L Á S K A S H O R A

 

 

Titulek na černém pozadí:

Snící dítě bloudí krajinou

divů, neznámých a smělých,

přátelsky rozpráví s ptákem či zvířetem

a napůl věří, že je to skutečnost.

Tma.

Odpočítání zpěváka: One two, three...

Začíná hudba.

 

Obraz 1

Nohy běžícího. Kamera uhání před běžcem. Úvodní titulky. Ve zvuku píseň s kýčovitým textem, zpívaná vlídně ironickým hlasem:

Myslíš si asi že dobře znáš mě

A přesto vidíš jen co je vně

Ani se nesnaž odhalit mé nitro

Snad někdy jindy snad jiné jitro

Bojíš se nahlédnout více do srdce mého

Víš, že by si musela odhalit i kousek svého

Již vidíme celého běžce. Je to Prokop. Běží usilovně s batohem na zádech. Zřejmě na vlak.

A to přece nechceš ty zavřená v ulitě

A tak už nech mě prosím tě

Nevíš co cítím neznáš mé pocity

Žiješ si ve světě kde jsi jen ty ty a ty

Z jiného místa vybíhá druhý běžec. Je to Jirka. Něco má pod paží a spěchá stejně jako Prokop

Nehodlám zas znovu snášet tvé nálady

Co vládnou ve světě kde jsi jen ty ty a zase ty

A zase ty

 

Titulek: L Á S K A S H O R A

 

Obraz 2

Magdalena stojí na nástupišti.

Vypravěč: Tohle je Magdalena.

Prokop uřícen přibíhá k ní.

Prokop: Ty jedeš do Brna?

Vypravěč: A tohle Prokop.

Magdalena: Jedu.

Prokop: Tak to jedem asi spolu. Já mám taky lístek do Brna. Ty to je běs!

Magdalena: Jirka se rozhodl zase, že nejede, on vždycky jako se rozhoduje že pojede a pak zas nikam nejede, to je s ním úplně hrozný.

Vypravěč (skáče jí do řeči): Jirka je ten, který se objeví záhy, o čemž však oni dva nevědí.

Prokop: Tak pojedem spolu!

Magdalena: Pojedem.

Vypravěč: Jejich domluva byla jako vždycky špatná. Ti dva to neumějí a ten, co přijde si zase dělá zbytečné problémy.

Prokop: To je paráda! Ty jo!

Pozadí klidného nádraží na chvíli promění projíždějící vlak v obraz spěchu a rychlosti. Když opět zmizí, vidíme v pozadí trošku směšně klopýtajícího Jirku, který také právě doběhl. Mává na Prokopa s Magdalenou radostným "Už jsem tady!". Přibíhá přes koleje, oba si ho všimnou.

Vypravěč: Velice pěkné...

 

 

Obraz 3

V obraze vidíme intenzívní detail Magdaleniny tváře na pozadí ubíhajících kolejí. Její hlas mimo obraz:

Magdalena: Já jsem Majda a mám ráda všechny barvy a taky měsíc velký bílý, když je na tmavé obloze... Víš, mě se líbí hrozně ten rozdíl, jak je to slunko na té modré obloze jakoby žluté na světle modré a pak zase ten měsíc stříbrný bílý na té tmavě modré. To se mi úplně hrozně líbí. A měsíc je takový tichý. No, jsem prý měsíční žena. Majda! (smích) Tento oranžový film se zvukem trubky....Trubky trubky... Nevím, jestli bude můj hlas vhodný.

Detail Magdaleny vystřídá série záběrů Prokopa. A dále pokračuje Magdalenin hlas mimo obraz:

Magdalena: Prokop, to je ten chlap, co pořád spí. Prokop je můj kámoš, se kterým se cítím vždycky dobře. A taky s ním ráda kouřím, protože já vlastně nekouřím, protože my kouříme spolu a já s ním kouřím dýmku míru. Prokop pořád zakopává někde, pořád někam padá nebo co, no a vždycky to nakonec stejně vybere a dobře to dopadne. Prokop to je takový koník blbec. (smích) Nikdy dost modré oblohy!

 

 

Obraz 4

Titulek i vypravěč oznámí příchod "minulé zimy".

Magdalena chodí sama městem. Stejně tak Prokop a stejně tak Jirka. Magdalena se prochází klidnými ulicemi, kupuje si nějaké dobroty. Prokop kličkuje mezi automobily, má působit zmateně a v ohrožení. Jakoby byl vržen mezi nebezpečná zvířata. Jinde se mezi auty proplétá i Petr. Ten však jde razantněji, "zkušeněji", zná víc prošlapaných cest. Nemíjejí se, každý se pohybuje samostatně.

Vypravěč: V zimě je vše o něco složitější. Potrava, láska...

Magdalena si s dobrotami sedá na roh domu u chodníku. Ve chvíli, kdy chce začít mlsat, ozve se shora:

Hlas: Odejděte!

Magdalena se podívá nahoru a přímo nad sebou uvidí skleněnou kouli s průmyslovou kamerou uvnitř.

Hlas: Nejezte! To je soukromý pozemek!

Magdalena se zvedá a zamračeně odchází. Jde kolem kamenného podloubí. Mine Prokopa, který se za ní otočí. Vidíme, že se ještě neznají.

Prokop jde za ní. Osloví ji. Mluví spolu.

Žena vypravěč: Je krásná…

 

 

Obraz 5

Prokop na spiklenecké procházce s Jirkou. Parkoviště. Všude sníh. Pošmourno.

Žena vypravěč: Zdá se mi, že jsou krásní.

Vypravěč: Nesmysl.

Prokop se baví s Jirkou.

Jirka: Cos vymyslel?

Prokop (předvádí): Á mca! Ne, no... Já jsem normálně teďka vymyslel úplně parádní věc... Chceš to předvést?

Jirka: No?

Prokop předvádí bubenické sólo na pusu, je očividně zcela pohlcen radostí z vynálezu.

Prokop: Rumpumpum! Dobré, ne? Znáš něco takového?

Žena vypravěč: Tenhle je jako dítě.

Vypravěč: Takže nemají šanci!

Žena vypravěč: (s důrazem na první slovo) TO je nesmysl.

V pozadí jezdí různě dokola vůz autoškoly. Nyní zastaví.

Prokop: Ježiš, mně se chce čurat! Hej, pojďme mu říct, kurva chlape, tak se tady učíš řídit nebo tady se učíš stát?

Přijíždí další autoškola.

Prokop: Už jede, už jede, už jede! Oni se tady budou učit srážet! Kdyby tak jezdili proti sobě a ... bum!

Sledujeme střídavě naši dvojici a dění za jejich zády. Během rozhovoru zcela opustíme Prokopa s Jirkou a v obraze se střídají dokumentární výjevy z ulic: Nejprve dlouhý statický záběr maloměstské křižovatky s osamělým stromem v popředí. Poté nejrůznější dopravní situace.

 

Jirka: Já jsem viděl pořad a to bylo něco Snídaně s NOVOU a tam byli hosté: podnikatel, houmles a Helena Růžičková.

Prokop: O tom jsem slyšel něco, ale neviděl jsem to.

Jirka: A podnikatel vyprávěl o tom, jak je všechno otázkou vůle a jak devadesát procent je píle, vůle a deset procent je talent a nějaký úspěch, nebo ne... jo, že deset procent je talent a štěstí...

Vozy autoškoly za zády Jirky a Prokopa nyní různě křižují parkoviště. Sledujeme i vyprávějícího Jirku, během vyprávění pak pokračují opět dokumentární výjevy.

Prokop: Jo...

Jirka: ... a houmles tam potom říkal, jak shání práci..., jak nemá kde bydlet a tak, a oni mu říkali, jestli shání něco a on tak jako snažím se shánět něco, a radili mu různě a podnikatel mu na to říkal: no jo, však všechno je jenom ta píle a musíte se hrozně snažit, nesmíte se vzdát a on říkal: No, tak to bych se neměl vzdávat, že jo...

Prokop: Tam byl nějaký Svoboda, ten podnikatel!

Jirka: Nevím. A Helena Růžičková to korunovala tím, že vymyslela řešení pro toho houmlese a říkala: No já bych viděla řešení v tom, že by si třeba nějaká hodná paní vás vzala na byt, jenom tak zadarmo... a to bych viděla já asi to řešení.

Prokop: Fakt?

Jirka: No, pak to Slávek Boura a Markéta nějaká skončili.

Prokop: Hm.

Detail Jirky, jemuž lehce ztrne úsměv, a jeho vnitřní hlas:

Jirka: Proč já jsem pořád tak křečovitý?

 

Nyní jdou spolu po sněhu.

Vypravěč: A on mu konečně sdělí, co ho trápí!

Prokop se svěří Jirkovi:

Prokop: Já bych se chtěl s ní nějak skamarádit nebo něco. Prostě úplně... Co mám dělat?

Vypravěč: Nemá slovní zásobu. Jde spíš o "sblížení".

Jirka se rozhlédne kolem sebe "pro inspiraci", ani se dlouho nezamýšlí a má potměšilou ideu:

Prokop: No a jak se s ní mám seznámit?

Vypravěč: Sblížit…

Jirka: No třeba na ledě... tady... To je úplně ideální příležitost.

Prokop: Jak, na ledě?

Jirka: Prostě děláš že uklouzneš...tady... děláš, a ona tě musí chytnout!

Prokop: Jo?

Jirka: No, a teď prostě se tam takhle... lítáte... To už je sblížení! Chápeš prostě, kloužeš, uklouzneš, prostě úplně... Chápeš?

Prokop: Jo? Tak se dá seznámit s někým?

Jirka: No udělej, zkus to!

Prokop: Jako mám spadnout, jo?

Jirka: No, normálně spadneš, já tě chytnu... a tak... v pohodě....

 

 

Jirka efektně uklouzne, ale přece jen trochu víc, než předpokládal, spadne na led, sjede z malé vyvýšeniny, na níž oba stáli a pomalu setrvačností vleže ujíždí od Prokopa. Kamera jej stále sleduje, Jirka se tváří zamyšleně i odevzdaně. Slyšíme jeho vnitřní hlas:

Jirka: Proč já jsem pořád tak napjatý? Já se snad vůbec nedokážu uvolnit.

Následuje montážní série několika situací (které ještě uvidíme ve filmu) s Jirkovými detaily "nejapnosti". Vnitřní hlas to komentuje:

Jirka: No třeba tady... To je přece úplně hrozné! A nebo tady... Vemte mě s sebou na výlet...

