Rozhovor Martina Fišera s Petrem Markem
pro časopis Živel - pracovní emailová verze
Rozhovor s Petrem Markem, režisérem z Hranic
na Morave
úvod:
Kdo je Petr Marek. V mládí hokejistou z
donucení otcem - profesionálním sportovcem. Pozdeji v Hranicích na Morave
propadá lásce k filmu, stává se filmarem-amatérem, jehož kariéru zakoncuje
nekolikanásobným neúspechem u prijímacích zkoušek na FAMU, korunovaným ovšem
diplomem v oboru filmová veda na pražské Filosofické fakulte. Vývoj událostí jej
i tak zavedl k profesi promítace v regionálním kine a produkování vlastních
"divných" filmu, jak sám "papouškuje" po recenzentovi svých filmu, Michalu
Bregantovi, a které snad pouze zatím projednou oficiálne bylo podeprené státním
grantem.
Filmy delá casto "strihovou metodou". Nesdílí pokaždé ani tolik
prevažovaný požadavek, aby film mel vždy svou príbehovost - nejkýženeji tvz.
vtipnou "pointu"a jednotný dej. Originalita videna napr. v preházenosti scén
také není jeho favoritní... V soudobé situaci tvrdí, že ke svetu je možné
vyjadrovat se treba práve strukturálním videním - clenitostí, "harmonizací" a
strihovou koncepcí, to vše zrejme nejlépe dohromady. Pritom je schopen udelat
moderní inscenaci na "jedné dejové scéne" bez "globalizacní"roztríštenosti
...viz. jeho Moje milé deti, kde ovšem je tahle "klonalizace" ve vztazích mezi
"milenci" hlavním tematem jinak velmi profesionálního videofilmu...
Co by
se mohlo dnes ješte vubec pro osvežení se ztuhlou strukturou filmarství
delat?
Stále více mám pocit, že dnešní "vyprávecí" film, tedy film, který
má nejakou dejovou linku a reší se v nem nejaká faktická zápletka, by mel
prekrocit své stávající obrysy a vydat se na pruzkum do "vetších dálek". Mám tím
na mysli i délku filmu. Soucasný devadesáti- až stodvacetiminutový film je již
trochu príliš standardizován. Jeden problém - jeden happy end. Devadesát minut.
(Porád mluvím o filmu "vyprávecím", zatím to není prípad filmu strihového) Byl
bych rád, kdybych byl divákem filmu, který me zaujme zápletkou, kterou vyreší,
po devadesáti minutách poskytne happy end, pricemž ale již v tuto chvíli
rozjíždí zápletku druhou, kterou také vyreší - za dalších devadesát minut. A tak
dál a dál - stopáž nejméne pet hodin. Vlastne pro "dnešní dobu" je
nejadekvátnejší konzumace "seriálu" - ovšem v kuse!
Zaujal jste mne ve
svém Filmu Petra záberem sebe sama jako "hrdina z komiksu" (viz foto u
interview), jemuž do vlasu fouká vítr, ale nakonec se ukáže, že to hraje fén v
ruce. Proc v ceském filmu vždy to shození, snižování, když vec se v urcitém
kontextu a atmosfére sama muže zdát také smešná?
No ano, proc to tam mám,
když tak nesnáším pointy a dovysvetlovávání...? Naštestí jsem si vzápetí
pripomenul proces strukturování Filmu Petra a uklidnil se. Jedná se zde totiž
již o krok dál: "priznání" fénu pro me tehdy nebylo "shozením" ("ceským
shozením"), ale již parodií tohoto principu, výsmechem "(ceskému) shození"! Ve
Vaší otázce je i to, že jsem tedy asi prevezl i Vás.
