CESTA Z EGA
Skrytý dialog s komentářem Petra Marka nad jeho snímkem Mého
snu čert
Auteurské experimentální filmy Petra Marka jeho diváka,
řekněme, "infikují" svobodou myšlenek*, specifickou hrou, nabouráváním
kulturních stereotypů. Vyžadují empatického recipienta, který na Petrovu
soukromou HRU přistupuje. Filmy P. M. tedy PUSOBÍ jako nepřímý atak - iritují,
negují, diskutují, polemizují a... moralizují, a to vše v rámci autorovy vnitřní
řeči, v nezúčastněném komentáři sebe sama. Petrovy filmy jsou výsostně situované
do jeho soukromí: "hraje" zde jeho domácnost, rodina, přátelé a předně, to celé
je reflektované prizmatem autora**.
Film Mého snu čert je závěrečný
díl autorovy "trilogie blbosti" a P.M. ho chápe jako "cestu z ega". V pořadí
první snímek této trilogie Film
Petra (1996) se pohybuje na platformě "kdo jsem" a následující Film
Marka - svět hlemyzu (1998) je o tom, "kam patřím". Kde je tedy divákovo
místo, když mu tvorba P.M. neumožní primárně se sebeprofilovat, identifikovat
se? Autor sice v prvním řádu jakoby nepřipustí divákovu přímou participaci na
jeho soukromém "hračičkářství", které navíc nefunguje v obligatorních herních
modelech, ale zároveň struktura snímku diváku umožňuje si Petrovo herní doupě
přivlastnit a "propašovat" do něj i vlastní pozici, či spíše autonomní herní
strategii. A to přesto, že se jedná o jakousi dostředivou hru, kterou hraje on
sám, o sobě, pro sebe***. Pokud je svébytná hra pro tvorbu P.M. tolik
signifikantní, lze vystopovat její pravidla?
Je nesnadné a možná i
nepatřičné vymezovat pravidla hry, jejichž projevem je jurodivá spontaneita a
absolutní svoboda (tvorby). Mého snu čert například otevírá autorův sen,
v němž třikrát vraždil (mord jako jedno z témat rozvíjel P.M. už ve Filmu Petra, kde zase
třikrát ohrozil život svého přítele Nebeského****). Své oběti - Davida Bowieho,
Helenu Růžičkovou a svou dívku, ukryl ve vlastním bytě do nábytku, odkud je
několikrát neúspěšně vyvolává k reakci. Aktem ověřování si mrtvolnosti
postižených je však celá temná kriminální zápletka ukončena zcizujícím efektem
"nepatřičného" střihu na jakousi "bezvýznamnou" diskusi Petrových přátel, jež je
mimo obraz - voyersky zpoza kamery (zásvětí?)***** autorem nahodile komentována.
Kamera přitom zabírá detaily tváří či těl, které mají tendenci se jakoby teprve
hledat (vědomě i nevědomě), objevovat a naplňovat svoji roli******. Petrův film
tak představuje montážní mapu, jež má povahu hry zdánlivě nezainteresované,
která však účinkuje jako zvláštní sugesce, hypnotikum, opiát, přičemž tento
efekt vyvolává stylotvorný (vztah zvuku a obrazu) a myšlenkový (vykládá a popírá
sebe, koncipuje se, reflektuje se) kontrapunkt. Scény zde tvoří ideově naprosto
samostatné, rytmicky na sobě nezávislé elementy se zřetelem k souzvukům, jež
vytvářejí melodii. Jindy sekvenci, kdy ve zvukové stopě děti v romštině halekají
ústřední song z filmu Titanic, překrývá Petrův komentář: "Cikáni
přeložili všechny důležité písně", a my jsme přitom uzavřeni v obraze
"zabydleného" prostoru panelového bytu s výhledem na normalizační architekturu
obchodního domu Bečva v Hranicích na Moravě, který se v ustrnulém záběru
skutečně začne "proměňovat" v legendární loď. Jindy se zase naopak zdánlivě
elementární význam osamostatňuje a emancipuje, a tím je pak ve výsledku
zpochybněn*******. Petrova práce s "materiálem" však přese všechny "zmatečné"
střihové a montážní postupy (divákovi se jeví jako bludné, ale snaha orientace a
hledání souvislostí ho neustále udržuje v napětí) nakonec směřuje až k
překvapivé konvergenci********. Charakteristické pro tvorbu P.M. také je, že
neklade (mimo jiné i tím, že jeho experimentální filmy vytvářejí dojem home
videa či pseudodokumentu) hranice mezi hrou samotnou a autentickým životem -
není bytím "jen tak", "naoko", bytím "jakoby". Hra P.M. totiž nepředstavuje
modelování reality, ale sama je jakousi realitou, respektive tuto realitu
generuje. Petrova hra je ovšem neuzavřená - tak jako sama realita, snímek končí
a ona hra jakoby pokračovala kdesi mimo obraz, snad v infernu (Petrova
snu)*********. "I já vám, samozřejmě, dám své alter ego", slibuje v jedné
sekvenci Petr, když reaguje na "filmy mladých režisérů". Obloukem se tak vracíme
k otázce prožitku, dojmu a zkušenosti jeho diváka, který Mého snu čert
akceptuje, respektive na něm participuje. Imaginární dostředivost filmu P.M.,
totiž svými rytmy, strukturou a obrazy, zároveň ventiluje asociace, které diváka
nutí hledat podobnosti, pociťovat známé i neznámé, jednoduše nutí ho aktivovat
své paměťové archivy. Stačí najít stopu...
Pavlína Míčová a Marika
Kupková
Vyžádané poznámky P. Marka:
*AD "myšlenková svoboda" - ty
filmy spíš o myšlenkové svobodě jsou, než že by byly myšlenkově svobodné. Je to
spíš o touze a "příkazu srdce", zároveň o snaze "agitátora".
**K autorskému
komentáři: S Jirkou Nebeským jsme postupně vyvinuli vypravěčskou polohu "autor -
vznešený blbec". Je to POSTAVA filmu - což je důležité, neboť je-li zaměňována
se "autorským světonázorem" (se kterým si samozřejmě hraje), přechází nálada
trapnosti spíš do řad diváků. Není tedy záměrem, aby se diváci ošívali, ale
hloupostí vypravěče bavili. A nejpodstatnější ale je, že "pravdy", kterých se
vypravěč dopouští tak pitomým způsobem, jsou samozřejmě z valné části myšleny
upřímně!
***Myslím, že hlavní třenice vzniká u tohoto principu tvorby ze
soukromého napětí mezi "apelem otevřenosti" a přirozeným sklonem k manipulaci. A
zčásti se to také stává tématem filmu.
****Připomenul bych jen, že ve Filmu Petra , označovaném
(mnou) jako "montážní klauniáda o ztrátě a hledání víry", si postava Nebeského
zároveň hraje na duchovní personifikaci.
****No to teda nevím! (Ale máte na
to samozřejmě právo.)
******Tento poznatek se mi naopak velmi líbí. Myslím,
že proces postupného on-line sestavování podoby nositelů významů, jejich
souvztažností a nakonec smyslu je velkým tématem tohoto druhu filmů. Za zmínku
tady jistě stojí zásadní stylotvorný prvek "trilogie" i několika dalších, a to,
že tyto filmy jsou kompletně "stříhány v kameře". Neextistuje tedy žádný
zbytkový materiál a film vzniká jakoby ze sebe záběr po záběru. Není možné se
vracet, je to totální linearita. Zároveň je tu moment záměrného (a pro takovýto
proces "záznamu tvůrčího myšlení" nezbytného) váhání ohledně významu i kvality
předváděných významových i skladebných figur - zdroj
humoru.
*******Souhlasím. Ale kde třeba? Příklad by se
hodil.
********Tento "karetní" styl, jsme vyvinuli s Nebeským v roce 1993 pro
Bajestu Gumbrinu. Začal
jsem jej potom hojně používat. Jde o to, že přibližně v první třetině vyprávění
jen "rozkládáme", řadíme za sebe všechny podstatné motivy. Poté jsou
"zamíchány", vzniká jakási zápletka a nakonec, v poslední třetině dochází k
vyřešení "partie".
*********No teda! Nenechávejte se tolik unášet názvem
fimu!
To jsou tedy mé poznámky k vašemu textu. Jinak děkuji, vlastně
nemám výhrad. Sedí to. Jsem překvapen silně filmologickým přístupem . Čekal jsem
od vás i špetku "sociologie". A také více "zarytí" do napadnutelných míst. Jsou
tam.
Zdar!
Petr.
Mého
snu čert (UNARFILM, 65 min.,
VHS)