Jirka vleže dojíždí, skluzavka končí.

 

 

Obraz 6

Prokop s Magdalenou přicházejí na totéž místo, zřejmě o několik dnů později.

Vypravěč: Ten třetí už v něčem trochu umí chodit.

Žena vypravěč: Ale to neznamená, že je zlý.

Prokop vede Magdalenu přímo tam, kde mu Jirka ukazoval "fígl". Začíná nohou zkoumat povrch.

Prokop: Tobě to neklouže? Mně to klouže úplně hrozně. (šoupe nohama po ledu a snaží se o pád)

Magdalena: (se směje)

Prokop: No tobě to vůbec neklouže? To je... to je led! To je strašné! Úplně... Tobě to... No mně asi ty boty kloužou jak sviňa!

Magdalena: Co děláš? Mně to vůbec neklouže! Co blázníš?

Prokop: Tobě to fakt neklouže? Zkus, jestli ti to klouže! To je strašné!

Magdalena: No mně to neklouže, já ti to klidně předvedu

Vypravěč: Jsou k "popukání"!

Prokop: Fakt ne?

Žena vypravěč: Jsou krásní.

Prokop: To je hrozné, to je fakt...

Magdalena: Co děláš, mně to vůbec neklouže! Ty jsi blázen!

Prokop: To je... Kdyby to aspoň někdo posypal, sakra!

Magdalena: Co blázníš?

Prokop: Teda... tak to zkus, ty jo!

Magdalena: Mně to neklouže.

Prokop: To je běs! To je strašné... Tak... já nevím... je nevím, jestli půjdeme někam jinam, nebo...

Magdalena nechápavě a pobaveně stojí nad Prokopem, podklouzávajícím v podřepu. Celá situace působí velmi směšně. Magdalena nakonec podá Prokopovi ruku, aby mohl vstát a nemusel už předstírat klouzání. Vidíme to v prolínačkách s celkovým záběrem na oba dva, detaily na jejich obličeje a detail podané ruky.

Žena vypravěč: Jsou...

Vypravěč: Sblíženi.

 

 

Obraz 7

Titulek i vypravěč ohlásí, že přišlo jaro.

Vypravěč: Na jaře se mnohé probouzí.

Na ulici se bezdůvodně rozhouká poplašné zařízení moderního automobilu. Přibíhá majitel a opakovaně se pokouší alarm vypnout. Po několika pokusech se mu to podaří.

Kolem auta pobíhá vylekaný pes. Majitel již zmizel v domě. Auto začíná znovu houkat. Majitel znovu vybíhá, znovu vypíná zařízení a kontroluje, co je v nepořádku. Zmatený pes pobíhá kolem dveří auta.

Magdalena stojí opodál, sleduje scénu. Pak si pro sebe prohodí:

Magdalena: Chudák pes... Ten má stres.

Majitel zachází do dveří domu, kamera, která do té doby dokumentárně sledovala jeho počínání, mění směr pohledu, uhýbá k domovním zvonkům, rytmus scény se proměňuje z rychlého tempa v pozvolné, až pohádkové. Kamera dojede na domovní zvonky a odhalí nám, že hlas vypravěče vychází z domovního "mluvítka":

Vypravěč: Mé místo je zde.

Vidíme kolmý pohled shora na schodiště, po kterém vystoupal majitel auta, prostě na nejbližší okolí domovního "mluvítka".

Vypravěč: Odtud se nehnu. Mohu jen toužit po dalekém spojení.

Kamera nyní pomalu panoramuje kolmo vzhůru přes: 1) cestu, 2) automobily, 3) stromy, 4) dům až na 5) nebe.

Vypravěč: Přišlo tedy nové jaro a naši přátelé mají nádherný problém.

 

 

Obraz 8

Na hřišti, které je zároveň parkovištěm. Velký celek, vidíme Prokopa, oblečeného v kraťasech a tričku, a Jirku v saku a kalhotách, jak se jaksi komicky pohybují a navzájem se okukují.

Prokop: Takhle já blbě chodím, úplně.

Vypravěč: Má totiž pocit, že jeho chůze je na město příliš "lesní".

Kamera sleduje Prokopovy nohy když se snaží předvést svou vlastní chůzi.

Vypravěč: A je na tom kus pravdy.

Jirkovy nohy se občas objeví v pozadí. Poté i Jirka dřepící a pozorně i pobaveně sledující Prokopovu neumělou "automimesis".

Jirka: Ale děláš si trochu srandu, že jo?

Vypravěč: A to je ten, co chodí ve městě dobře.

Prokop: Srandu... Já nevím, jak mám dávat ty nohy za sebe!

Vypravěč: Ale v tom to není.

Jirka: Ale v tom to není!

Prokop: To není v dálce?

Jirka: Ne, to je prostě... ty hrozně ťapeš, víš? Jako tak, prostě... ťap, ťap, ťap, ťap...

A každé Jirkovo "ťap" sedí na jednotlivé Prokopovy kroky.

Prokop: No tak ťap!

Jirka: Jako čáp.

Oba již stojí.

Prokop: Ale já nechci vypadat jako posránek! Chodit... Já chci chodit úplně normálně!

Vypravěč: Zdá se mu totiž, že se mu všichni...

Prokop: Mně se zdá, že se mi všichni smějou, kvůli tomu!

Vypravěč: Což je vlastně pravda!

Pak se podívá ne trochu nejapně se tvářícího Jirku.

Prokop: Ty vypadáš blbě!

Nato se Jirka zatváří ještě nejapněji. "Znejistěný ješita".

Vypravěč: A sakra!

 

 

Obraz 9

Nyní již oba sedí na železné trubce, vedoucí přes potok u hřiště. Přátelská pohoda.

Prokop: No a co to máš na sobě za hadry?

Jirka: No já jsem byl žádat o místo. Ale nedostal jsem ho.

Prokop: Tak to už to oblečení nepotřebuješ.

Jirka: No jako... možná potřebuju, třeba až půjdu...

Prokop: K čemu?

Jirka: (zasměje se) Až půjdu žádat o nějaké jiné místo nebo o nějakou... ruku. (trošku se pobaví tímto slovním vtipem, který ale Prokop nezachytil)

Prokop: No vypadáš blbě!

Jirka: Tak proto vypadám blbě, jo?

Prokop: No, kvůli těm hadrům.

Jirka: Aha.

Vypravěč: No... ono se ho to dotkne stejně i přesto, že mu jsou šaty lhostejné.

Chvíle mlčení.

Jirka: Já jsem říkal Magdaleně, ať mě vezmete na nějaký výlet spolu.

Prokop: No kvůli tomu jsem chtěl, abys mě naučil chodit, jako... abych si před Magdalenou nepřipadal blbě.

Jirka: Jako kvůli tomu?

Prokop: Vždyť jsem říkal, že si myslím, že se mi lidi smějou!

Jirka: No...

Prokop: No já se před ní budu... Já s ním chodím na výlety, ale ona teďka uvidí, že ty chodíš líp než já... A potom jako se mi bude smát!

Vypravěč: Trapné?

Žena vypravěč: Okouzlující!

Jirka: Ale já chodím relativně dobře, protože když budu na výletě, tak možná zase já budu chodit blbě. Protože ty umíš chodit na výletě.

Prokop: Jo. Takže já mám výletovou chůzi?

Jirka: No...

Prokop: A... která ve městě stejně vypadá blbě!

Jirka: Jo.

Prokop: A co je lepší?

Jirka: Já nevím, to podle toho, kde chceš být.

Do jejich rozhovoru se opět přidávají dokumentární záběry, tentokrát jak z města, tak z čisté přírody. Samotný strom v poli. Podobný strom, ovšem korunou mu vedou dráty elektrického napětí. Lidé ve městě i v přírodě. Letadlo.

Prokop: No tak, na výletě mě nikdo nevidí, tam je mi to jedno, ale když chodím normálně jako posránek ve městě... tak mi připadá, že se mi lidi smějou. Ale to je jedno. Stejně´s mě chodit nenaučil.

Vypravěč: To je pravda.

Jirka: Tak to bych si na ten výlet měl pořídit nějaký normální ohoz.

Prokop: No, můžeš chodit klidně i v saku, ale to zase budeš vypadat pro nás výletníky blbě. Víš, jak já vypadám s tou chůzí blbě ve městě, tak ty s oblečením blbě na výletě...

Jirka: S dobrou chůzí...

Prokop: S dobrou chůzí ale, no... Ale na výletě třeba s blbou, takže bys měl blbé oblečení, blbou chůzi, no... to si rozmysli.

Jirka: Tak to já si to rozmyslím.

Následují záběry zcela volné přírody, bez lidí, pravidelně se střídají pod rozhovorem, podobně jako projekce diapozitivů.

Prokop: No, třeba žluté je pěkné v létě.

Jirka: Abych vynikl na poli, jo?

Prokop: No, když pudeme na poli, tak splyneš. A když pudeme v lese, tak vynikneš.

Jirka: Ale v kvádru bych vynikl na poli i v lese, ne?

Prokop: No, v kvádru bys...

Prokop: Ale jestli bych vyniknul dobře nebo blbě.

Jirka: No to je jedno, ale vyniknul bys. A to ještě k tomu nevím. Ale myslivci mají taky kvádro, ale zelené. Fakt.

 

 

 

Obraz 10

Magdalena sedí na lavičce, hovoří a vedle ní sedí dívka, která zaujatě poslouchá.

Magdalena: se skoro vůbec nekamarádím s holkama. Protože mě to s holkama většinou nebaví. Nemám s nima co dělat. S nima není taková sranda.

Dívka vedle se tváří trochu zahanbeně. Trochu jakoby "za všechny holky".

Holka: A co jako?

Magdalena: No já nevím... Není s nima prostě taková sranda, s holkama.

Holka: A s klukama jako jo?

Magdalena: S klukama jo.

Chvíle ticha.

Magdalena: Holky jsou třeba strašně málo dobrodružné. Mám jenom jednu kamarádku, která se mnou třeba pojede kamkoli nebo tak, a ostatní holky, se mi zdá, že spíše mají strach a spíše mají takové jiné zájmy a takový...

Žena vypravěč: Je krásná...

 

 

 

Obraz 11

Jirka v saku se projíždí na mopedu. Pozoruje dění kolem sebe. Jak stále jede, mění se různě nálady a styly hudebního doprovodu. Chvíli zní melancholická komorní hudba, chvíli jazz, chvíli rock, country...

