MOUCHA


Hlubinná, filozofická rovina všech filmů autora ironických hororů Davida Cronenberga většinou traktuje téma procesu proměny myšlení subjektu v závislosti na zkreslení představy o obklopující realitě, většinou buď za pomoci motivu fyzické mutace nebo kritikou obrazu skutečnosti úhlem virtuality. V „komerční“ černé komedii, která je remakem stejnojmenného vědecko-fantastického psychologického melodramatu z roku 1958 jde vlastně o cvičení na dané téma v „lehčím“ žánru.
„Vše pro kameru!“, napadá mě u Cronenbergova vizuálního stylu, tolik blízkém Hitchcockovi. V tom tkví propast mezi faktografickým a kinematografickým přístupem k filmovému vyprávění. Cronenbergovy postavy vlastně nekomunikují spolu, komunikují s médiem, jejich charaktery jsou rozpravou o uměleckém obraze charakterů (ve velkém to zúročil v eXistenZ z roku 1999, jednom z nejdůležitějších a nejzábavnějších „filmů o filmu“, mimojiné...) a vše se projevuje zcela fyzicky způsobem vystavování se kameře, vyhřívání se na jejím (u Cronenberga sarkastickém) výsluní. Podobně jako v jeho příbězích dochází k doslovným fůzím lidského těla s nejrůznějšími zdánlivě cizorodými entitami včetně technologických, vztah kamery ke své „předkamerové realitě“ je vpostatě erotický, intimní, ovšem s obrovským potměšilým šklebem v „podhoubí“ této symbiózy. Cronenberg je zároveň postmoderním cizopasníkem s vyhraněně kritickým apetitem. A mimo to všechno je Moucha filmem, v němž charismatický Jeff Goldblum vytvořil svou zatím nejúžasnější roli. Na Mouchu II, se směšným podtitulem nouzové dramaturgie „Jak otec, tak i syn“, jsem se raději nedíval.

Petr Marek

The Fly
Režie: David Cronenberg
Herají: Jeff Goldblum, Geena Davis, John Getz
Hudba: Howard Shore
Scénář: Charles Edward Pogue, David Cronenberg
1986, 96 min, český dabing

MOUCHA II
The Fly II
Režie: Chris Walas
Hrají: Eroc Stolz, Daphne Zuniga, Lee Richardson
Hudba: Christopher Young
Scénář: Mich Garris, Jim a Ken Wheat, Frank Darabont
1989, 105 min, český dabing