LÁSKA SHORA


Láska shora je filmová procházka/projížďka po cestách mysli, uvažující o dopravě mezi místy a komunikaci mezi lidmi. Je to portrét dvou žijících bytostí a světa kolem nich v nečekané situaci - hraném filmu! Je to poetická komedie o cestě Prokopa a Magdaleny za zatměním Slunce.

LÁSKA SHORA


Film ke stažení


Prokop Magdalena

Námět, scénář, režie, kamera, hudba, zvuk: Petr Marek
Druhá kamera: Prokop Holoubek, Zdeněk Eliáš, David Kristek, Magdalena Hrubá a další
Hrají: Prokop Holoubek, Magdalena Hrubá, Petr Marek, Tomáš Zákravský, Tereza Vilišová, Jana Provazníková, Bohdan Karásek
Dále hrají: Bohumil Kristek, Leoš Durďák, Vít Janeček, Jiří Nebeský, Jiří Nezhyba, Zdeněk Eliáš, David Kristek, Jana Vávrová, Pavla Oppová, Míša Weissová, Blanka Marková
Produkce: Petr Oukropec - Negativ, Petr Marek - Unarfilm
Zvuk: Petr Marek, Prokop Holoubek, Zdeněk Eliáš
Zvukový mistr: Jiří Melcher
Hudba: Petr Marek, Prokop Holoubek, Magdalena Hrubá, Jiří Nebeský, Ondřej Šárek
Písně: Bohdan Karásek, Ondřej Kyas, Petr Váša, Muzikant Králíček, Zpěvák Koulivý
Texty písní: Jana Malá, Dan Zůda
Formát: 16 mm, 35mm, barevný
Čas: 100 min
Distribuce:CinemArt
Premiéra: 21. listopadu 2002, Praha, kino AERO



POJETÍ:
Ladění filmu vychází z poetiky jemné podivnosti, kterou využívali tvůrci UNARFILMU už ve svých předchozích snímcích. Projevuje se jak v celkové náladě filmu, tak v neobvyklé práci s hudbou (filmová hudba a zvuk jsou rovnocennými aktéry - postavami filmu), volné dramaturgické stavbě a volbě herců.
Autoři nechtějí vytvořit dokonalou iluzi filmové reality. Nesnaží se o psychologickou věrohodnost postav. Spíše si s filmovým prostorem a časem hrají, spojují zdánlivě nesourodé prvky. Chtějí tak vytvořit jakousi "hudbu obrazu". V takovém filmu hraje stejně důležitou roli jako hlavní hrdinové příroda, "nepodstatné" pohyby v pozadí či vítr ve vlasech vedlejší postavy.
Do děje vstupují (často dokumentární) obrazy, které rozvíjejí v ideové rovině téma a spolu s dvojicí vypravěčů komentují dějové situace.
Stěžejním motivem myšlenkového půdorysu filmu jsou nejrůznější formy dopravy: Od myšlenkové přepravy informací, přes logické dějové a dramatické přesuny postav až k symbolickému využití rozličných dopravních prostředků a stylů. V "dopravních metaforách" se film snaží najít adekvace k způsobům mezilidské komunikace a fungování společnosti. Během práce na filmu se uvažování autorů o tématu střetlo s jedním z esejů Jana Kellera, publikovaném v knize Eseje o nedávné minulosti a blízké budoucnosti, v němž připodobňuje socioekonomické procesy současné západní civilizace k pohybu dopravního pásu. Hrdinové našeho filmu stojí zatím buď zcela mimo tento pohyb nebo jsou jím jen částečně zasahováni. Ústřední otázka tedy zní: Jakou mají "čisté duše" šanci přežít ve vlastním "nedopravním vnitřním ghettu"? Celkové ladění filmu je "komediálně - poetické".

scénář


Petr Marek Prokop Holoubek

HERCI:
Prokop Holoubek (nar. 1978 ve Vsetíně) lesník, performer, videoartista, vůdčí osobnost divadla Tolerance, herec Dekadentního divadla Beruška, člen hudební skupiny Krásný Stěhovák Gerard & Sexuální Nábytek, student FAVU, nyní provozovatel brněnského klubu FLÉDA
Magdalena Hrubá (nar. 1978 v Čeladné) výtvarnice, animátorka, studentka VŠUP, pro film Láska shora nazpívala několik písní jako "zpěvák Koulivý"
Tereza Vilišová (nar. 1981 v Ostravě) herečka, studentka DAMU
Tomáš Zákravský (nar. 1973 v Trutnově) filmový teoretik, scénárista, hudebník
Jana Provazníková (nar. 1945 v Doloplazech) lékařka, matka režiséra filmu Petra Marka
Bohdan Karásek (nar. 1978 v Brně) filmový scénárista, režisér, teoretik, herec, hudebník, ve filmu Láska shora zazní dvě skladby natočené v duu s Ondřejem Kyasem, vůdčí osobnost Společnosti Pro Výrobu Krátkých Filmů, autor Žabovřesxkých stránek.
Bohdan Karásek Jana Provazníková