V jednu chvíli, při přejezdu ze záběru do záběru zjistí, že ve druhém záběru chybí zvuk. Vrátí se tedy s mopedem zpět do prvního záběru, kde zvuk opět je. Tak to zkusí ještě několikrát.

 

 

 

Obraz 12

 

V bytě. Jirka pouští Magdaleně desku, na níž se zpívá píseň o Magdaleně. Magdalena mlčky zkouší hrát do hudby na xylofon paličkou, kterou se snaží udržet prsty na noze.

Po střihu už hraje Jirka na kytaru a beze slov paroduje bluesový zpěv. Magdalena se směje.

Později. Jirka "hraje na Magdalenu". To tak, že ona vydává zvuk s ústy zakrytými Jirkovou dlaní. A podle toho, jak Jirka stisk povoluje, vycházejí útržky zvuků ven.

Magdalena: Ty na mě hraješ!

 

 

 

Obraz 13

V bytě. Jindy. Prokop s Jirkou podobně "hrají navzájem na sebe". Magdalena přihlíží a směje se.

Vypravěč: Jsou děti!

Žena vypravěč: Každý z nás si nese v sobě obraz toho druhého. I všech ostatních. Ten zůstává zaryt v naší duši. A naše duše se tím vzájemně rozeznívají. Jeden druhému dáváme zvuk. Naše duše "mají zvuk"!

Prokop s Jirkou přemlouvají Magdalenu:

Jirka: Magdaleno, udělej úplně nejhorší obličej, jaký umíš! Ale úplně nějaký takový strašlivý, úplně hrozný.

Magdalena se chvíli ostýchá a potom se pokusí. Její "strašné" obličeje jsou ale spíš úsměvné. Není schopna "tvořit zlo", dokonce ani si na ně hrát.

Prokop: No... to moc strašlivé není.

Jirka: Ne, něco, abys vypadala, že jsi úplně zlá.

Prokop: No úplně nejvíc, chápeš?

Jirka: No prostě nějaký úplně hrozný.

Jirka: Ona to neumí.

Prokop: Vůbec. Ona vypadá jak čert!

Jirka: No... udělej, úplně strašidelnej. Úplně strašnej obličej. Nějaký abysme se tě báli.

Prokop: (smích) No to bych se tě teda nebál.

Jirka: Ona to nedokáže.

Prokop: Vůbec.

Vypravěč: Je to pravda, je krásná.

 

 

 

Obraz 14

Magdalena sedí s Jirkou v trávě u dálnice.

Jirka: Já postupně zjišťuju, že mám věci na světě čím dál víc rád všechny, a už jenom na pohled... a že se mi zdá, že čím budu starší a až budu umírat, tak budu mít ty věci všechny úplně nejradši.

Magdalena: Já mám taky ráda všechny věci na světě. Já se ráda dívám na kopečky, na krajinu a na lidi... Právě proto ráda jezdím na výlety. Pojedeš se mnou někdy na nějaký výlet?

Jirka: Já bych byl strašně rád, kdybyste mě někdy na nějaký výlet spolu vzali.

Magdalena: Tak jako... my tě vezmem, že jo...

Jirka: Ale já to neumím, výletničit... moc...

Magdalena: Ale to není jako... to se nemusíš učit, to umí každej... Normálně nasedneš, třeba do nějakého dopravního prostředku, a pak prostě se děje to, co se děje. To není žádné výletničení, to se nemusíš učit.

Jirka: Já úplně oblíbené místo mám vždycky u dálnice, kde sedím a když ty auta jezdí kolem mě, tak já se na ně vždycky dívám a mě připadá, že to dává strašnou energii, to jak to proudí kolem mě a ty cesty...

Magdalena: Jakože ty auta odněkud jedou a někam jedou a že si tu cestu vezou s sebou?

Jirka: No možná.

Magdalena: Já vždycky když jedu vlakem, tak na chviličku zavřu oči a si tu krajinu přerušuju a existuje vlastně jenom to, když mám ty oči otevřené, takže si skládám úplně novou krajinu a nový svět a všechno jak to jede kolem.

Obraz nyní doslova ilustruje to, co popisuje Magdalena. Vidíme krajina z okna jedoucího vlaku, která se proměňuje během tmy mezi zatmívačkami.

Jirka: Tak mě vezmete na výlet?

Magdalena: No vezmeme tě na výlet. Trošku možná budeme mít strach, aby ses neprudil, ale vezmeme tě.

Jirka: Tak to už se těším.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jirka vypráví mimo obraz, který ilustruje jeho slova:

Jirka: Nedávno se mi stala takováhle věc. Já pracuju v kině a vždycky po představení tam všechno zamykám, zhasínám a zavírám. A pokaždé se jdu jako podívat nakonec na záchod a radši zkouším, jestli tam ještě někdo není. Tak, že zhasnu a zavolám: Zamykám! Počkám a pak zamknu a jdu. Ještě nikdy se mi nikdo neozval... a je pravděpodobné, že asi ani neozve. No a nedávno jsem zase tak šel, otevřu do té tmy a chci zavolat "Zamykám!", ale nějak se zadrhnu a... prostě... se nemůžu vymáčknout. Jako když ti nepřichází vůbec to slovo na jazyk. A v tu chvíli je mi stejně tak jasné, že uvnitř vůbec nikdo není. A já tam tak stojím a kvůli tomu nikomu se snažím vymáčknout a nakonec vyžbleptám jako: Z...z...zamykám! A úplně se mi uleví. A samozřejmě tam nikdo není.

 

 

 

Obraz 16

Titulek: NA VÝLET!

V detailu magnetofon s mikrofonem.

Vypravěč: Pošetilé!

Vidíme trojici na výletě. Magdalena s Prokopem rázují, Jirka lehce klopýtá za nimi, působí legračně, v ruce mikrofon, magnetofon přes rameno. Slyšíme vnitřní hlas Magdaleny:

Magdalena: Já mám takové představy, že to je úplně hrozné. Já teď vůbec nevím, co mám s nima dělat. Já mám takové vizuální šílené představy. Třeba mraky, jak jsou prostě... nebo hory jako úplně... Nebo si představ normálně zelený les, jako zelenou trávu, podlahu, červený stromy, jo? Smrky rovný, a od každýho smrku na tom zeleným tmavě hnědej stín a ještě do toho třeba svrchu svítí sluníčko... tak to je strašně dobré.

 

 

 

Obraz 17

Trojice jde alejí. Jirka v pozadí komentuje do magnetofonu průběh cesty, jako by šlo o něco, s čím je nutno se neustále vypořádávat. V popředí vidíme, že cesta z aleje je uzavřena brankou.

Jirka: A nyní cesta.... a opět... Ano, opět již vidím překážku! To je zase... cestovní problém!

Prokop a Magdalena přelézají branku, Jirka se blíží.

Jirka: A přibíhám tedy k skutečné překážce... a zdolávám... překážku... no dobře...

Jirka se při přelézání branky zasekne v půli.

Vypravěč: On je opravdu k popukání!

Žena vypravěč: Oba jste stejní.

Prokop mu musí pomáhat, vyznění groteskní. Opět slyšíme Magdalenin vnitřní hlas:

Magdalena: Si připadáš spíš tak jako odstředivě, že? Jakoby... když si uvědomíš ty oběhy tam uvnitř, tak to je úplně divný, že? Teda není to pro tebe divný? Jako si připadáš: ruka, noha... spíš ven jako. A přitom úplně těžký oběhy uvnitř.

Vypravěč: Ježišmarja!

Trojice opět pokračuje cestou přes pole.

Magdalena: Jako fakt! Strašně vlastně uzavřený a ještě jako ten malý krevní a velký krevní, prostě jede to. A přitom... fff! Všechno ven. A oči ven!

Dlouhý záběr modré oblohy.

 

 

 

Obraz 18

Trojice odpočívá.

Jirka: No já jakoby si musím připustit, že na ten výlet odjedu. To je můj nejhorší problém. To je trapný, že?

Prokop: No ale ty výlety jsou... To je úplně parádní!

Jirka: Vždyť mně se o nich zdá devadesát procent snů, já vždycky ve snu jsem na výletě v nějaké ubytovně nebo něco takového nebo někam jedu...

Prokop: Tak ale v čem je problém?

Jirka: Ale vždyť já na ty výlety vlastně jezdím.

Prokop: Jezdíš, no tak co si stěžuješ? Výlety jsou úplně geniální věc. Ale stejně mi připadáš, že tě to moc nebaví. Ty vypadáš tak znuděně, docela tak... Jako sem tam se bavíš... Ale vypadáš tak jako naštvaně... a mlčíš

Magdalena: A taky by musel na ty výlety jezdit sám, protože je zvyklý být sám.

Prokop: A tebe to jako nebaví s lidma na těch výletech?

Jirka: Ale mě to strašně baví s lidma.

Prokop: No tak... Ježiš, tak o co jde?!

Jirka: No já nevím. Já vůbec nevím, o co jde.

Magdalena: No... Jsi úplně blbý.

Jirka: No asi jo. Ale tak teď jsme na výletě, tak jste mě vzali.

Prokop: No však... A je ti tady dobře.

Jirka: No.

Prokop: No tak příště tě vezmeme zase a zase a pak už se to naučíš a budeš jezdit i sám.

Jirka: Ale já vám nestačím. Vy děláte výlet a já...

Prokop: No ty neumíš ještě výletovat

Magdalena: Ale to se nemusí nikde nikdo učit, to každý umí! Od narození jezdit na výlety. Hurá, vezmu si baťoh, jedu na výlet. Tradá. Hurá.

Prokop: No? No však jsme s ním teďka na výletě. Ale trochu se prudí, že jo?

Magdalena: No trochu se asi prudí, no.

 

 

 

 

 

Obraz 19

Prokop a Magdalena přicházejí na rozcestí. Jirka se plouží za nimi z pole. Brblá do mikrofonu:

Jirka: Teda... to je teda! Ach! Tak to je... tak to je daleko. Rozcestí... Doprdeleuž! To je moc, to je...

Magdalena s Prokopem se zatím rozhodují kudy putovat dále:

Prokop: Kam pudem?

Magdalena: No já nevím, kam pudem.

Prokop se rozhlíží.

Prokop: Tam? Tam? Tam?

Magdalena: No radši tam! Radši úplně tam na druhou stranu.