Pro me je vždy
duležité, aby se obraz "znemožnil" sám. Všechna ta doslovnost a strach z toho,
že by "oblouk nebyl vyklenut", nebo že pointa není dost jasná, ci že se kdesi
objevuje bocní význam, který by mohl shodit a tím "znesvetit" ten "pravý", mi
lezou krkem a snažím se pracovat s otevrenou stavbou, do níž mohou vnikat jak
nové "krásné", "ušlechtilé" významy (prirozene i ty, a predevším ty, které ty
stávající relativizují), tak se mohou rodit skutecné hovadiny, krásné nesmysly i
podstatné absurdity. V ceském filmu se to vskutku nyní prakticky nic nedeje,
nebýt Nemce a Vachka. Godard má uprostred vysoce poetického Bohužel pro me! z
niceho nic titulek: Ríjen elektroskop se zachvel a usne.
Proc je
romantika a lá Keroac v Cechách tolik prijímána?
Já nevím, co by byla
pravá ceská filmová romantika. Snad Pucholt v Láskách, Menšík všude, filmy
Jasného (jsem velkým prítelem Návratu ztraceného ráje!), snad je takto ceský i
Menzel (jehož však príliš v lásce nemám). Tady se ale asi nechávám unest
predstavou o té otazce, než jeji podstatou, a jestli Pucholt, tak vlastne
nejromantictejši ve Starcich na chmelu. Nedotahuju ale tak mezeru mezi
"romantikou" a "romantismem".
Spíše mi prebývá to, co chápu pod Vaší
narážkou na Kerouaca v Cechách. Jsem, myslím, velice ostražitý vuci "dovozu"
kultu, s rozpaky a ironií sleduji "beatnickou" stylizaci soucasných mladých
umelcu, nesedí mi "ceské ethno" (bubínkarení, svetonázorové presmerování POUZE
na východ...), jsem dost neduverivý vuci povrchnímu mísení kultur. Tudíž mi
príliš "nevoní" treba práve i casopisy, které se tomu programove venují, jako
jsou ŽIVEL nebo TAMTO. (A byl to také duvod, proc jsem rád zacal do TAMTOho
prispívat: po prvotní snaze distancovat se, jsem došel k názoru, že je lépe do
takového prostoru sem tam propašovat podvratný názor.) Neco jako "prírucka
nezávislého" me rozesmívá, budu se "nezávislejší" cítit spíš, když mi vedle
CABARET VOLTAIRE bude v policce s "cédécky" stát SANDRA.
Proc jako filmar
jste nemel ješte chut, alespon co vím, zabývat se Béckem - jako žánrem, treba u
jednoho filmu? Oslovuje Vás hloubeji žánr nebo dobrá filmová adaptace ci
inscenace?
K "bécku": jako všichni amatéri jsme i my s kamarády zacínali
žánrovými parodiemi (gangsterky, horrory, ale i televizní inscenace,
videoklipy...). Je to ale podobný prípad jako všechny ty pointy a shození. Je
jednoduché odrážet se od dobre vystaveného skokanského mustku, i když není
samozrejme už tak jednoduché vykroužit velesrandovní piruetu), ale ve spolecné
tvorbe s Jirkou Nebeským jsme, myslím, meli vždy potrebu vybudovat si nejprve i
ten mustek. Tím vznikl náš vlastní prostor, kde už jsme mohli provádet i treba
travestování vlastních klišé! Prirozene každý den se vymyslí nekolik žánrových
fórku, které by bylo skvelé využít - kdyby k tomu byla ochota a duševní energie.
Pokaždé si ríkám: dejte mi sto hotových vážných filmu a já do každého z nich
vsadím jeden gag, kterým je rozložím. Ale vystavet kvuli tomu celou konstrukci
nám zatím nikdy jaksi "nestálo za to". (Pozn.: výjimkou snad je jen parodie TV
inscenace Parta 77, natocená v roce 1998 s Tomášem Doruškou)
Co Vás baví
v televizi za programy? Bral byste práci pro regionální TV, kdyby byla otevrená
svobodné tvorbe?, v prípade že ste pracoval pro instituci komercních (treba i
regionálních tv) nekdy?