PETR MAREK:
Narozen 1974, od konce osmdesátých let natočil asi třicet krátkých a sedm dlouhých (nejkratší 9 sekund, nejdelší 4 hodiny) filmů pod hlavičkou společnosti UNARFILM, většinou v autorské spolupráci s Jiřím J. K. Nebeským. Nejvýrazněji se jejich filmový styl projevil v "montážní psychoanalytické detektivce" Bajesta Gumbrina (1994) a "metaforické klauniádě o ztrátě a hledání víry" Film Petra (1996). K oceňovaným snímkům patří i osmimilimetrový Všechno na Mars! (1997). Film Dříve, než... (1997) je součástí kolekce Národního filmového archivu Český experimentální film. Společně s Vítem Janečkem natočil v roce 1997 pro Českou televizi dokumentární esej V centru filmu (V teple domova). Spolupracoval na pořadu Salón moravskoslezský. V roce 2001 se podílel jako druhý kameraman na filmu Jana Němce Noční hovory s matkou a spolupracoval s Janem Gogolou ml. na filmu Národ sobě.
1999 absolvoval na Katedře filmové vědy Filozofické fakulty UK v Praze diplomovou prací Mechanika paměti filmového média (a paměť ve filmu). Jeho teoretické práce se objevují v časopisech Film a doba, Cinepur, Iluminace, Lidové noviny, Tamto, Týden, Kino/Ikon. Od roku 1991 je hercem Dekadentního divadla Beruška, členem hudebních skupin Krásný Stěhovák Gerard & Sexuální Nábytek, Kakaduo a vystupuje jako hudební sólista Muzikant Králíček. Jako herec, dramaturg a hudebník účinkuje ve Studiu Studia Ypsilon v představení NIC NÁS NEZASTAVÍ a Divadle Na prádle v představení ZAHRÁDKÁŘI divadla VOSTO5. Pracoval jako filmový dramaturg v pražském Roxy. Nyní působí jako odborný asistent na katedře režie FAMU v dílně Jana Němce a jako externí pedagog Univerzity Palackého v Olomouci. O jeho tvorbě psali: Pavlína Coufalová (Cinemapur), Milan Doinel (Kavárna A.F.F.A., Film a doba), Jaromír Typlt (Kavárna A.F.F.A.), Pavlína Míčová (Tamto, Cinepur), Michal Bregant (Hranice /ve/ filmu), Edita Langpaulová (Filmový prostor v díle Petra Marka). Zmínky u Jaromíra Blažejovského (Film a doba), Martina Čiháka (Cinepur, Panorama českého filmu).

VÝBĚROVÁ FILMOGRAFIE:
Třetí den (1991), Březen (1992), Bajesta Gumbrina (1993), Jeden z těch šťastných (1994), 240 minut v Solingenu, Moje milé děti! (1995), Film Petra, My Life Opodál, Dříve než... (1996), Všechno na Mars!, S Majdalenou film, V centru filmu (V teple domova) (1997), Film Marka - Svět Hlemyzu (1998), Mého snu čert, Noční hovory s matkou (2001), Láska shora (2002), Nebýt dnešní (2005).

SOUTĚŽE A CENY:
Bajesta Gumbrina (1. cena Zlatý voči 1995)
Moje milé děti! (Hlavní cena Mladá kamera Uničov 1996, Čestné uznání Brněnská šestnáctka 1997, 1. cena Zlatý voči 1996)
Všechno na Mars! (Hlavní cena Praha amatérských filmařů 1998, 1. cena Zlatý voči 1998) Film Petra (2. cena Mladá kamera Uničov 1997)
S Majdalenou film (1. cena Mladá kamera Uničov 1998)



Fotografie ve velkém rozlišení:
laska1.jpg
laska2.jpg
laska4.jpg
laska5.jpg








P R E S S K I T



ROZHOVOR S PETREM MARKEM


Jak vznikl námět k filmu Láska shora? Odkud přišel impuls?
Prvotní myšlenkou byla moje chuť zachytit na filmový pás úžasné a jedinečné osobnosti Prokopa Holoubka a Magdaleny Hrubé. Svou vlastní existencí před kamerou tak tito dva vlastně určili podobu a ducha celého filmu. Z mé hlavy k tomu přibyl příběh a "myšlenkové podhoubí".