Prokop tedy vyrazí oním směrem, ale najednou se zarazí. Zjistí, podobně jako nedávno Jirka, že v následujícím záběru chybí zvuk.

Prokop: Ty, tady není zvuk!

Magdalena: Jaktože tam není zvuk?

Prokop: Ty, tam fakt není zvuk!

Uvnitř záběru beze zvuku Prokop němě otevře ústa.

Titulek (mezi záběry): Není!

Několikrát zkusí přejít tam a zase se vrátit zpátky.

Prokop: Tady není zvuk! Tak jdem tam!

Žena vypravěč: Naše duše...

Vydává se teda na opačnou stranu. Tam ovšem, ke svému zděšení, zjistí, že v záběru, do nějž by měl vstoupit chůzí opačným směrem, naopak zcela chybí obraz! Záběr je jednoduše, po střihu z předchozího a očekávaném vstoupení Prokopa do něj, zcela černý. Když se Prokop vrátí "před střih", je vše opět v pořádku. Na chvíli se strhne krátká větrná bouře a zatmí se obloha. Pak se vyjasní. Přichází brblající Jirka.

Jirka: Jo... ty vole. Tak to je moc! Tak to je moc, to je moc...co je moc to je moc. Ty, já už nemůžu! To je! Já už nemůžu.

Prokop tedy, nezbývá mu nic jiného, určí poslední možný směr.

Prokop: No tak teda půjdem tam!

A odcházejí, Jirka je dobíhá a ještě cestou klopýtne. Nad lesem se vznáší vrtulník. Poté se snese a skryje se v lese.

 

 

 

 

Obraz 20

Svačina. Prokop, Magdalena a Jirka sedí v trávě. Ve velkém celku vidíme přicházet muže s bicyklem. Nyní je již v popředí záběru svačiny trojice. Stojí zády k nim (čelem ke kameře), kroutí hlavou a pro sebe si nadává:

Cyklista: Hajzl! To prostě nevidět neuvěřim! Jednou v životě nevidět neuvěřim! Pitomej hajzl! To svět neviděl!

Prokop se zeptá:

Prokop: A kdo?

Muž nereaguje.

Cyklista: To není snad vůbec možný. Jak takovej hajzl může vůbec bejt?

Prokop se zeptá hlasitěji:

Prokop: Kdo je hajzl?

Muž se otočí na trojici. A nyní si již přisedá, vede kolo, které položí na zem.

Cyklista: No hajzl je to zasranej, pitomec jeden. Idiot! Takhle nasranej jsem ještě v životě nebyl!

Prokop: A co teda jako, co se stalo?

Cyklista: Jak co se stalo, je to prostě hajzl! Zkurvenec!

Jirka: A o co jde?

Všichni tři jsou pobavení a zvědaví.

Cyklista: To snad není možný.... to je prostě hajzl jak sviňa! Vždyť já jsem v životě tohle... Tohle já jsem v životě nezažil. Prostě já bych v životě nevěřil, že nějakej hajzl může být takovej hajzl jak tady tohle!

Prokop: No a co teda? Co se stalo?

Cyklista: Je to zasranej hajzl! To kdybyste viděli, tak neuvěříte!

Prokop: No ale o co jde?

Jirka: No?

Cyklista: O co jde... To se těžko povídá.

V tu chvíli se rozezní hudba, akordeonový doprovod. Muž chvíli zadumaně hledí před sebe a pak začíná zpívat:

Cyklista:

Láska už vůbec vůbec vůbec

Krásná není

Když třetí člověk, člověk, člověk

přebývá

Dva našli v sobě, v sobě zalíbení

třetímu nic než slzy ronit

Nezbývá

Scéna získává minimalisticky muzikálový charakter. Cyklista se během mezihry rozejde a za chůze pak pokračuje ve zpěvu:

Když srdce zasáh, zasáh, zasáhne

amora šíp

Tu celý člověk, člověk, člověk

Rázem vzplane

Někomu bez lásky by by by

bylo líp

Však co se má stát, má stát, má stát

To se stane

Teprve nyní zjišťujeme, že scenérií svačiny je zapomenuté dětské dopravní hřiště, zarostlé plevelem.

Jsme jak figurky, gurky, gurky

V šachovnici

Nemilosrdně táhne táhne

S námi láska

Černí se v bílé, bílé v bílé mění

V čarodějku se mění, mění,

Mění kráska

Jakmile dozpívá, zahanbeně se podívá na své posluchače a řekne:

Cyklista: Tak já nevím, tak já už asi můžu jít.

A zvedne se k odchodu, všichni tři jej sledují. Když již odchází, zakřičí na něj Prokop:

Prokop: A co to kolo?

Muž jen mávne rukou ve smyslu: To si klidně vemte. A odchází.

Prokop: On nám tady nechal to kolo...

Chvíle ticha.

Prokop: Tak máme kolo.

Jirka: Jé, to já mám radost.

A Jirka nasedá na kolo a projíždí se kolem dokola. Nabírá rychlost, je viditelně šťastný.

Žena vypravěč: Konečně.

Projíždí kolem Prokopa a Magdaleny, vyjíždí na louku, slyšíme text písně, recitovaný Magdalenou:

Magdalena: A tam on jezdil a tam se veselil... a tam on jezdil a tam se veselil... a tam on jezdil a tam se veselil...

Jirka na kole jede po cestě, na kopci nad silnicí, což působí jakoby auta v pozadí byla menší než jeho kolo a projížděla pod ním. Recitativ pokračuje:

Magdalena: A jel a jel dlouhou trasou a najednou vidí, jé hezká houba, tam tak seděli, povídali si a sluníčko krásně svítilo, bylo krásné odpoledne, modré, modré, všechno bylo modré a krásně barevné, ale ti motýli letěli, letěli...

Jirka jede, vidíme několik záběrů z minulých scén, Magdalena sedící s Jirkou v trávě. Animovaní motýli. Jirka odjíždí do dálky.

Magdalena: ... a viděli, jak Jirka znovu odbíhá, už ho víckrát neviděli...

Jirka mizí za horizontem.

Titulek: Víckrát už ho neviděli.

Delší tma.

 

 

 

Obraz 21

Voják něco velkého hledá v křoví.

 

 

 

Obraz 22

Magdalena sedí v tmavé místnosti, Prokop jí leží v klíně. Magdalena zjistí, že Prokop spí.

Magdalena: Prokope! Ty si usnul, víš to?

Prokop: No... usnul, no... Ale tak to je normální, no, docela.

Magdalena: Tobě se to takhle stává nebo co?

Prokop: No... docela často. Tak já usínám všude skoro.

Magdalena: (směje se)

Prokop: Ale vždycky jenom na chvilku usnu. Hlavně když tohle... když jedu v autě, tak... nebo prostě v něčem, třeba ve vlaku, když to jede, když se to pohybuje, tak to se mi nejlíp spí. Ty neusínáš takhle?

Magdalena: To mně se to nestává, protože chodím pěšky.

Prokop: Jo? Jako moc nejezdíš... jako autem nebo...

Magdalena: Ale tak jezdím, ale chodím často ráda pěšky.

Prokop: A kam chodíš?

Magdalena: No, docela daleko. Se normálně jdu projít, vůbec nevím kam jdu, prostě jenom jdu...

Prokop: Ale já taky chodím! Ale za chůze neusínám. To je fakt.

Magdalena: Já mnohem radši chodím pěšky než jezdím něčím, i když...

Prokop: No já to kombinuju, že chodím pěšky a jezdím. Jakože třeba jezdím stopem, víš? Že jdu po cestě a stopuju...

Magdalena: Hm...

Prokop: A pak vlezu do auta a jedu, tam usnu a...

Magdalena: (se směje)

Prokop: A řidiči vždycky jsou... jako že si s nima nepovídám a tak. Jakože jsou naštvaní, že oni usnou taky málem...

Magdalena: Já ráda jezdím vlakem. Vlakem, ale i stopem. A nejradši pěšky.

Prokop: Jo?

Magdalena: No, nejradši. Na dlouhé výlety.

Prokop: Jo? A co tě na tom tak baví? Chodit pěšky pořád.

Magdalena: Pořád... Si pěkně pročistím hlavu. Když si potřebuju pročistit hlavu, tak chodím na dlouhé výlety. Tak různě se procházím.

Prokop: To já...

Magdalena: Ale ne ve městě, nesmí to být ve městě.

Prokop: Ale třeba nejezdíš, jo? Já třeba jezdím autem a... i... vlakem a stopem.

Magdalena: Já nemám řidičák, kdybych měla řidičák, tak asi jezdím... na dlouhé výlety.

Prokop: A kam chodíš? Do hor někam, nebo?

Obrazy prázdné krajiny.

Magdalena: No, spíš někde na kopečky nebo na louku nebo do hor. Jak se mi chce. Ve městě většinou ne, ve městě chodím jenom v noci.

Prokop: Jo. taky dlouhé tůry, ve městě?

Obrazy nočních ulic.

Magdalena: Tak jako... různě to město procházím, ulice... Já když chodím tou krajinou, tak se dívám okolo, na barvy na světla a tak se procházím, prostě jenom... Prostě chodím, dívám se. Dívám se na to, jakou barvu má... já nevím... obilí, jakou barvu má les a hory, jak se mění to světlo během dne... Ale hlavně mám u toho svatý pokoj. Že mě u toho mikdo neotravuje a pěkně si odpočinu u té chůze. Tak proto chodím.

Opět denní obrazy volné krajiny.

Prokop: A třeba potkalas někdy nějaké zvířata nebo tak?

Magdalena: Tak to jo, občas jo. Třeba nějaký srnky v lese. No nějaký zvířata jo, ale oni vždycky zdrhnou. Většinou. Taky strašně moc různých ptáků.

Prokop: Hm...

Magdalena: A chodím radši venku, ve volnější přírodě než ve městě. No někdy se ráda procházím večer i městem, protože svítí spoustu okýnek a můžeš si představovat, co se za těma okýnkama děje. Tak to mě taky baví.

Prokop: A v noci nechodíš krajinou?

Opět různé noční ulice.

Magdalena: Taky někdy. Ale spíše se těším na ty barvy v té krajině, takže spíše ve dne.

Jeden denní záběr.

Prokop: Ale tam jsou zase zvuky, v noci!

Jeden noční záběr.

Magdalena: No, to jo...

Prokop: Ale spíš strašidelné.

Magdalena: No, hodně strašidelné. Někdy mám úplně hrozný strach z těch zvuků. A někdy dostanu úplně takový strach z ničeho. Ani si pod těmi zvuky nic nepředstavuju, ale je to takový... divný.