Na televizi se dívám minimálne, filmu dobrých
mnoho není, když tak francouzské nebo ceské komedie ze 70tých let, pokud není
neco ve "Filmovém klubu". Nedávno me moc potešil animovaný seriál Dr. Katz, mám
rád "diskusní porady" vcetne Volejte rediteli, vubec dokumenty (ale mnoho se u
nich nazlobím). Strašne me baví sledovat image hudebníku a regionální televize
je muj nejvetší sen! (tedy krome ego-potreby "strašne se proslavit"!
Vše
duležité by se melo odehrávat "v malém", na "místní úrovni". A funguje to v obou
smerech, jak pro "dovoz", tak pro "vývoz". Jestliže máme v Hranicích na Morave
skvelou elektronickou kapelu, potrebujeme jakoby "o jednu mín ze sveta" (ha ha).
A naopak: není nutné, aby tato naše skvelá hranická kapela zpívala anglicky,
protože ve svete už anglicky zpívající kapely mají. Ve "svetlech" svobodomyslné
regionální TV bych chtel strávit když ne život, tak alespon stárí!
Proc
na "bežného" ceského "filmare" (i amatéra) a diváka má takový vliv Lynchuv svet
(konkr. Twin Peaks) nebo Trieruv Riget (Království) a nebo ješte Švankmajeruv
(nebo Bunuelova prvotní predstava filmu) svet? Cím si dnes filmar privodí
masovou oblibu ci kult u intelektuálu?
No ta první cást otázky je na
telo! Nebot sám to na sobe cítím. Vím, že jak Lynch tak Trier prekracují urcitou
hranici slušnosti, ale i tak je Ztracená dálnice pro me jeden ze zásadních
filmu. Avšak napr. Zbesilost v srdci a Modrý samet je pro me ten prípad
jednoduchého odrazového mustku. Myslím, že i Trier zminuje (spolecensky) docela
duležité veci.
Co me na jejich kultech poburuje?
Zbytecný hnus,
laciné efekty (kterým se sice Trier smeje, ale používá za steným cílem -
ohromit) a obsazování detí.
V prijímání umení se dnes preferují prvky
nadskutecnosti. Masove mohou uspet však jen ty nejviditelnejší a to bývají navíc
(a proto) ty temné, negativní, násilné. Oproti tomu cistá pozitivní fantazie již
vyžaduje více vnímavosti. Divácké skupiny, oddávající se vyznávání kultu, se
delí na "pozitivisty" nebo "negativisty". Pojítkem pro všechny ale zustává ten
povinný moment tajemna. V Evrope pro nej vstoupili v oblibu práve Lynch (na
jedné strane) nebo napr. Kieslowski (na druhé).(...)
Nejde tedy o filmové
hodnoty: Prostredky, které používá treba "folkový" Martin Šulík, jsou víceméne
literárne divadelní a vpravde skutecne filmových hodnot se nedotýká. David Lynch
se svými výtvarnými obrazy nakládá - podobne jako Švankmajer - sice filmoveji,
avšak méne filosoficky.
Je to takové kupení, které pak za doprovodu
zbraní techniky má ten efekt o(c)hromovat. Jiná rafinovanost pak prichází tam,
kde se na totéž jde vlastne z druhé strany, což je, myslím, prípad ceského
filmu: je to vtíravá nenápadnost, ostentativní neokázalost i jakoby opozicní
(proti tomu temnému a negativnímu) lidství. ("malé" lidství i v tech ceských
tragédiích)
Zaujal ste mne reakcí na Nemcuv film, v cem je inspirující a
máte kritický pohled na Vachka?
Jméno kódu: Rubín je jeden z mála opravdu
"osvobozených" ceských filmu. Souvisí to s temi zde již zminovanými obrazy,
které jsou ochotny se znemožnit. Nemec pojednává vpodstate tragické téma
(odumírání lásky na pozadí mocenských boju) s "nárucí" otevrenou bocním i
protijdoucím významum, nebojí se okamžite po vystavení jakési struktury ji
okamžite rozprášit protimluvem ci jen totálním nesmyslem, a nebo také jen jemne
posouvat vzešlé významy z tragicna do hyperabsurdna. To je ten kámen úrazu, kdy
kritikové jaksi nemohli pristoupit na to, že je možné ihned si strílet z toho,
co bylo vysloveno vážne, pricemž ta vážnost není poprena, možná dokonce ani
relativizována - pouze byl objeven další prostor, tentokrát pro humor. Nemec k
tomu navíc "napumpovává" plátno neutuchajícím proudem vysoce kinematografických
obrazu a využívá snad všech možností (klasické?) filmové reci. Jsem absolutním
fanouškem tohoto filmu.