Hlavní role tedy hrají vaši přátelé. Jak se vám s nimi pracovalo? Oba jsou členy víceméně improvizovaného divadla Tolerance - je to na jejich filmovém herectví znát?
Spíše než o "herectví" v pravém slova smyslu tu jde o jakési "existování" uvnitř živlu filmu. Proto je Láska shora také z velké části hraným portrétem. A to nejen svých hrdinů, ale i jejich okolí, města, přírody. A název Divadla Tolerance už taky trochu napovídá, že jejich "herecký" styl je skutečně křehký. Proto říkám, že pokud se vám má Láska shora líbit, musíte si její hlavní hrdiny zamilovat. A to se, myslím, stane.

Jak by měli diváci k filmu přistupovat? Něčeho se vyvarovat? Nějak připravit?
Jak už jsem řekl, je tu jediný požadavek a tím je otevřenost.Otevřené srdce uvítá otevřené dílo.

Hlásíte se k experimentálním filmařům, kteří se definují kolem Martina Čiháka?
Tady vznikl jakýsi pojem "Český experimentální film 90.let", se kterým jsem také byl vlastně několikrát dobrovolně spojen. "Experiment" chápu šířeji, než jakou má o něm většinou představu veřejnost. Experiment může být i velmi velmi srozumitelný film.

Jste jedním z autorů hudby k filmu Láska shora...
Ve filmu je hudby opravdu hodně, vlastně je téměř celý hudbou zalitý. Navíc celé pojetí filmu je jaksi "komplexně hudební". Vše je stavěno s důrazem na poťouchle klopýtavý rytmus, hudba komentuje dění v obraze a i bezděčné pohyby na plátně se stávají melodií, rytmem. Autorem původní filmové hudby je Muzikant Králíček, což je můj "umělecký hudební pseudonym" společně s dalšími aktéry filmu - Magdalenou, Prokopem nebo Jirkou Nebeským. Dvě převzaté skladby jsou z pera autorské dvojice Bohdan Karásek - Ondřej Kyas a vznikly zhudebněním nalezených (!) textů účastníků amatérské literární soutěže. Bohdan Karásek navíc ve filmu také hraje a zpívá. Také se ve filmu objeví skladby Ondřeje Šárka a Petra Váši.

Točíte filmy prý už od osmi let a najednou jde váš celovečerní film do běžné distribuce - považujete to za nějaký obrat? Nebo jen zajímavý experiment? Nebo přichází změna k lepšímu v české kinodistribuci?
Je to všechno z toho. Díky Oukropcovi za odvahu.

Díky za rozhovor.


TERMÍNY PROJEKCÍ




Petr Marek a Zdeněk Eliáš při natáčení na fotografii Prokopa Holoubka



HUMOR BONUS:

Láska shora byla natočena šestnáctimilimetrovou kamerou Bolex bez elektrického pohonu, tedy pouze pomocí mechanického péra. To si vynutilo, že maximální délka jednoho záběru mohla být pouze 28 sekund!

Texty dvou písní Bohdana Karáska a Ondřeje Kyase Krutá láska a Tvoje nálady byly jejich interprety nalezeny po skončení brněnské soutěže mladých literátů a posléze zhudebněny. Hledáme tudíž autory! Jejich jména jsou: Dana Zůda a Jana Malá.

Postavu vojenského důstojníka, která sehraje zajímavou roli v Prokopových peripetiích, hraje skutečný kpt. Durďák z hranické posádky.

Jana Provazníková, hrající stopařku, je matka režiséra Petra Marka a vypráví svůj reálný životní příběh. Kvůli natáčení přicestovala z Prahy do Hranic na Moravě, kde u blízké vesnice měl proběhnout rozhovor v autě. Slunce však zašlo ve chvíli, kdy Petr Marek stihl pouze z kapoty auta natočit její mazání chleba při poslechu rádia. Když bezradně oznámil, že to vypadá na konec, maminka spokojeně přikývla a byla ochotna vrátit se zpátky do Prahy s dobrým pocitem, že její úloha ve filmu skončila. Scéna byla nakonec natočena na poli u vesnice, kam ještě slunce dosáhlo. Ve střižně pak došlo k zajímavému "samočinnému" propojení jedné části obrazu (záběrů z natáčení) se zvukem dialogu, které bylo tak dokonalé a zdánlivě absolutně synchronní (včetně ruchu náhodně projíždějícího automobilu, naprosto přesně "sedícímu" s obrazem v jinou chvíli projíždějícího jiného auta), že ve filmu tato pasáž bez jediného střihu zůstala. (Totéž platí pro podstatnou část obrazového doprovodu písně Petra Váši Poletování).