Prokop: A ve městě nemáš strach? Když chodíš?

Záběry Magdaleny, procházející se městem. Den.

Magdalena: Ve městě... v noci ani moc ne. Jenom v nějakých temných uličkách.

Prokop: To já docela často, jak jezdím autem, tak si vždycky, když potkám nějakého chodce, říkám no, tak on teďka ujde kilometr a já ujedu sto.

Magdalena: Mě se líbí třeba, když občas sedím na benzince, tak jak ti lidi kolem jezdí v autech a jedou třeba někam na dovolenou, o prázdninách je to nejlepší, jedou někam na dovolenou a vezou si takový vlastní svět...

Benzinová pumpa, vlajky. Hlemýžď.

Magdalena: ...tu svoji dovolenou, jakože se třeba někam těší, tak si to prostě vezou s sebou, jako v tom autě.

Prokop: No to je když někomu něco vezeš, třeba... v tom autě... Nebo když vidíš vlak s uhlím třeba.

Magdalena: Hm. Ale jako že si vozí nálady třeba. Jako ž�e se třeba vrací z Itálie...Prokop: Tak když vezeš nějaký materiál, tak taky vezeš náladu! Že to někam přivezeš a... je to zkažené, tak má blbou náladu, ten co mu to přivezeš a když to je dobré, tak má dobrou náladu. Víš jako?Magdalena: Ale oni vezou náladu v autě! Oni vezou jako... nemyslím, že někomu přinášíš nějakou náladu, ale...Prokop: Tak to je zakonzervovaná nálada v té věci!

Velký celek ulice z nadhledu, Magdalena chodí vesel rušnými ulicemi v "dopravní špičce" maloměsta. Kamera sleduje okolo projíždějící auta se zbožím, vždy se nechá "odvézt", odvést vlastní pozornost směrem jejich jízdy a opět s dalšími jedoucími v protisměru se vrací k Magdaleně.

Magdalena: No... (směje se)

Prokop: A není ti líto, že když jdeš tak pěšky a kolem tebe jezdí ty auta, takže jako ony se dostanou hrozně daleko a ty...

Magdalena: Jako že jsem pomalá?

Prokop: Že vidí i jinou krajinu, než ty projdeš jenom. Ne, že jsi pomalá, ale že toho míň uvidíš?

Magdalena: No ale možná že oni toho míň uvidí. Možná, že já toho vidím víc než oni, že jo... když jedou v tom autě.

Prokop: No...

Magdalena: Jako každý má jiný rozměr. Úplně je to jiné.

Série "dodavatelských" záběrů.

Prokop: Jezdí kolem nás auta se zbožím...

Magdalena: (smích)

Prokop: ...a vezou ho do nějakých obchodů... No a tam se to vyloží, všechno se to prodá...

Magdalena: Ale to je strašně dobře zařízený, že jo?

Prokop: Ale proč se všechno někam furt převáží, když...Magdalena: ...když jako všude by mělo všechno být!Podobné záběry, již z obvyklé perspektivy. Kamera nechává projíždějícími vozy manipulovat těžiště své pozornosti, ale vždy se díky opačně jedoucím vrací do stejného místa. Nyní tam kupříkladu dva bezdomovci v dobré náladě vybírají popelnice.

Prokop: No? Třeba to zboží taky chce cestovat

Magdalena: Jakože rohlík prostě…

Prokop: Třeba je nadvláda zboží nad náma!Magdalena: Třeba rohlík by se ráno někam projel, jo?

Prokop: Třeba je nadvláda zboží a my to ani netušíme.

Záběr člověka, který opravuje auto, takže má hlavu i s rukama "zanořenou" v útrobách auta a nekonečně dlouho vydrží takto nehybně. Nad ním hrozí obrovská ruka bagru, stojícího v těsné blízkosti.

Prokop: A ono moc dobře ví, že si to zařídilo tak, aby se taky procestovalo, předtím než bude spotřebováno. Tak si projede svět... Některé přes celý svět klidně.

Magdalena: No některé jo, ale třeba takový rohlík má na to dost málo času. Ten prostě vyjede třeba ve tři hodiny z pekárny, rozumíš, a v šest hodin už se prodává v obchodě... a už je v prdeli.

Prokop: Ježiš, světlo!

Vypravěč: Vždyť to jsou děcka!!!

Žena vypravěč: Jsou krásní.

Vypravěč: Nemají šanci!

Žena vypravěč: To je nesmysl.

Prokop: Že jako všechno funguje na tom, že někdo něco potřebuje...

Magdalena: Tak mu to někdo doveze.

Dokumentární záběry.

Prokop: Někdo mu to doveze, ale ten zase taky něco potřebuje. Takže všichni něco potřebujou a všichni někomu něco dávají. Takže se furt cestuje... všechno furt cestuje!

Magdalena: Lidi si zvykli na spoustu potravin a na spoustu věcí takových těch speciálních a ty se musejí prostě dovážet, ale asi by v každém místě bylo něco jiného...

Prokop: Ale to by se vůbec necestovalo, potom, kdyby si všichni tak všechno pěstovali, tak by neměli čas na nic jiného než na zahrádku.

Magdalena: No jo, ale možná že by se jim...

Prokop: Tak vlastně by necestovalo ani potraviny, ani lidi... a takhle cestujou potraviny i lidi. Protože je čas na cestování, tak cestujou i potraviny.

Magdalena: Ale jako třeba takoví křováci nebo prostě v té poušti, ti tam...

Prokop: Chodí pěšky.

Magdalena: Ti tam chodí pěšky a pořád putují a vždycky si nějaký to zvíře nebo něco najdou, takže to je taková pohoda, takže ti cestujou a nevím jestli se dá zvířeti říkat potravina, rozumíš...

Prokop: No jo, ale představ si, že by tady... Tam je Afrika, tam je strašně málo lidí na hrozně moc prostoru. Představ si, že by tady všichni bloumali po Evropě a hledali si zvíře!

Záběr slunečnice.

Prokop: Slunečnice? Slunečnice cestujou taky. Slunečnice cestujou na místě.

Magdalena: Za sluncem, jako že otáčejí hlavičky?

Prokop: No, že se otáčejí.

Magdalena: Hm?

Prokop: Ne, tak ony necestujou. Ony se jenom pohybujou.

Magdalena: Ony jsou v pohodě, ony stojí... ony se jenom naklánějí, ony mají takovou...

Prokop: Ale všechno pořád cestuje! No v člověkovi pořád cestuje krev, ale zase naopak...

Magdalena: Ale ona necestuje..

Prokop: ...úplně to miniaturní a úplně to maxiaturní...

Magdalena: (směje se Prokopovu přerřeku i celému jeho filozofování)

Prokop: ...maximální... Že Země taky cestuje, slunko taky cestuje, rotuje...

Magdalena: (smích)

Prokop: Všichni cestujou dokola.

Magdalena: Všichni do kruhu. Kruh je úplně nejlepší. Kruh je zásadní.

Prokop: Nebo elipsa, no...

Magdalena: (směje se Prokopovi, který ve svých úvahách už zachází do absurdna)

Prokop: No ne, jako všichni jsou kruh a všichni jsou zároveň střed.

Magdalena: No právě.

Prokop: A tím pádem to nemá ty... úchylky. Jako když se někdo tak odchýlí a letí do vesmíru, tak stejně se musí vrátit do toho středu, protože všichni jsou střed a třeba jeho manželka je taky střed. Toho kosmonauta, ne? Tak on se musí vrátit domů.

Magdalena: (směje se) Manželka je střed kosmonauta! A musí se vrátit domů! To zatmění bude prý úplně vidět z Maďarska!

Prokop: Středy můžou být různé. Střed světa, nebo jak jsem říkal střed toho kosmonauta, že je manželka. Hajný je střed psa. Je nějaký univerzální střed? Pro všechny?

Magdalena: Ne, žádný střed není.

Prokop: Když říkáme střed, tak mně už se to slovo úplně změnilo jak skřet. Nebo střet tak: (spráskne rukama) !

Magdalena: No to je právě to, že to slovo se ti změnilo už v to nic - střed. To je přesně to, jako že říkáš střed střed, střed a pak už nevíš, co to znamená. Tak tak je to s tím kruhem.

Prokop: Pojedeme na zatmění do Maďarska! Na to úplné?

 

 

 

Obraz 23

Prokop sedí na kovovém poklopu kanálu, po ruce batoh. Zaujme ho geodetická značka v popředí obrazu. Jde k ní a lehce do ní kope. Značka vydává příjemný "chřestýší" zvuk. Dialog mimo obraz:

Prokop: Pojedeme na zatmění do Maďarska! Na to úplné?

Magdalena: Ty už´s sehnal auto?

Když se podívá zpět, zjistí, že z kanálu zmizel jeho batoh.

Vypravěč: Typická chyba!

Prokop: Sakra, baťoh!

 

 

 

Obraz 24

Prokop se na periferním parkovišti potlouká naštvaně kolem jednoho auta. Nakonec do něj vleze a odjede.

 

 

 

Obraz 25

Prokop bere Magdalenu do auta a odjíždějí na výlet na zatmění slunce. Magdalena si cestou "přerušuje" obraz krajiny a zkouší, co se stane s krajinou, když před ni umísťuje ruku, ukazující různé symboly.

Prokop: Já jsem moc rychlý. Haló! Jedeme závody.

Magdalena zanotuje známý hit:

Magdalena: Bioelektronické netreba nám divy sveta!

Prokop: Bioelektronické prognozy pro... To je pre pročlověka nebo pro prečlověka?

Prokop: Jako pro pračlověka! Tam je, myslím... Hej, tam je západ slunce!

Magdalena: No... ale slunce strašně rychle zmizí! Ono je úplně červené.

Prokop: Ale ono není takové červené tam, kde teďka je normálně...?

Magdalena: Hm, to asi ne.

Prokop: Tak jak je... když je teďka u nás, jako na obloze úplně. tak někde jinde zapadá, že jo? Vždycky jako to slunko někde zapadá...

Magdalena: Nevím, nevím, nevím...

Prokop: No určitě musí zapadat pořád.

Magdalena: Pořád zapadá?

Prokop: No, že vlastně slunko pořád zapadá! Ale jako ne na jednom místě, ale jinde.

Magdalena: Hmmm...

Prokop: To jsem přišel na chytrou myšlenku!

Vypravěč: No jéje!