Ale Vachkova forma je ješte mnohem svobodnejší
než Nemcova. Ve Vachkových filmech vlastne není možné snažit se vykládat, hledat
klíc k interpretaci nejakých zasutých a spodních významu. Myslím, že v pravém
slova smyslu "skryté" významy u Vachka nejsou. Je to, myslím, nyní
nejduležitejší postava ceského filmu. A mé kritické názory se vlastne vztahují
pouze k nekterým velmi drobným nuancím jeho "osobní ideologie", které jsem mohl
slyšet treba na jeho prednáškách. Jeho dílo je pro me (zatím) stoprocentní.
Zaujal jste mne tematem "corkariny" a postdabingam postavy "novináre
Zvonimíra Konecného" - proc Vám moc "neríkají" filmy jako Human Traffic, nebo
Trainspotting? - potažmo Samotári, Knoflíkári, Príštipkári?
Kultovnost
techto filmu stojí na urcité sociální ideologii, kterou nesdílím. Je mi dost
protivné hecování diváku ve smyslu "nejvetší vovdaz, jakej mužete zažít!" No a
druhá velmi podstatná vec je, že to skutecne není kinematografie! Prakticky
vubec se tam nesetkáte ani s náznakem filmovosti (výjimkou je cástecne
Trainspotting), vše se odehrává ve scénári - to je hlavne prípad tech
Zelenkových generacních masáží, které jsou kinematograficky pusté a tudíž
nesmírne nudné.
Image mánicky, ceský underground - u mladých grunch,
sídlištní kultura a její "kritika" ve Vašich filmech? - já v tom vidím docela
vizuální problém, Vy s tím naopak pracujete bez pozlátek - je pro Vás tato
"pravda" o ceských omylech a špatném plagiátorství - ruského ci amerického
vlivu, skutecne vhodným prostredkem, jak se dopídíte hlubší pameti - zprávy o
hodnotách rozumu a citu ve filmu?
Tato otázka me i Jirího Nebeského
obzvlášt nadchla. Naše spolecné uvažování je dost sociologické, a jedním z
nejoblíbenejších tercu humoru byly pro nás vždy subkultury a jejich "vybavení":
to znamená "image", kulty, nové tradice, celý ten specifický folklor. (Velice
nás kupríkladu potešil britský sitcom Mladí v parte, práve díky rozvrstvení
sociálních rolí jeho hrdinu) Velmi casto jsme tento humor prenášeli do života -
Jirka si nechal z legrace narust "grunge-bradku", oba jsme si nechali udelat
"disco-úcesy" a podobne. Do prvních filmu jsme se také rádi "hastrošili".
Posléze se ale tento moment jaksi stal naším životním stylem (!) a v pozdních
filmech se casto objevujeme už v této "naší civilní" podobe! Takže naše první
reakce na otázku byla: "Cože? Tam neco takového je?"
Proc se rvete nebo
už nervete a poskakujete pred kamerou, štve Vás to v Hranicích?
Nevím.
Vhodné pro psychoanalýzu. A taky: mám sklony k maniodepresivite. Hlavní duvod
ale byl jednoduše "aby se neco delo". Ale otázka se mi velmi
líbí.
Vydržel Vám vztah s Vaší dívkou i pres jeho medializaci ve Vašich
filmech? Zobecnení v Mojich milých detech - má to co delat s nejakým Vašim
názorem na ženy a muže, na partnerské vztahy dnes vubec?
