MOUCHA
Hlubinná, filozofická rovina
všech filmů autora ironických hororů Davida Cronenberga většinou traktuje téma
procesu proměny myšlení subjektu v závislosti na zkreslení představy o
obklopující realitě, většinou buď za pomoci motivu fyzické mutace nebo kritikou
obrazu skutečnosti úhlem virtuality. V „komerční“ černé komedii, která je
remakem stejnojmenného vědecko-fantastického psychologického melodramatu z roku
1958 jde vlastně o cvičení na dané téma v „lehčím“ žánru.
„Vše pro kameru!“,
napadá mě u Cronenbergova vizuálního stylu, tolik blízkém Hitchcockovi. V tom
tkví propast mezi faktografickým a kinematografickým přístupem k filmovému
vyprávění. Cronenbergovy postavy vlastně nekomunikují spolu, komunikují s
médiem, jejich charaktery jsou rozpravou o uměleckém obraze charakterů (ve
velkém to zúročil v eXistenZ z roku 1999, jednom z nejdůležitějších a
nejzábavnějších „filmů o filmu“, mimojiné...) a vše se projevuje zcela fyzicky
způsobem vystavování se kameře, vyhřívání se na jejím (u Cronenberga
sarkastickém) výsluní. Podobně jako v jeho příbězích dochází k doslovným fůzím
lidského těla s nejrůznějšími zdánlivě cizorodými entitami včetně
technologických, vztah kamery ke své „předkamerové realitě“ je vpostatě
erotický, intimní, ovšem s obrovským potměšilým šklebem v „podhoubí“ této
symbiózy. Cronenberg je zároveň postmoderním cizopasníkem s vyhraněně kritickým
apetitem. A mimo to všechno je Moucha filmem, v němž charismatický Jeff Goldblum
vytvořil svou zatím nejúžasnější roli. Na Mouchu II, se směšným podtitulem
nouzové dramaturgie „Jak otec, tak i syn“, jsem se raději nedíval.
Petr
Marek
The Fly
Režie: David Cronenberg
Herají: Jeff Goldblum,
Geena Davis, John Getz
Hudba: Howard Shore
Scénář: Charles Edward Pogue,
David Cronenberg
1986, 96 min, český dabing
MOUCHA II
The Fly
II
Režie: Chris Walas
Hrají: Eroc Stolz, Daphne Zuniga, Lee
Richardson
Hudba: Christopher Young
Scénář: Mich Garris, Jim a Ken Wheat,
Frank Darabont
1989, 105 min, český dabing