Vtom si všimnou, že se silnicí nebo spíše s jejich směrem není zřejmě něco v pořádku:

Prokop: Hej, jedeme dobře?

Magdalena: Já nevím...

Prokop: Já nevím, ale my jedeme po pěšince, ty jo! No, to je pěšinka normální pro lidi...

A opravdu. Přes sklo auta vidíme zelenou travnatou plochu uprostřed přerušenou úzkou pěšinkou, která mizí směrem pod střed podvozku. Následující záběr nám ukáže, jak zpod auta opět na druhé straně pěšinka vychází.

 

 

 

Obraz 26

Odpočinek během cesty. Oba sedí v autě. Kamera je pozoruje zpovzdálí bokem, otevřeným okýnkem. Atmosféra: "otevřená".

Magdalena: Mně je to jedno

Prokop: Magdaleno!

Magdalena: Magdaleno a Majdo to je hodně jiné.

Prokop: Ty, Magdaleno...

Magdalena: Ale nejhorší je Magdo, no...

Prokop: Magdaleno se mně líbí

Magdalena: Tak to říkej.

Žena vypravěč: On je nervózní. Je to na něm vidět. Nedokáže to.

Prokop: Magdaleno, víš co se mi normálně stalo?

Magdalena: To nevím, teda... to nemůžu vědět asi

Prokop: Normálně... Já jsem prostě jel..Jel jsem na výlet a měl jsem baťoh...

Magdalena: Hm

Prokop: Měl jsem tam všechny věci a teďka prostě... mně ho jako ukradli. Mně ho někdo prostě ukradl, ten baťoh.

Magdalena: Hm,a tys ho někde nechal nebo?

Prokop: Ne, to mě prostě okradli úplně... úplně brutálně mě prostě okradli. Já jsem nemohl nic dělat, fakt vůbec nic, ani policajti mi nepomohli, vůbec nic.

Záběr Prokopa, hrajícího si s chřestýší značkou.

Magdalena: Oni tam někde byli?

Prokop: No né, já jsem to šel nahlásit, na ty policajty

Magdalena: Aha, takhle.

Prokop: A oni mi říkali: Nó, my máme jako... strašně moc starostí a tak.

Magdalena: (směje se)

Prokop: Já jsem se tak strašně nasral, úplně hrozně jsem se naštval. No a...

Magdalena: No a co?

Prokop: Teďka zrovna jak bude to zatmění... tak já jsem zrovna... Měl jsem tam věci jako.. cestovní, víš a tak. Jako spacák a tak a prostě úplně... chtěl jsem jet na to zatmění a nemůžu, prostě nemohl jsem... normálně se spacákem. Tak jsem udělal to, že prostě, jsem se rozhod... jsem tak byl strašně naštvaný, jo, že prostě... jsem... jsem normálně to...

Záběry Prokopa, obcházejícího tehdy parkoviště.

Prokop: Prostě já jsem... Já jsem šel... já jsem tady tohleto auto, jako to není moje, Magdaleno, víš to?

Magdalena: (pobaveně) No nevím.

Prokop: No... tak to není moje auto. Já jak jsem byl hrozně naštvaný, víš, tak jako... asi jsem udělal blbost jako... Ale já jsem prostě ukradl tady tohleto auto jako... v té naštvanosti.

Magdalena: Ty jsi pako!

Prokop: No prostě úplně, úplně...

Magdalena: Ty jsi pako, ty ses...

Prokop: Prostě úplně... Víš, já jsem šel, normálně, normálně kolem tady tohohle auta jsem šel, a teďka tam nikdo nebyl vůbec...

Prokop se pohybuje kolem auta těsně před činem.

Magdalena: Hm, takže ty ses pomstil světu.

Prokop: Světu... Ne, já jsem byl hrozně naštvaný (hraje si s vysunovací anténou) Jé to, je dobré tady to... ta anténa, že?

Magdalena: Tak ale ty jsi to auto šlohl někomu jinýmu, než tomu, kdo ti šloh..

Prokop: No né, no počkej! Ale jako... ono bylo otevřené, to auto...!

Magdalena: Tak to neznamená, jako že... otevřené auto volá ukradni mě, nebo co?

Prokop: No já jsem jako... Teďka už bych to neudělal, ne, ale... Prostě jsem to ukrad... Jakože jsem tak kolem toho chodil... Ale jako nejhorší, kdybys viděla co se mi při tom stalo?

Magdalena: No?

Prokop: Já jak... jak furt usínám...

Magdalena: (se rozesměje)

Prokop: ...tak prostě jsem... (hraje si s anténou) ... při tom kradení, jak jsem spojoval ty drátky... tady ty (ukáže)...

Nyní vidíme Prokopa, jak v popisovaný moment leží opřený hlavou o volant kradeného auta!

Prokop: ...tak jsem to normálně... jsem při tom usnul, ne... na volantu, prostě úplně blbě...

Magdalena: To snad ne!

Prokop: No prostě normálně tak (předvádí).. prostě jsem to kradl...

Magdalena: Tak to jsi mistr krádeže!

Prokop se probouzí na volantu auta, protírá si oči a rychle pokračuje v kradení.

Prokop: Prostě natvrdo... jak jsem svazoval ty drátky, tak jsem si lehl na volant a úplně v pohodě jsem... to ukradl. (omylem spustí stěrače a poleká se). Ty vole, stěrač!

Magdalena: (se směje)

Prokop: Já jsem usnul a pak jsem se probudil a odjel jsem a ... Naštěstí mně nikdo nechyt... ale, to je v prdeli, že?

Magdalena: Hm.

Prokop: No ale chápeš, teďka aspoň, když pojedem na to zatmění...

Magdalena: Teďka máš aspoň auto.

Prokop: Tak jako máme čím jet!

Magdalena: No, tak jo, ale...

Prokop: To je běs, že?

Magdalena: Jako je to blbý, no... Co ten chudák, co si počne? Bez toho auta...

Prokop: Ale já ho třeba vrátím, to auto! Ale na to zatmění...

Magdalena: Tak si ho půjčíme na to zatmění a pojedeme...

Prokop: No půjčíme... Už ho máme půjčené!

Magdalena: No jo, ale...

Prokop: (opět spustí stěrače a poleká se) Ty jo! (zhodnotí pohledem vůz a zamyslí se) Ale je to docela dobré auto, že?

Magdalena: No... anténku... má pěknou.

 

 

 

Obraz 27

Jedou dál. Velký celek krajiny s jedoucím autem. V rádiu běží pořad k zatmění slunce:

Redaktor: Teď bych se zeptal pana profesora Honzáka. Popsali jsme si tady průběh částečného i úplného zatmění, slyšeli jsme i vyprávění nebo citovali jsme vyprávění přímých účastníků. Co to zatmění může podle vás udělat s psychikou lidí?

Profesor Honzák: Když jde fronta, tak den před tou frontou stoupá velice významně počet násilnejch činů. A loupeže a znásilnění nám vůbec nechoděj jako chodí ty podsedický facky, jako s tím počasím, loupeže a znásilnění nám chodí velmi exaktně právě kolem období nového měsíce neboli novu. A toto období se kromě zvýšení tý činnosti agresivní vyznačuje taky zvýšenou dopravní nehodovostí. Jedno jasný doporučení, navzdory tomu, že policie nad tím tak jako benevolentně přihlíží, tak dát si větší pozor na silnicích. A třetí částí otázky je otázka toho, čemu se říká davová psychóza...

Prokop přeladí stanici.

Redaktorka: ...mnoha jedinců zatěžují i fámy a předpovědi nejrůznějších katastrof. Podle jedné takové předpovědi by měl už za tři dny nastat konec světa.

Hlas 1: No já nepochybuju o tom, že přijdou nějaké význačné události, které zasáhnou celý svět.

Hlas 2: No slyšela jsem to.

Redaktorka: A máte z toho strach?

Hlas 2: No já nevím, no. Uvidíme, co to bude.

Hlas 3: No ani nás to tak nezajímá. Ani jsme se o to nezajímali.

Hlas 4: Přemýšlet nad tím, že by měl být konec světa a všecko zahodit za hlavu a teď zítra bude konec světa, tak to... To jsme slyšeli několikrát, že to vůbec bude, a nic se neděje dodneška

Redaktorka: Bojíte se konce světa?

Hlas 5: Bojím.

Redaktorka: A proč?

Hlas 5: Nevím. (smích)

Redaktorka 2: Spousta lidí má strach, jednak z toho konce tisíciletí a jednak z toho srpna, protože se z tisku, z rozhlasu i z televize o různých zprávách možného konce světa, takzvaný Armageddon, a vlastně na podzim byl i premiéra film v kině, že jo, takže ono to k tomu nějakým způsobem spoustu lidí přivádí a vyvolává to v nich možné obavy, ať už to spouští tyhlety zprávy, informace a nebo v sobě můžeme mít zakódovný jakýsi strach z každé změny.

Redaktorka 3: Je to způsobeno samozřejmě tím, že všichni víme, se něco láme, láme se tisíciletí, něco nového všichni očekáváme. Vpodstatě nikdo neví, co to bude... Je spousta nešťastných lidí, tento rok je takový nějaký celý prapodivný, je spousta rozchodů, rozvodů, vztahy se bortí, lidi nemají peníze, všechno to jde nějak tak směrem dolů.

Prokop vypne rádio. Dialog mimo obraz:

Prokop: Já dál nemůžu jet. Já se musím asi vrátit.

Magdalena: Hm.

Prokop: A tady to ani neuvidíme úplné!

Magdalena: Úplně se dělá zima!

 

 

 

Obraz 28

Dlouhý klidný záběr z ptačí perspektivy. Kamera velmi pomalu transfokuje na Magdalenu s Prokopem, kteří stojí opřeni o auto, zabaleni v dece se šťastně choulí k sobě a sledují oblohu. Vidí neúplné zatmění slunce.

 

 

 

Obraz 29

Auto opět jede. Vracejí se zpět. Prokop vysazuje Magdalenu ve městě a odjíždí směrem k periferii. Oddaluje ještě příjezd a projíždí se po malých místních cestách. V rádiu naladí jakousi sociofilozifickou přednášku. Zaposlouchá se, ale potom rádio vypne. Pak se už definitivně vrací.

Najednou vidí stopařku. Zastavuje.

Stopařka: Můžete mě chvilku vzít?

 

 

 

Obraz 30

Jedou. Stopařka je asi padesátiletá žena.