Vydržel. Moje
milé deti! jsou muj "komercní hrích", nicméne, myslím vkusný. Je tam kus "mé
osobní ideologie", byl mi vytýkán cynismus (Chytilová) a postavě pasivita
(Blazejovský), ale naopak: základem je radost.
Jak si uvedomujete rozdíl
mezi recí obrazu a rétoriky? To samé mezi statickým obrazem - malírstvím (i
moderním) a filmem, fotografií?
Zatím nemám ponetí, co chytrého k tomu
ríct. Myslím, že malírství a fotografii vpodstate nerozumím. Jen jednou jsem
napsal clánek Dokument, fotografie, film, dá se najít na http://unar.tripod.com/Fotka.htm
Tocíte na video a "nevadí" Vám to. Jaké to má specifika a výhody krome
financních?
S temi financími souvisí to, že video je prostredek k
plýtvání filmovým casem. To má i dobré i zlé plody. Je možné cekat ctyri hodiny
na zázrak, a pokud se neudá, kazetu vymažete. Videomá i tu specifickou
vlastnost, že je jakoby z podstaty ironické. Myslím, že videní ocima (okem) se
více blíží filmovému typu obrazu, video je tedy "parodií" normálního videní.
Video nám vždy pripadá "skutecnejší", "sprostejší", sami sobe se na videozáznamu
nelíbíme. Když jsem loni zacal natácet film Láska shora na šestnáctku, zhrozil
jsem se, jak obrazy vycházely samy o sobe poetické, krásné. Oproti videu
najednou zmizel ten ironický punc. Byl to pro me zpocátku velký problém, nebot
ve chvíli, kdy jsem chtel být ironický, jsem tocil básnive a když jsem chtel být
poetický a natocil neco krásného, výsledek byl preslazený.
Dokoncuješ
film. Co to bude zac? Má nejakou specifickou koncepci?
Film má pracovní
název Láska shora, forma je trošku kombinací "montážního" a "vyprávecího" filmu
s dokumentárními momenty. Je to trošku road-movie, trošku love-story, ovšem se
všemi atributy "divného filmu" (spíše termín z clánku Michala Breganta než z
Živlu). Tocíme ho na šestnáctku, dostali jsme na dokoncení grant Státního
fondu..., vypadá to na celovecerní koktejl. Pri natácení jsem mel v hlave
vpodstate jasnou myšlenkovou i dejovou koncepci, která se ovšem naplnovala zcela
improvizovane za pomoci predstavitele hlavního hrdiny filmu - multimedialisty a
performera Prokopa Holoubka (který nyní již více než rok úcinkuje v našem
Dekadentním divadle Beruška). Ve filmu se objeví i další velká postava
soucasného "experimentálního" filmu a hudebního undergroundu Bohdan Karásek.
Mezi herci jsou opet blízcí prátelé a rodina (moje maminka ve své zatím nejvetší
roli). Herci jsou vetšinou totální "prkenáci", je to loutkový film. Velkou roli
bude hrát hutná zvuková stopa, vetšinou oddelená od obrazové. Snažil jsem se o
"divnou" dramaturgii, film bude zámerne trochu klopýtat, ale prekvapive nabídne
pomerne klasický konec.
Tvoje filmy nekterí teoretici i praktici za
kvalitní ukázku ceského filmu soucasnosti a slibného talentu do budoucna. Což je
skoro výjimka a cest. Máš z toho neco v Hranicích nebo jinde? Co treba doma, jak
se líbí rodine, nejbližším Tvoje filmy?
V Hranicích se myslím vlastne
nic neví, promítali jsme tu pouze trikrát (Bajestu Gumbrinu, 90 minut v
Solingenu a jakýsi prurez tvorbou). "Divadlo Beruška"..., jehož jsem "clenem",
již v Hranicích osm let nevystoupilo. Trochu se zde ví o našich hudebních
aktivitách - kapela UNARCLUB a já jakožto "Muzikant Králícek". A rodina? Byla
zatažena.
