LÁSKA SHORA
Vojtěch Rynda, Dokina, 8. října
2002
Láska shora je film-zjevení. Člověku se o něčem
tak křehkém a neuchopitelném skoro nechce psát: prostě proto, že má pocit, že to
nemá cenu. Recenzentovi se příčí takový film lámat do slov a čtenáři zase slova
o takovém filmu moc neřeknou. A ještě k tomu je Láska shora tím působivější, čím
míň o ní divák předem ví - aspoň myslím. Co se dá dělat.
Začněme surově -
citací z oficiálních materiálů. Podle nich je Láska shora "hravým a vtipným
vyprávěním o putování Prokopa a Magdaleny za zatměním slunce". Nebo taky
"poetickým zamyšlením nad dopravou mezi místy a komunikací mezi lidmi". Hlavně
je však "portrétem dvou skutečných lidí a světa kolem nich v nečekané situaci -
hraném filmu". A podle mě? Nedokážu říct, co Láska shora je, ale snad se mi
povede říct jaká je. Je snivá, poetická, formálně bezstarostná a obsahově
křehká.
Režisér Petr Marek říká, že původním impulsem filmu byla jeho "chuť
zachytit na filmový pás úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a
Magdaleny Hrubé", tedy hlavních protagonistů Lásky shora. Těžko o nich mluvit
jako o hercích: těžko říct, jestli nebo kdy hrají a jestli nebo kdy jsou před
kamerou sami sebou (a vlastně na tom nezáleží). Kromě toho se částečně postarali
i o kameru a o hudbu, stejně jako Petr Marek, který si navíc ve svém filmu také
zahrál a obstaral rovněž další profese...
Zjednodušeně řečeno - zdá se, že
Láska shora vznikla společným úsilím pestré skupiny lidí tvořících v
nejrůznějších uměleckých či s uměním spjatých činnostech. Výsledkem je neméně
pestré dílo, které lze směle postoupit všeobjímajícímu označení "experimentální
film", aby recenzent nemusel přiznávat, že s něčím podobným nemá moc zkušeností.
Mně Láska shora chvílemi připomněla Godardova Bláznivého Petříčka, ale na mě se
neohlížejte.
Prokop a Magdalena se seznámí, potkávají další lidi, chodí na
výlety, povídají si - prostě jsou. Rozhodnou se jet na výlet za úplným zatměním
slunce, ale všechno nakonec dopadne trochu jinak. Další hlavní postavou jako by
byl film samotný, film jako médium, jako živel, jako želatina, která se dá zcela
svobodně žmoulat a vytáhnout do jakéhokoliv tvaru je zrovna libo nebo potřeba
(to u Lásky shora znamená totéž). Vyprávění teče uvnitř filmového média a to se
zároveň neustále ovíjí kolem vyprávění: ať už na sebe okázale strhává pozornost
(například častými komentáři vypravěčů mimo obraz či zdůrazňováním jednotlivých
složek - obrazu, zvuku) nebo tepe skrytě pod povrchem (montáž jednoho filmového
prostředí ze záběrů natočených ve skutečnosti daleko od sebe), filmové médium se
nikdy nestane pouhým souborem vyjadřovacích prostředků. K tomu je v Lásce shora
skutečně hodně hudby, která někdy ruší, ale většinou ve spojení s děním na
plátně vytváří cosi jako audiovizuální akord a navíc jaksi zdůrazňuje niternou
plynulost, tekutost, vodivost filmu; podle Marka je dokonce celé pojetí tohohle
filmu "komplexně hudební". Odsud není daleko ani ke "stěžejnímu motivu
myšlenkového půdorysu díla". kterým je podle tvůrců doprava ve všech možných
formách od dopravních prostředků až po mezilidskou komunikaci.
Nemůžu
nezmínit dvě scény. Jednou z nich je kratičká sekvence uprostřed s gustem
stříhaného toku záběrů, v níž se Prokop s Magdalenou divákům i navzájem ukazují
skrze hru na různé hudební nástroje. Druhou je fantastický monolog stopařky v
autě při západu slunce: stopařku hraje režisérova matka Jana Provazníková a
vypráví svůj skutečný životní příběh.
Režisér Petr Marek natočil od konce 80.
let třicet krátkých a sedm dlouhých filmů, absolvoval katedru filmové vědy na FF
UK, věnuje se filmu i teoreticky, je členem dekadentního divadla Beruška a
pracuje jako filmový dramaturg v pražském klubu Roxy. Herci se věnují
amatérskému divadlu, filmové teorii i praxi, výtvarnému umění, hudbě... Láska
shora původně vznikla jako 16mm film.
Ve zkratce:
Petr Marek na
otázku, jak by měli diváci k Lásce shora přistupovat: "Je tu jediný požadavek a
tím je otevřenost. Otevřené srdce uvítá otevřené dílo"
REAKCE NA
SERVERU TISCALI:
Radim Mařík 25.11. 2002
Ach jo - už jsem starý :)
Předesílám předem, že jsem na film šel silně ovlivněn touto recenzí. Čekal
jsem něco vyjímečného a byl jsem zklamán. A tak přemýšlí o tom,co nezafungovalo.
Myslím si, že jsou dva důvody. Za prvé asi není dobré jít do kina s velkým
pozitivním očekáváním. Druhý důvod je asi složitější. Asi jsem na Lásku shora
starý :). Mám dojem, že film je generační. Ani ne tak formou, jako obsahem.
Věřím tomu, že postavy ve filmu se chovají reálně a že prožívají to, co prožívá
vnímavý člověk v jejich věku. Mě to ale už nic neříká. Řeším jiné (neřikám, že
podstatnější) věci. A tak jsem ze svého pohledu sledoval jen exhibici nic
neříkajících hlášek a frází. Naopak scéna a rozhovor s paní stopařkou (starší
paní) byla pro mě výborná.
Čekal jsem něco lepšího nebo stejně dobrého jako
Paralelní světy nebo např. francouzský Vysněný život andělů a nedočkal jsem se.
Takže vy starší určitě jděte na Lásku shora, ale buďte předem trochu
skeptičtí.... třeba vás film dostane :).
P.S. Forma je přinejmenším zajímavá
a některé záběry jsou úžasné (ruka před ujíždějící krajinou, polní cesta na
výletě atd.). Výborné jsou i "klipy" (Vášova Magdaléna, Karásek a další)
Kori 15.10. 2002
Nádherný film
Viděl jsem film v předpremiéře
na LFŠ a musím říct, že je to naprostá bomba! Něco takového jsem ještě neviděl.
Je fakt, že je to přehudebněno a příběh je na mě trošku moc jen načrtnutý, ale
styl vyprávění, kamera atd. je naprosto virtuozní. Jsem z toho nadšený už
několik měsíců a těším se, až film přijde do našeho kina.