LŽI
Film, který v úvodu
dvakrát „ze slušnosti“ připomenul, že je pouze filmem, je korejský erotický
snímek Lži. Učinil tak například v momentu, kdy scéna rvačky mezi školačkami –
rivalkami došla těsně před hranici „slušnosti“ a nadále by byla jen (v širším
významu) pornografií (do níž upadá třeba Trierův Tanec v temnotách). V té chvíli
kamera na pět minut odstoupí a ukazuje dění během natáčení této scény, které i
pro samotné herečky bylo psychicky vyčerpávající. Vidíme přípravu druhého „jetí“
téhož záběru. Režisérské pokyny, herečky se uklidňují z drastického výkonu a
začínají se znovu soustředit na své role. Do konce už o „Filmu“ ani zmínka. A
začíná příběh sadomasochistického vztahu, natočený jako „cinéma verité“, bez
přílišného zaujetí bizarnostmi, ale s jasnou lidskostí. Tři čtvrtiny filmu se
odehrávají při milování, dvojice hraje „odvážné“ scény při nichž „padají tabu“,
dějí se věci skutečně „nevídané“ a hovoří se o věcech „neslýchaných“, vše ovšem
s nesmírnou lehkostí a průzračnou ironií. (V tomto smyslu jsou Lži ideálním
adeptem do „povinně skandální sekce“, jíž si každoročně zajišťuje „kultovnost“
série Projektu 100, - a byl by tam navíc právem). Pseudohappyend (předcházející
závěrečné katastrofě), v němž hlavní hrdina po návratu partnerky vyrábí z násady
koštěte nový nástroj rozkoše jako dárek pro svou milou, je přesnou a dojemnou
zkratkou. Ve Lžích nic nechybí a není nic navíc.