_________________
Sem bych chtel znovu vlozit tvou
otazku o pubertalni hre, libila se mi. A zde odpoved: Hrajeme velmi cile mimo
Hranice, približne dvakrát mesicne, je to v soucasnosti asi nejživejší odnož
UNARCLUBUa probíhá tam, myslim, intenzivni výzkum. (
http://unar.tripod.com/Beruska0.html ) To na jiných úrovnich máme skutecne silné
pubertální fosilie, jako je bytová skupina The Scalders, jejiž hity jsem letos
oprášil a natocil jim jako Kralicek "coververze", zde to již trosku
zapáchá.
Ceho je dnes podle Tebe film schopen, co muže sdelovat a ceho už
ne?
Jako v TAMTOm: Pro me jsou nejzajímavejší ty "malé formy" -
subjektivní zachycování, možnost sdílet necí pohled. Nemám treba príliš v lásce
"hru s odkazy", citace a podobné "zasvecené formy" (pritom ale miluji Godarda.
Mimochodem práve jeho pozdní filmy zrovna "intoušové" neberou a já (+ Doinel
+Janecek) fakt nevime, jak vás už presvedcit, že to je jednoznacne
velké!)
Jestli je film živý nebo mrtvý? (...) Hraný film je, jak jinak,
predstíraný život. Ne, je to jen film!(...)
Rozširování pomocí technik
jsou "nové možnosti". To samotné však není prohlubováním. To muže nastat skrze.
(...) ... máme právo pravdive uchopovat. Pravdive znamená uprímne. Uprímne
znamená bez násilí na svetu. Nejlepší filmy nás stejne vždy donutí k slzám,
nejradeji k radostným slzám oslnení velikostí, smutkem, krásou. Láska k svetu,
bez níž není možná skutecná krása. Legitimní je opet vše, co nepusobí zlo. (...)
Žánr není podstatný.(...)
Použijte krásne kýc! Nikdy nevyužívat. Prožít.
Dlouho jsem si myslel, že od vecí, které mi nevoní, mám dávat ruce pryc. V
poslední dobe jsem pootocil: Je treba v (mne) nepríjemných prostorech vytváret
(mne) príjemné veci. Pro mne filmovost. Anekdotu mužete vyprávet, román lze
precíst, divadelní hru shlédnete na prknech. Tudíž nikdy nezfilmovávat
literaturu, divadlo...!, aby se filmu "mohlo verit" a zároven udržel
jedinecnost.
....Filmové umení (...) pomáhá nám udržet pozornost.
Pohyblivé obrazy? - vytvorení iluze pohybu cloveka ze záberu do záberu
je vlastne jednou z nejvetších umeleckých "lží". Ponížením strihu jen na
zahlazovace hran ochuzujeme úžasnou možnost myslet filmem! O vznik nových idejí,
které objevíme stretem dvou záberu (Ejzenštejn!). Ano, v tom míste, kde se
stýkají dva zábery, a které bývá v posledních letech spíše retušováno ve jménu
plynulosti deje, se casto odehrává to nejpodstatnejší - vzniká (zcela specificky
filmovou cestou) význam! (...) Opet má snad zásadní slovo myšlení kamerou! Není
prece nejduležitejší, ŽE byl porízen záber z takovéhoto zajímavého pohledu, je
podstatné PROC. V nejlepším prípade neexistuje druhá, stejne dobrá varianta pro
vyjádrení urcité myšlenky (negativní príklad filmu Knoflíkári, kde ve valné
vetšine záberu je prakticky lhostejno, jak jsou zvoleny.). Stálý význam muže mít
i osamostatnení zvukové stopy od "svého obrazu".
Na záver ješte dve na
sebe navazující poznámky. Film muže být dobrý i tehdy, jestliže žádnou z techto
podmínek nesplnuje, ale jednoduže se dívá do sveta a tím pro nás objevuje ony
fascinující obrazy. A poslední extrém: film, který nesplnuje ani tento poslední
bod. Film, který muže být i dost nepovedený, ale je jednoduše uprímne cistý a
zárive dobrý. Od slova DOBRO.