Prokop: Kam jedete?

Stopařka: Za manželem.

Prokop: Na výlet za manželem?

Stopařka: Ne, na výlet, já mu vezu nějaký jabka.

Prokop: To máte v té tašce, jo? Ty jabka...

Stopařka: Jo, nějaký jabka a nějaký jídlo.

Prokop: Jídlo, no.. hm... Já mám docela hlad.

Stopařka: Chcete jabko?

Prokop: Jo, děkuju

Stopařka: Dobrý, ne? To jsou podzimní.

Prokop: Dobré, no. To si manžel pochutná.

Stopařka: No. Máte tady zimu v tom autě.

Prokop: No... to je...

Stopařka: Já jsem se tady nazmrzala na tom stopu...

Prokop: Moc jste si nepomohla, co?

Stopařka: To nejde, to netopí?

Prokop: Ne, no já se v tom nevyznám.

Není mu příjemné odpovídat na otázky ohledně auta a tak pokračuje vyhýbavě:

Prokop: No... hmm... No a... jak daleko jedete vlastně?

Stopařka: Tady pár kilometrů, já vám potom řeknu, to je na cestě.

Prokop: Hm.

Chvíle ticha.

Stopařka: Mám tady i nějaký housky, kdybyste měl hlad, já vám můžu... Nechcete k tomu jabku housku? Jo, já tady mám docela dost jídla.

Prokop: A nebude vám to chybět? No, to bych musel zastavit.

Stopařka: No, však jo, já bych si stejně potřebovala odskočit.

 

 

 

Obraz 31

Prokop a stopařka sedí ve stojícím autě, žena rozděluje svačiny. V rádiu zní rozhovor dvou moderátorek s psychologem:

Psycholog: ...zkratkách, tak ten ta mužská a ženská očekávání nazval OSTA, NESTA, SEZA a UU. A ženská POPO, DUPO...

Moderátorka 1: Tak to musíte přeložit...

Psycholog: …VYPO a VYCE. Takže začaly jste ženskými očekáváními: POPO znamená posedět - popovídat, to je skutečně taková potřeba, která je ženám mnohem vlastnější než nám...

Moderátorka 2: DUPO?

Psycholog: DUPO znamená duševní porozumění, což vpodstatě zase předpokládá to, že budeme brát vážně vaše nálady. Takže duševní porozumění znamená asi to, abychom dokázali vzít vážně to, že máte důvod mít náladu, kterou prožíváte.

Moderátorka 1: Hm.

Zvuk je doprovázen záběry z kaskadérské motorové show. Obrovský náklaďák drtí pod svými koly několik osobních aut. Kaskadéři vystupují na stupínek a uklánějí se. Kolem promenují hostesky.

Psycholog: Pak je VYCE, to je taková představ, která je ženám taky dost vlastní, že když už pro ni něco muž dělá, tak by to měl dělat, protože ji má rád. VYCE znamená vyjadřovat lásku celým životem.

Moderátorka 1: To snad ani nikdo nemůže očekávat.

Moderátorka 2: A VYPO?

Psycholog: VYPO je asi nejzrádnější potřeba. To je vycítit, co žena potřebuje. A v tomhle, jestli se dá apelovat na divačky, tak bych, tak bych přece jenom apeloval na to, aby si uvědomily, že muži jsou natvr... nebo jsme... natvrdlí. Ve chvíli, kdy si něco přeje ta žena a předpokládá, že to ten muž vycítí, a on se chová úplně jinak, tak to není proto, že by nechtěl vyhovět, ale protože nepochopil. Takže by měla položit ještě pár kontrolních otázek

Moderátorka 1: A kolikrát že to máme opakovat, aby už to nebylo ponižující?

Psycholog: No já si myslím třikrát, čtyřikrát.

Moderátorka 1: Dobře, dobře.

Moderátorka 2: Pojďme si, ať nejsou muži v nevýhodě, přeložit to OSTA, NESTA, SEZA a UU, tak velmi krátce, abysme se už dostali konkrétně k řešení těch...

Psycholog: Ano. OSTA znamená obdiv stále. Vemte si to, že muži jsou ješitní a potřebujem ten obdiv. NESTA znamená nezatěžovat starostmi. SEZA, to je trošku... nebo signalizuje to trošku odlišný přístup mužů a žen k intimnímu soužití, je to sex kdy se mu zachce.

Moderátorka 1: UU?

Psycholog: UU je takové velmi prozaické, uvařeno - uklizeno.

Prokop zeslabí rádio. Zřetelně je skleslý a nejradši by se "celému světu" omluvil. Celá scéna pokračuje nepřerušena prostřihy ani komentářem.

Prokop: Díky za ten rohlík, ale stejně mi nespravil náladu.

Stopařka: Co je? Nebo co se stalo?

Prokop: No prostě je to všechno v prdeli, no. Mám blbou náladu, protože jsem ukrad auto

Stopařka (maminkovsky): A jej! Tohle?

Prokop: Tady tohleto.

Stopařka: Tohle auto.

Prokop: No, to není moje. No, teďka... No nevím, co mám dělat, protože jsem to ukrad vlastně nechtě... nebo... ve stresu. A teďka mně je to líto, nevím, jestli to mám vrátit, nebo... Mrzí mě to a nevím, co si teďka myslí ten, co jsem mu to ukrad...

Žena mlčí.

Prokop: Já jsem měl pocit, že vám to musím říct. No, nevím, co si o tom myslíte. Co mám dělat?

Stopařka: No zkouším si to představit. (Začne mu tykat:) Co tě asi muselo víst k tomu, žes ukrad auto.

Prokop: No, někdo mi ukradl věci, doklady, baťoh, já nevím, a tak jsem se naštval a prostě... jak kdybych to oplatil

Stopařka: Někomu nevinnýmu... tys byl nevinnej a někomu dalšímu...

Prokop: No teďka mi to dochází, že to byl někdo nevinný.

Stopařka: Jo, takže teďka tě to žere.

Prokop: Teďka je mi to líto.

Stopařka: Teď tě to žere.

Prokop: A co si myslíte... jestli jsem udělal něco špatného moc, jako že se mám nahlásit na policajty nebo... No co si myslíte o mně, no?

Stopařka (zamýšlí se): No tak jaks mě vzal do toho auta, tak jsem si říkala, to je sympatickej kluk, a to bych v životě neřekla že to je třeba zloděj auta. Mě to překvapilo teda.

Prokop: Ale já normálně nejsem zloděj.

Stopařka: No teď to vím, jo? Já ti věřím, prostě žes... že to musel být nějakej zkrat. Já lidem vlastně věřím.

Žena nalévá čaj z termosky.

Prokop: No a kdyby ten váš pán ukradl takhle auto, tak co byste na to mu říkala?

Stopařka: Vem si čaj. Hm...No tos mě zaskočil.

Prokop: Jé, tady je moucha! (vytahuje ji z čaje) To je...

Stopařka: Promiň.

Prokop: Nevadí.

Stopařka: Kdyby Honza ukradl auto, jo? Tak to by musel být ve strašné situaci, to on by normálně samozřejmě neudělal, takže...

Prokop: (kašle) Mně zaskočilo!

Stopařka: Doufám, že ne druhá moucha!

Prokop: Ne.

Prokop opět zesílí rádio. Prokop a stopařka poslouchají. Vidíme jejich soustředěné tváře a slyšíme zvuk z rádia:

Moderátorka 1: Ano, samozřejmě, jak jinak. Já mám takový pocit, že soužití mezi mužem a ženou je prostě nesnesitelné, proč vlastně spolu žijeme? A proč spolu chceme vůbec... proč se vyhledáváme, teda?

Psycholog: Je pravda, že asi kdyby opravdu žili muži s muži a ženy s ženami, že by to bylo o něco jednodušší, protože ta očekávání jsou společná, ale ono to má jednu výhodu, ta odlišná očekávání...

Prokop rádio úplně vypne. Kamera po celou dobu sleduje dvojici v uzavřeném prostoru skrz přední sklo.

Prokop: A můžu se zeptat a co vy a láska?

Stopařka: Jako proč tě to zajímá? Určitě máš... někam míříš...

Prokop: No... mířím, že mě to zajímá.

Stopařka: Jenom tak, obecně? Jestli existuje láska?

Prokop: No ne. U vás!

Stopařka: Konkrétně.

Prokop: Jo.

Stopařka: Hm. Existuje. Nevím, jestli tomu ty můžeš rozumět, jako ve tvých dvaceti nebo kolik ti je, ale já už jsem měla padesát teda. Tak... bych měla o tom něco vědět... co to je láska. A taky jsem pár lásek prožila. Ale můžu ti říct, že teprve teď, je to tak osm let, co mám... co prožívám opravdovou lásku. Celej život jsem se k tomu dopracovávala a procházela různýma zklamáníma, různýma pocitama, že to je ono a nikdy to nebylo ono.

Prokop: No a teďka už je to ono? Jako s tím samým člověkem?

Stopařka: Ne, právě že ne, to bylo... Já jsem prostě tápala, já jsem vždycky hledala tu pravou lásku a byla jsem ten typ, kterej nechtěl žít s někým, když zjistil, že to není ono. Já už jsem se třikrát rozvedla, třeba.

Prokop: Ty vogo!!! Fakt?

Stopařka: Třikrát jsem se rozvedla. Vždycky jsem do toho šla s otevřenýma dlaněma, s otevřeným srdcem, že to je ono a že to bude na dycky a dycky jsem se nějakým způsobem zklamala. Já třeba neříkám, že to vždycky byla vina toho druhýho, to je... právě říkám, že to je asi otázka toho, jak na sebe dva lidi narazí, jo? Jaký jsou...

Prokop: No a teďka teda jste narazila na dobrýho člověka?

Stopařka: Teď jsem narazila... já už jsem... teď jsem narazila na tak perfektního člověka, že se mně to ani nechce věřit, že je to možný. Protože já už jsem to vzdala. Než jsem tohohle chlapa poznala, tak jsem to vzdala a řekla jsem si, buď se mnou nikdo nevydrží nebo já s nikým nevydržím...

Prokop: Jo...

Stopařka: Že prostě láska neexistuje, že to je všecko... iluze, že to je jenom to zamilování a jak tě to zamilování přejde, tak... dochází k nějakýmu zvyku nebo nějakýmu přežívání jenom kvůli dětem a teď jsem zjistila, že je to skutečně otázka toho, jak... jakýho člověka potkáš. Jakýho člověka potkáš.