Crazy scéna s rozbitím auta, v níž vystupuje filmař a teoretik Vít Janeček, byla vytvořena tak, že záběry s Vítem Janečkem natočil P. Marek v Praze - Nuslích, poblíž Janečkova tehdejšího bytu, a záběry Prokopa Holoubka, který s ním hovoří, zase v Hranicích na Moravě na parkovišti u domu, v němž bydlí P. Marek. Střihem vznikla klasická dialogová situace.

Při natáčení dvou "mystických" scén, jedné letní a jedné zimní, se pokaždé na krátký moment několika sekund, právě potřebný k vytvoření podivuhodné atmosféry, proměnilo slunečné (letní i zimní) počasí v nečekanou bouři, v létě větrnou, v zimě sněhovou, s radikálně potemnělou oblohou. Okamžitě po natočení "mystického momentu" se pak v obou případech vyčasilo.

Přestože se jedná o "film na cestě", většina záběrů byla natočena ne-li přímo v těsném okolí Markova paneláku, tak v maximální vzdálenosti 5 kilometrů v jeho okolí (vyjma scény z Prahy a jednoho výjezdu do vedlejšího města Lipníka nad Bečvou - 10 km).

Mnoho scén bylo pro neexistenci herecky nezainteresovaného kamerana natáčeno pomocí metody předávání kamery navzájem jednotlivými aktéry mezi klapkami. Záběry jsou proto komponovány vždy tak, aby nebylo poznat, že jeden z herců vždy chybí! V několika okamžicích také ze stejných důvodů nastává "kaskadérský moment", kdy kameramana v záběru zaskakuje herec, který se právě ve scéně nevyskytuje, oblečen do jeho šatů. Stejně ta probíhala práce zvukaře, díky čemuž také došlo v jednom okažiku k vzniku absurdní skriptové chyby - "putujícího sluchátka", které během několika po sobě jdoucích záběrů mají viditelně v uchu hned tři účinkující.

Láska shora


Další fotografie z filmu



Petr Marek při natáčení na fotografii Tomáše Pospěcha


T I S K O V É O H L A S Y :

Otto Bohuš
Vilém Faltýnek (rozhovor)
Vojtěch Rynda (Dokina)
Alena Prokopová (Cinema)
Martin Dušek (Premiere)
Tomáš Baldýnský
Andrea Landovská (14 - rozhovor s P. Markem)
Mirka Spáčilová (MF Dnes)
Darina Křivánková (Lidové noviny)
Věra Míšková (Právo)
Jan Kolář (Cinepur)
Jakub Lederer (mojenoviny.cz)
Jan Jaroš (Reflex)
Kateřina Grosmanová (Filmpub)
Andrea Slováková (Literární noviny - redakčně neupravená plná verze)
Dominika Prejdová (Respekt)
Barbora Stehlíková (Film a doba)
Filmový přehled
Anonymní text nalezený Ondřejem Šárkem na ploše počítače brněnské JAMU!
Jan Hanzlík (Aligace)
DFox (Korona)
Eddie Cockrell (Variety)
Anonym (Kino Art)
Helena Bendová (Iluminace)
Jiří Nezhyba
Pavel Klusák (Týden) - rozhovor s P. Markem
Dora Kaprálová (MF Dnes - rozhovor s P. Holoubkem)
Hloupým filmům tleskají hloupí lidé (zajímavá zmínka o filmu v rozhovoru s Evou Hejlíčkovou)

Kápněte božskou - P. Marek odpovídá anketu časopisu Týden




Soundtrack
vyšel u Sony Music/Bonton. Možno zakoupit v běžné ditribuční síti nebo objednat v našem Obchodě a nebo si stáhnout rozšířenou verzi v mp3 podobě. Další informace ZDE.

POSLECH/INFO


FILM LÁSKA SHORA MOŽNO STÁHNOUT ZDE!


ROZŠÍŘENÁ VERZE SOUNDTRACKU KE STAŽENÍ!





ZAJÍMAVOST:

FILMU SE DOTKLO DIVADLO
v představení STRASTI NADPRAPORČÍKA KUDĚLY ostravského divadla XXXH´X XOˇXXOXX se objevily postavy a motivy z LÁSKY SHORA plus celá závěrečná parodická scéna: