STRÁNKY KAKADUA:
-
STÁHNOUT
- výběr Diskrétní sezóna 92 - 04
- DISKOGRAFIE
- seznam vydaných alb
- DISKRÉTNÍ SEZÓNA
- best of dvojalbum ke stažení
- DOKTOR & DEMENT KOMPLET
- Dvoj-CD-Rom s kompletní diskografií
- FOTKA
- velká koncertní fotografie
- ROZHOVOR
- rozhovor pro časopis Rock&Pop, ještě jako Doktor a Dement
- TEXTY 1992 - 93
- slova k albům DON BASS, HALÓ, TADY SVĚDOMÍ, čISTÁ RASA a JEŠTĚ JE
čAS
- TEXTY 1994
- slova k albům EROTIK, MEČOUN a POHÁDKA O DEMOVI
- TEXTY 1997
- slova k albům ORAN - GUTAN a OSTUDIO
- TEXTY 1998
- slova k albům EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR, ART ROCK FREE JAZZU, VADNÝ a
REGOLAND
- TEXTY 2000 - 2004
- slova k albům PREDNISOLON - J a LEPROBEDNA
- NOVÁ POEZIE
- básnická tvorba dvojice
- MUZIKANT KRÁLÍčEK
- sólový projekt P. Marka
- GROŠÁK
- Jiří J. K. Nebeský
- DIVADLO BERUŠKA
-
- ZPĚT NA ZÁKLADNÍ STRÁNKU
-
V prosinci 1998 vyšlo kompilační dvojalbum,
mapující kariéru dvojice KAKADUO od jejich
počátků až do současnosti. Najdete na něm
celkem 35 skladeb ze všech období tvorby.
První CD bude obsahovat písně z let 1992 - 94,
druhé CD pak nahrávky, pořízené v letech
1997 - 98.
Druhou část alba si již můžete objednat
na CD přes nášOBCHOD
na E-mailu: muzikant.krlek@post.cz nebo rovnou komplet STÁHNOUT.
Obsah:
1.CD:
1. Jerzy Plazewski
2. Zle namalowana kura
3. Hugo
4. A.H. má hodnou ženu
5. Přátelství
6. Kristýnka
7. Dvě flašky od piva
8. Zánik domu Usherů
9. Let do nebezpečí/Smrad
10. Na horách?
11. Žízeň
12. Ještě je čas
13. Plochý nohy
14. Touha má
15. Holič je horší než alkohol
16. Ufon
17. Tričko = smrt
18. Nevěřim ti
19. Já jsem chytrý muž
20. Doktor a Dement '94
2.CD:
1. Zpátky dál
2. Lepší je být cílevědomě správný
3. V horách
4. Rádio, rádio
5. Šimpanz jediný
6. U moře
7. Poprvé dva lidé spolu
8. Křížovkář a parta zlá
9. Šlajzli
10. Motovidlo lidskejch vztahů
11. Mistr Punk
12. Exkluzivní rozhovor
13. Polemize
14. Argentina
15. Tak to už nezvládnu
Celkový čas cca 145 min
|
ZÁKLADNÍ HISTORIE:
1.
Kořeny dvojice KAKADUO sahají hlouběji do
historie Kulturního sdružení UNARCLUB. V roce
1986 natáčí Petr Marek, jeho zakládající člen,
později známý jako sólista MUZIKANT KRÁLÍČEK, se
spolužákem z šesté třídy Liborem Hanušem domácí
nahrávku "..., ty ptáku náš" a duo pokračuje o rok
později již známějším "Županem v záchodě".
První pokus o regulérní vystupování se uskutečňuje
v roce 1988, kdy s bubeníkem Jiřím Nezhybou zaklá
dají revivalovou kapelu SAVAREZ. Ta ovšem nakonec
nikdy nevystoupí. Na jedné raritní nahrávce této
kapely ovšem můžeme slyšet na perkuse hrát Jiřího
Nebeského, pozdějšího Markova partnera v KAKADUU.
Přes krotký pokus s projektem REQUIEM (Marek - ky
tara, Nezhyba - bicí, Pavel Martínek - klávesy) se
definitvně prosazuje až dvojice THE SCALDERS - Ma
rek a Nezhyba. Sestava i způsob práce se ustalují
a THE SCALDERS spolu v rozmezí let 1988 - 91 na
hrají osm řadových alb: PAŘIČI (88), LEV (89), MU
ŽÍK (89), IV. (90), SOCIALISTICKÁ (90), RUDOLF
A ADOLF (90), ALOIS (91) a VOJÁCI (91). V té době
jsou již oba hudebníci členy revivalových BASTARD
a s repertoárem PINK FLOYD objíždějí Moravu.
Důležité pro další vývoj však je, že THE SCALDERS
prakticky od začátku působí pod přímou záštitou
UNARCLUBu, jehož jsou Marek, Nezhyba i Nebeský
zakládajícími členy. UNARCLUB totiž v Hranicích na
Moravě v roce 1991 začíná natáčet (především právě v autorském tandemu Petr Marek - Jiří Nebeský,
pozdějšího KAKADUA) elpíčko CHOBOTNICE NA KRAJI MĚS
TA. To přispívá k přeskupení tvůrčích sil: THE
SCALDERS vlastně zanikají, LP vychází 1992, kdy už
jsou natočeny první nahrávky KAKADUA, tehdy ještě
pod názvem DOKTOR A DEMENT, který vydrží až do
roku 1998, kdy teprve se kapela přejmenovala.
Marek, Nebeský i Nezhyba mají po maturitách
a jejich cesty se částečně rozcházejí.
KAKADUO ovšem v té době s vervou pracují, neboť
nezaměstnaný Nebeský vybíjí svůj pocit tvorbou.
Vznikají nahrávky DON BASS (93), HALÓ, TADY
SVĚDOMÍ (92), ČISTÁ RASA (93), JEŠTĚ JE ČAS (93),
MEČOUN (94), EROTIK (94), ORAN - GUTAN (97),
OSTUDIO (97), EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR (97), ART ROCK
FREE JAZZU (98), MR. VADNÝ (98) a REGOLAND (98).
2.
"Undergroundové duo DOKTOR A DEMENT" (a dále
už pouze KAKADUO) vymysleli Marek s Nebeským (oba
18) v květnu 1992. Název byl inspirován fotografií
dvou členů britské hudební skupiny ERASURE.
činnost zahájilo tentýž den pořízením nahrávky
skladby Jerzy Plazewski a okamžitým natočením
videoklipu. V maturitním týdnu pak natočilo
několik dalších písní včetně videoklipu A. H. má
hodnou ženu. V průběhu léta pak následovaly
skladby Láska, Zle namalowana kura, Tysiacz oczu
dr. Mabuse, Masák a další. 26 tracků bylo o dva
roky později zkompletováno do podoby dvojalba DON
BASS, které vydal Unarclub 1994.
DON BASS je
skutečně různorodou směsicí. Najdeme na něm
undergroundový folk, parodický pop, ale hlavně:
silně avantgardní skladby. Nic na tom nemění fakt,
že ve své podstatě je DON BASS písňové, ba dá se
řící "hitové" album. To je zásluha především
Jiřího Nebeského, intuitivního muzikanta bez
hudebního vzdělání a schopnosti klasické hry na
nějaký nástroj, s jehož přirozeným smyslem pro
chytlavý popěvek vlastně KAKADUO bezmála stojí
a padá dodnes. Protipžlem Nebeskému je
multiinstrumentalista Marek, který dokáže jeho
hitové nápady a neotřelé požadavky na aranžmá
obléci do kvalitních hudebních šatů. Nebeského
diletantismus, Markova profesionalita a společný
zájem "udělat hudbě co nejvíce schválností" jsou
základními stavebnými kameny skupiny.
V témže roce se KAKADUO uchyluje do domácího
nahrávacího studia (Studio Síně The Scalders)
ještě dvakrát, aby vznikly dlouhohrající nahrávky
HALď, TADY SVĚDOMÍ a ČISTÁ RASA. První z nich je
vlastně minimalisticky industriální suitou,
zahranou na domácí spotřebiče a zpívanou Markem
a Nebeským přímo při hře na "nástroje". Zazní
mixér, vysavač, mikrovlnná trouba, dřepy a v jediné
skladbě akustická kytara. Texty jsou vesměs
dadaistické, obvyklým prvkem na ranných nahrávkách
dua je dušený smích obou protagonistů.
Padesátiminutové dílo si později vybere tanečník
Vladimír Fekar pro svou uměleckou exhibici.
čISTÁ RASA je dvacetiminutová improvizace pro dva
hlasy a čtyřruký klavír. Téma: fašismus. Stylově
velmi vytříbené dílko místy značně přesahující
hranice recese. Dada se přelévá v surrealismus,
nechybí ani angažovaná výpověď.
V té době také vznikají další skladby, které bu
dou brzy zařazeny na DONa BASSe: Kristýnka, a Kos-
mická polka...
Nejdůležitější nahrávkou roku 1993 je zřejmě
ale další monotematické album - ekologická agitka
JEŠTĚ JE ČAS. Formálně navazuje na ČISTOU RASU
(opět jeden klavír a dva hráči - zpěváci), oboha
cuje však rejstřík zvuků o industriální prvky (ze
silovači zkreslený dech, nejrůznější neobvyklé
perkuse jako například židle). Výpověď tentokrát
již velmi konkrétní, snad až lehce prvoplánově
primitivní: člověk, dusící se na konci dvacátého
století vlastními technickými splodinami. Zde o
všem je přerušena první kapitola existence under
groundového dua. Marek a Nebeský tehdy "neuvažují
o jeho dalším pokračování".
3.
Novým impulsem k nahrávání je v září 1994 ná
pad Marka a Nebeského, typická "schválnost", nato
čit za večer (!) šedesátiminutovou kazetu s hud
bou, tu ještě tentýž den v jediném exempláři poho
dit v rodném městě na ulici a nikdy se s ní již
nesetkat. Kazeta tedy byla skutečně natočena. In
spirace byla tentokrát mimořádně silná a tak
vzniklo 18 skutečně hitových skladeb, zahraných
pouze s kytarou (Nebeský navíc hraje v některých
na unarské píšťaly). A zároveň vzniklo dilema: za
hodit nebo ponechat? Marek s Nebeským neměli dost
silné nervy na to, aby provedli svůj plán a nutno
dodat, že pro hudební historii to bylo dobře.
Vychází tedy nové oficiální LP dvojice,
pojmenované MEČOUN (podle Nebeského stylu zpěvu).
Je na něm cítit intenzita, s jakou vzniklo
a vlastně technicky zatím nejhorší nahrávka, co se
týče kvality zvuku (podle původního plánu se totiž
skutečně nahrávalo na velmi mizerný materiál), má
díky své nedokonalosti silnou autenticitu.
KAKADUO ovšem nepodlehlo nově osvědčenému
produkčnímu schématu a vrhlo se do práce na
propracované studivé nahrávce, která vznikala
během celého následujícího roku. A tak jak práce
na ní probíhaly nesoustředěně a roztěkaně, takový
je i výsledek: na jedné straně rozmanitost
(stylová, zvuková, výrazová), na druhé ale
roztříštěnost a nesoudrha. Album EROTIK obsahuje
12 písní, z nichž každá je na desce pouze sama za
sebe. V této chvíli KAKADUO skutečně opouštějí
hudební svět a jejich odmlčení potrvá tentokrát
celé tři roky.
4.
O tři roky později, 21. srpna, v den výročí
příchodu ruských okupantů, se KAKADUO opět
scházejí. A vznikají tři skladby, které dají
později základ albu ORAN - GUTAN (slovní hříčky se
staly nedílnou součástí názvů jednotlivých
nahrávek dua). Jeho dvanáct skladeb se vyznačuje
stylovou různoro- dostí, duch je ale sevřený.
V první polovině desky žánrově převládá
alternativní heavy metal a parodické ethno,
v její druhé části přichází na řadu meditativní rock.
Ano, ORAN - GUTAN je zatím "nejrockovější" nahrávkou
KAKADUA.
A po slibném novém začátku se brzy objevuje
další počin: OSTUDIO. Kdo čekal nový odklon od un-
dergroundu směrem ke komerci, byl překvapen: Osm
ambientních hudebních ploch nové desky nemá s lí-
bivostí vůbec nic společného, naopak: Je to zřejmě
zatím nejavantgardnější album skupiny. Bez použití
klávesových nástrojů se na něm Marek s Nebeským
vyrovnali s nastupující invazí elektronické hudby.
Novou změnou je pak na konci roku 1997 vydání
šedesátiminutové nahrávky EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR. Na
něm se zdá, jakoby KAKADUO definitivně našli
polohu, v níž je jim akorát: Střízlivé
experimentální aranžmá, hitové songy a navíc
- silně angažované texty. Stylově jistě
nejvyrovnanější nahrávka skupiny do té doby.
Celistvá, soudržná a živá. V polovině skladeb se
jako zpěvák i textař zaskvěl i do té doby ve stínu
Nebeského diletantského génia slabší Marek.
A kolotoč se roztočil naplno, neboť
v následujícím roce vydávají hned tři nová alba za
sebou! Jsou to ART ROCK FREE JAZZU, MR. VADNÝ
a REGOLAND.
První z nich opět posunuje laťku o něco výše.
ART ROCK FREE JAZZU totiž co do stylové čistoty
předčí EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR - osm skladeb vzniklo
v obsazení: Nebeský - zpěv, Marek - klávesy a au
tomatický bubeník (v němž jedna jediná rytmická
figura, sestávající ze čtyřtaktí, použitá v růz
ných rychlostech posloužila celému albu!). Texty
jsou tentokrát nesmírně osobní a je v nich cítit
ryzí opravdovost.
Další nahrávka, VADNÝ (CVOKHOUSE) je jakýmsi protipó
lem ART ROCKU... Ve velmi dlouhých elektronických
plochách je jen málo textu a ten se pohybuje ve
staré oblíbené sféře dada. Nicméně album netrpí
žádnou zvláštní vadou. Za zmínku stojí hlavně
devítiminutová skladba Netvor s hutným
undergroundovým podkladem a zvučným žesťovým
doprovodem, vytěženým z foxtrotu "Zlatovlasá
Annabella J. Vomáčky a M. Jaroe v podání Yvetty
Simonové a orchestru Karla Vlacha.
REGOLAND je poslední deskou
KAKADUA ve dvacátém století. Kráčí částečně
ve šlépějích EXKLUZIVNÍHO ROZHOVORU (angažovanost)
a také se vrací k staršímu ORANu - GUTANu (rozmanitá
aranžmá). Texty jsou nyní konkrétními zamyšleními nad
reálným životem jedince ve společnosti. Hudba osciluje
mezi příjemnou komercí a originálním undergroundem.
V roce 1998 vychází komplet 12 CD s názvem
AMERICKÝ DŮCHOD a zároveň výběrové dvojalbum
DISKRÉTNÍ SEZÓNA, na němž najdete to nejlepší
z tvorby skupiny v letech 1992 - 1998 a plus nový singl
Argentina. Doplněním se později stane kolekce rarit
a nevydaných nahrávek POHÁDKA O DEMOVI.
V roce 2000 začali Jiří Nebeský a Petr Marek pracovat na
novém albu s pracovním názvem PREDNISOLON - J. Nahrávka
byla dokončena pouze jako EP a skupina se odmlčela na další
čtyři roky.
V dubnu 2004 se však hudebníci vracejí do Studia Síně
The Scalders - Obývák a výsledkem je nová kolekce, navazujícíhudebně na undergroundové začátky. Písně s názvy Kandiduj!,
Sexy sex nebo Zdravý brzy získají polohu na novém albu,
jehož název zní - LEPROBEDNA.
Velkou radostí pro fanoušky skupiny je v létě 2004 vydání
kompletní diskografie skupiny na dvoj-CD-rom, s názvem DOKTOR
A DEMENT Dvojnosič obsahuje skutečně všech čtrnáct řadových alb
plus raritní dosud nevydané nahrávky (ve formátu mp3, v kvalitním
rozlišení). DOKTOR A DEMENT komplet tedy možno získat v našem Obchodě.
|