Prokop: A...

Stopařka: A není to, že bysme spolu byli rok, že bych byla zamilovaná, jo? My jsme spolu osm let, tak já myslím, že za osm let...

Prokop: A furt jste zamilovaná?

Stopařka: Tak... zamilovaná... Teď jde zase o to, co si člověk představuje pod tou zamilovaností, že jo. Není to... Zamilovanej jseš tak půl roku, rok... tak šíleně, jo? Ale máme se strašně rádi. Strašně rádi se vidíme a strašně neradi jsme, když jsme od sebe.

Prokop: Jo...

Stopařka: Jo? Jsme spolu strašně rádi. A rozumíme si, ve všem, skoro ve všem. A když si nerozumíme, tak... když máme rozdílný téma, tak ten druhej toho...

Prokop: Tak je to sranda!

Stopařka: Jednak je to sranda... No ne, fakt musí být smysl pro humor. Bez humoru to nejde. Když to bereš všechno strašně vážně, tak to taky není o ničem. Humor tam musí být. Humor, inteligence, dobrota - to jsem někde četla.

Prokop: No a že jste se třikrát rozvedla, to bylo kvůli komu? To bylo jako kvůli těm manželům nebo...

Stopařka: No né, já jsem si tenkrát třeba myslela, že to zavinili oni, já jsem se cítila podvedená, nešťastná... očekávala jsem od toho něco jinýho... Ale teď zpětně, jak o tom přemýšlím, tak docházím na to, že část viny byla na obou stranách. Vždycky to tak je. Nikdo není viník... nebo málokdy je viník jenom jeden. Ale byla to taky otázka toho, že jsme se k sobě nehodili. Protože každej z nich by s jinou ženou mohl být šťastnej a spokojenej a zamilovanej a... a až do smrti třeba.

Prokop: No a vy si myslíte, podle toho co říkáte, že jste prostě ideální pár víceméně, s Honzou, tak myslíte, že kdybyste se potkali před dvaceti lety, před těma všema láskama, že byste byli taky tak... že byste se k sobě hodili?

Kamera v tuto chvíli mění úhel pohledu tak, že záběr postupně působí stále "otevřenějším" dojmem a poslední fází změny je vpodstatě imitace záběru rozhovoru Magdaleny s Prokopem v autě v obraze 26.

Stopařka: No... nevím, jestli na tuto otázku... existuje nějaká odpověď. To prostě už se stalo. To se stalo, a tím, že se to stalo, tak jsem se vyvinula tak, že uvažuju jinak a je to...

Prokop: Jo...

Stopařka: ... je to vlastně teďka pěkný. Dospěla jsem jinam. Všechno zlý bylo k něčemu dobrý. Já toho nelituju, ale teď vidím, že... To máš jako s tím tvým autem. Ty už taky nemůžeš... to už se taky nedá vrátit, že jo... nebo nedá se uvažovat o tom, co by bylo, kdybys ho neukradl. Prostě´s ho jednou ukradl, tak teď můžeš jedině přemýšlet o tom, jestli ho vrátíš nebo jestli se přiznáš někde...

Prokop: Jo...

Stopařka: Jo? Že prostě to dopadne nějak dobře.

Prokop: Jo, jo. Takže jste k tomu takhle došla... jako... přes ty tři manžely... No a máte nějaké děti?

Stopařka: No třikrát jsem sice rozvedená, ale dítě mám jenom jedno. A vlastně se dá říct... teď když si to tak uvědomuju... že já jsem taky vlastně ukradla dítě svému manželovi. Ale to je... takhle se uvažovat nedá.

Prokop: Hm

Stopařka: Prostě věci se stanou. A teď jde o to, jak se k tomu člověk staví dál. Možná, žes to auto ukradl proto, abys ho mohl vrátit!

Prokop: Hm, asi jo, no.

Stopařka: Já jsem se musela taky třikrát rozvíst, abych mohla poznat Honzu, vlastně.

Oba chvíli sedí mlčky. Po chvíli žena navrhne:

Stopařka: Nepojedem už?

Prokop: Jo.

Stopařka: Pojeďme.

Prokop auto nastartuje a odjíždějí.

 

 

 

 

 

Obraz 32

 

Noc. Prokop již opět sám v autě. Přijíždí na místo, kde vůz ukradl. Vypíná motor, světla. Vzpomene si, že málem nechal na zadním sedadle deku. Vleze pro ni dovnitř.

 

 

 

Obraz 33

Magdalena bloumá nočním městem. Pak se posadí v nočním klubu. Dává si čaj pro zahřátí a pozoruje ruch. Několik mladíků vede zanícený pseudofilozofický rozhovor. Magdalena se tomu usmívá. Mladíci pak jdou k hracím automatům - motorkám a z recese začínají závodit. Magdalena se zarazí a přemýšlí.

Žena vypravěč: Právě přišla na to, že on chce být pořád příliš moc rychlý.

Vypravěč: Nemají šanci.

 

 

 

Obraz 34

Ráno. V jedoucím autě se pod dekou na zadním sedadle probouzí Prokop! Je vyděšen a zároveň je mu okamžitě jasné, do jak absurdní situace se dostal. Usnul při vracení kradeného auta!

Vypravěč: Ajajaj!

Prokop obrací oči vsloup (jako "to snad není možné! ") a lehce vykukuje, aby zahlédl řidiče. Vidí jen vojenskou čepici... V Prokopových očích čteme: "Jsem vůl!".

 

 

 

Obraz 35

Magdalena se toulá sama chladným městem. Začíná sněžit. Její čekání je již trochu smutné.

Žena vypravěč: Je krásná a sama.

Vypravěč: Je to pravda. Je krásná.

 

 

 

Obraz 36

Auto s vojákem a černým pasažérem Prokopem přijíždí k benzinové pumpě. Voják (tentýž, který "něco hledal" v obrazu 21) vystupuje. Prokop vykukuje ze zadního sedadla. Voják tankuje benzín a Prokop potichu otevírá zadní dveře. Voják odchází zaplatit k pokladně a Prokop se protáhne dveřmi ven a přikrčen utíká pryč.

 

 

 

Obraz 37

Prokop jde pěšky stále chladnější krajinou. Choulí se do deky. Sněží.

 

 

 

Obraz 38

Ve velkém celku vidíme Prokopa a Magdalenu, kteří se radostně shledávají uprostřed pole.

 

 

Obraz 39

Prokop s Magdalenou ve velmi blízkém záběru sedí naproti sobě. Prokop něco povídá.

Vypravěč: Prokop Magdaleně povyprávěl svůj další sen, ve kterém...

Prokop: Byli jsme přesně takhle spolu...

Stejný záběr, ale jedná se již o ilustraci Prokopova povídání, Prokop tedy už nevypráví sen, naopak Magdalena něco říká (bez zvuku).

Prokop (pokračuje mimo obraz): ...a mně najednou spadla řasa do oka a...

Stále vidíme Magdalenu a Prokopa v popisované situaci.

Prokop: ...tys mi ji vytahovala a říkala, že když do ní pak fouknu, tak si můžu něco přát...

Prokop fouká do řasy na prstu, v tu chvíli sebou trhne Magdalena a chytne se za oko.

Prokop: ...a já jsem ji foukl do oka tobě!

Magdalena si mne oko, Prokop se plácá smíchy do kolen.

Prokop: A já jsem ti řekl...

Prokop (v záběru): Tak teď si můžeš přát zase ty!

Ilustrace pokračuje, Magdalena fouká do řasy.

Prokop: A tys...

Magdalena: Já vím, co jsem si přála.

 

 

 

Obraz 40

Titulek: Opět na cestách.

Prokop s Magdalenou jdou zasněženou plání. Magdalena tuší, že se jejich cesty brzy rozdělí. Zní silný vichr, který musejí překřikovat:

Prokop: Já mám hrozný hlad.

Magdalena: Já mám taky úplně strašný hlad.

Prokop: Víš co? Já vždycky když někam jdu... a mám hlad, tak... začnu mluvit o tom jídle, a teďka... úplně mě to uspokojí.

Magdalena: Hm.

Prokop: Třeba když jsme... jezdili s Lišákama...

Magdalena: A co jsou to ti Lišáci vlastně vůbec?

Prokop: No Lišáci, to je turistický oddíl...

Magdalena: Ty jsi chodil do turistického oddílu?

Prokop: No, turistický oddíl mládeže, to byli kluci mladí... a my jsme tam chodili na tůry...

Magdalena: A kam jste jezdili?

Prokop: No jako úplně po horách a tak, no... Prostě jako... furt jsme měli hlad a jako... furt jsme o tom mluvili.

Magdalena: A Prokope, prosím, tě, řekni mi...

Zvuk zmizel. Prokop se zarazí a rozhlíží se kolem sebe. Magdalena chápe. Prokop se otáčí na všechny strany a zkouší najít místo, kde by byl zvuk. Vrhá se doprava, doleva, dopředu, dozadu. Magdalena stojí. Je úplné ticho. Prokop pochopí. Zastaví se před Magdalenou. Oba se na sebe dívají. Vítr sílí, přichází sněhová bouře. Prokop se dívá Magdaleně do očí. Vlasy jim cuchá ostrý vichr. Magdalena otevírá ústa a "mluví" v úplném tichu. Prokop "poslouchá". "Mluví" spolu.

Jejich slova se objevují jako titulky mezi záběry. Scéna je velice patetická.

Magdalena: Máme se velmi rádi. Naše společná cesta ale teď končí.

Prokop: Ale jak je to možné?

Magdalena: Naše duše se na chvíli přestaly rozeznívat.

Prokop: Ale jakto? Vždyť...

Magdalena: Já vím.

Prokop: Ale já jsem si tehdy přál, abychom...

Magdalena: Počkej.

Prokop: Ano?

Magdalena: Já jsem si tehdy musela přát, aby se nesplnilo to, co si přeješ ty.

Prokop: Mám tě velmi rád.

Magdalena: Musíme dát možnost novým zvukům.

Prokop: Naše obrazy si dál poneseme v sobě.

Magdalena: Máme se velmi rádi!

Jejich oči jsou rozjitřené. Obejmou se. Potom spolu dále "mluví". Za Magdaleniným zády vychází sluce. Bouře ustává. Dívají se navzájem do očí. Loučí se pohledy. Nakonec každý odchází na opačnou stranu bílého pole. Siluety se od sebe vzdalují. Začíná být slyšet vítr.

 

 

K O N E C