Space poezie a styl tu puvodní i ceskou
"lidskou" poezii zaškrtil nebo pretrel a odstrelil mimo Zem. Proc myslíš, že
dnes poetizace všech struktur látek pro filmy už není obecne v prostredí Cech,
kdysi poezii "domovském", akceptovatelná?
Space poezie - to je
materializace nadeje. Prichod neceho nového "odjinud", ale stále na základe
logiky: "priletí kvalitní technikou", "jsou daleko pred námi", cili - jakoby
"vycházejí z nás".
Došlo na to: Možná to s tím souvisí - co Ty a sci-fi,
rozvedl bys to, našel bys neco, máš svuj sci-fi film, muže mít sci-fi
teomystický presah?
Jsem velký detský milovnik sci-fi, zájemce o
kosmonautiku - no co taky jiného v ranych osmdesátých letech v zemi okupované
"kosmickou velmocí", kdy vlastne hlavní show studené války se odehrává ve
vesmirném soutežení. Proto v mém živote mají stále místo Neználek na Mesíci
(napsal jsem dokonce ve druhé tríde epigonský román Robinson na Mesíci, dá se
najít i na síti na našich stránkách Nakladatelství Unarclub pod casopisem
Maštal, je to v nejakém devátém a osmém cisle myslím, pekné poctení). A
samozrejme Zkouška Pilota Pirxe nebo Záhada souhvezdí Orionu a speciálne i
Monstrum z galaxie Arkana. Dnes opravdu osudove rád mám: Alphaville, Solaris a
Stalkera (i když ten snad uz ani sci-fi není). A nedám dopustit na Vetrelce. Za
vysoce preceneného považuju Blade Runnera. A vlastne trochu do sci-fi zasahuji i
geniální Zemanovy filmy, treba Na komete (no ale tam je prece dost silný
romantický moment, ale ne zas až mnoho ceský, a taky shozený...).
Zajímá
me z Tvé praxe ješte prípis a odpis, co Te naposled trklo z promítací
kabiny?
Mel jsem ješte pripravený seznam filmu, které me zaujaly behem
toho roku a pul v hranickém kine, ale s posráním pocítace jsou v riti, takže
trochu zavzpominám, ale nebude to slavné, mám problémy s pametí:
Ledová
boure, Zakázané ovoce, Ospalá dira, Šestý smysl, Tenká cervená linie, Eyes Wide
Shut (asi úplne nejvíc), Star Trek: Vzpoura, Klub rvácu, Charakter, Celebrity
(moralne), prvnich patnáct minut Vikingu, Rabin, knez a krasná blondýna,
Chungking Expres, Jackie Brownová, Príští správná vec, prvni pulhodina Erin
Brockovich, Vrískot 2, Ronin, Miluj bližního svého, Pocetí mého mladšího bratra,
Záhada Blair Witch, Kanárek.
Sraly me: Samotári, Kourové signály, Zimni
host, Létajici Holandan, Siberia Zhasnete cervené lucerny, vlastne vesmes
pseudo-Art-filmy.
To mám celkem radost (strefil ses i do mého apetitu),
protože napríklad Zimního hosta považuji osobne za jeden z nejvetších hnoju pro
ceské kino. Ovšem obdržel jsem dopis od kamaráda - studenta filosofie, že Zimní
host je jeho vzorový film,jak prý si predstavuje, že by filmy mely vypadat, a
znám také názor prof. Belohradského a Petrícka, jaké že to skvelé, že Cechy
postihla nová Zelenkova vlna. Tahle parta mi nahrává k poslední otázce. Ani tito
premýšlivý mužové nejsou schopni vnímat filmový obraz jako takový a sledují
literárnost apod., natož aby pak obycejní diváci rozumeli tomu, že tyto filmy
jsou prázdné.
Nemá ani cenu jim to vysvetlovat, ale cím jim tedy vytrít
zrak?
Podivil jsem se, ze ve svém seznamu nemám Pláz, ta se mi (s
výhradami) velmi líbila. Já ti nevím, jak na to. Ale i tobe se prece zajida novy
Godard! Asi udelat skolení.