MOUCHA
Hlubinná, filozofická rovina 
všech filmů autora ironických hororů Davida Cronenberga většinou traktuje téma 
procesu proměny myšlení subjektu v závislosti na zkreslení představy o 
obklopující realitě, většinou buď za pomoci motivu fyzické mutace nebo kritikou 
obrazu skutečnosti úhlem virtuality. V „komerční“ černé komedii, která je 
remakem stejnojmenného vědecko-fantastického psychologického melodramatu z roku 
1958 jde vlastně o cvičení na dané téma v „lehčím“ žánru. 
„Vše pro kameru!“, 
napadá mě u Cronenbergova vizuálního stylu, tolik blízkém Hitchcockovi. V tom 
tkví propast mezi faktografickým a kinematografickým přístupem k filmovému 
vyprávění. Cronenbergovy postavy vlastně nekomunikují spolu, komunikují s 
médiem, jejich charaktery jsou rozpravou o uměleckém obraze charakterů (ve 
velkém to zúročil v eXistenZ z roku 1999, jednom z nejdůležitějších a 
nejzábavnějších „filmů o filmu“, mimojiné...) a vše se projevuje zcela fyzicky 
způsobem vystavování se kameře, vyhřívání se na jejím (u Cronenberga 
sarkastickém) výsluní. Podobně jako v jeho příbězích dochází k doslovným fůzím 
lidského těla s nejrůznějšími zdánlivě cizorodými entitami včetně 
technologických, vztah kamery ke své „předkamerové realitě“ je vpostatě 
erotický, intimní, ovšem s obrovským potměšilým šklebem v „podhoubí“ této 
symbiózy. Cronenberg je zároveň postmoderním cizopasníkem s vyhraněně kritickým 
apetitem. A mimo to všechno je Moucha filmem, v němž charismatický Jeff Goldblum 
vytvořil svou zatím nejúžasnější roli. Na Mouchu II, se směšným podtitulem 
nouzové dramaturgie „Jak otec, tak i syn“, jsem se raději nedíval.
Petr 
Marek
The Fly
Režie: David Cronenberg
Herají: Jeff Goldblum, 
Geena Davis, John Getz
Hudba: Howard Shore
Scénář: Charles Edward Pogue, 
David Cronenberg
1986, 96 min, český dabing
MOUCHA II
The Fly 
II
Režie: Chris Walas
Hrají: Eroc Stolz, Daphne Zuniga, Lee 
Richardson
Hudba: Christopher Young
Scénář: Mich Garris, Jim a Ken Wheat, 
Frank Darabont
1989, 105 min, český dabing