, experiment a přednost lze vydávat prakticky všechno: absenci
příběhu,myšlenky i schopnosti alespoň přibližně napodobit to, co jste v životě
viděli (je evidentní, že Marek toho viděl dost). Když pak do toho vrazíte na
nápěv Pec nám spadla text "Peťa Marek, Peťa Marek, ten má pěkné nápady", máte
skoro jistotu, že najdete vykladače, kteří vás označí za génia, jenž dnes udává
směr. A vaše největší smůla bude, když tomu uvěříte. PS: Vzkaz pro nezasvěcené
majitele brýlí: Nemáte je upatlané vy, upatlaný byl objektiv kamery, kterou si
půjčovali jednotliví aktéři a někdo ho zapomněl utřít.
Věra
Míšková
REAKCE NA SERVERU FLASHNEWS:
Jana,
21.11:
Chytra recenze!
jsi, 21.11.:
absence řemesla je slabé
slovo, myslím že je to projev člověka buď pod drogama nebo iq foxteriera, ale
zato sebevědomí Napoleona. Je zajímavé, jak to čím bylo pražská Famu pověstná, a
to dokonalým zvládnutím řemesla se zde nprojevuje.... To je ale nyní vidět,
protože sebevědomí jedinci si myslí a učí je to již od základních škol: hlavní
je chtít...
buď sebevědomý, dravý, no akdyž to řekneš volovi... Je to stejné
jako dej volovi funkci...